سازمان کنفرانس اسلامی برای اداره حج وارد شود

کد خبر: 451390

مکه مکرمه و مدینه منوره به کشور خاصی تعلق ندارد. این مکان ها باید سرزمین امن الهی باشند. تمام شعائر مذهبی، از صحرای عرفات گرفته تا منای مبارک و بیت الله الحرام و مدینه منوره و قبرستان بقیع به همه مسلمانان تعلق دارند.

اتفاقاتی که در چند هفته اخیر برای زائران در عربستان اتفاق افتاده، مُهر تاییدی بر ناتوانی آل‌سعود در تامین امنیت جان زائران است. سران آل سعود که نام خود را خادم الحرمین گذاشته اند، باید بیش از این ها به تامین امنیت زائران اهمیت دهند و اگر نمی توانند این کار را بکنند، از دیگر کشورهای اسلامی برای بهبود روند کار و انجام موفقیت آمیز اعمال حج کمک بگیرند. پیش از این سقوط جرثقیل در مسجدالحرام، خفگی و بیهوشی بیش از 200 نفر در اثر خرابی درهای قطار شهر مکه، حادثه آتش‌سوزی هتل حجاج در مکه و تخلیه 1500 نفر از حاجیان، آتش در چادرهای مردم مصر در منا و... حوادثی بود که در حافظه و کتاب حج امسال ثبت شد. اما فاجعه منا، عمیق تر و دردناک تر از همه آنها بود. به نظر می رسد سایر کشورهای اسلامی بایستی با اتحاد و موضع گیری قاطع هم باعث محاکمه مسببان این موضوع شوند و اقداماتی را انجام دهند تا از این ببعد مراسم حج بصورت گروهی توسط چند کشور اسلامی اداره شود .برای بررسی بیشتر این موضوع گفتگویی را با ماموستا خالدی، امام جمعه مردم بیجار انجام داده ایم. وی دارای تحصیلات کارشناسی ارشد در رشته ادبیات عرب است، او از 4 سال قبل به عنوان امام جمعه و نماینده مقام معظم رهبری در شهرستان بیجار مشغول به فعالیت است.
  • موضع گیری شما در قبال اتفاق تلخ منا چیست؟ شما این اتفاق ناگوار را چگونه ارزیابی می کنید؟

بنده در خطبه نماز جمعه هفته گذشته که در میان اهل تسنن بیجار برگزار شد، موضع شدیدی علیه این اتفاق ناگوار اعلام کردم. در حادثه ای که اتفاق افتاد هر فردی که حتی ایمان هم نداشته باشد اما وجدان داشته و انسان باشد، واقعا از این عمل وقیحانه و فاجعه آمیز، متاثر خواهد شد، چه برسد به انسان هایی که ایمان دارند.

سران عربستان سعودی عذاب وجدان دارند ولی متاسفانه به هر سبب و وسیله ای نباید سرپوشی ناجوانمردانه روی موضوع به این مهمی بگذارند. هرگونه عدم همکاری در این زمینه از لحاظ دینی و انسانی مطمئنا قابل قبول نیست. سرزمین عربستان به فرموده قرآن، سرزمین امن الهی است لذا بایستی مسئولان کشور عربستان این مصداق قرآنی را عملی کنند تا سرزمین امن، نا امن نشود.

  • با این اتفاق عید مسلمانان به عزا تبدیل شد؛ واکنشهای ملت های مسلمان چه اثراتی دارد؟

روز عید قربان روز شادی، روز نشاط و سرزندگی مسلمانان و روز درس و عبرت دینی برای همه مسلمانان بوده است نه روزی که برای حاجیان و برای مسلمانان دنیا روز عزا شود. بنده خطاب به تمامی کشورهای اسلامی عرض می کنم در مجموعه های فرهنگی و مذهبی ای که در کشورهایشان دارند، در این باره بیندیشند و اقداماتی را برای زمان های آتی در نظر بگیرند تا چنین واقعه تلخی دوباره تکرار نشود. اگر موضع گیری مسلمانان در این باره قوی نباشد مطمئن هستیم در سالهای بعد هم شاهد چنین وقایعی خواهیم بود.

  • چرا مسئولان عربستان در چنین حوادثی می خواهند با حسی تفرقه برانگیزانه مدام مسلمانان را به شیعه و سنی تقسیم کنند؟ در حالیکه در این ناتفاق تعداد زیادی از برادران اهل سنت به شهادت رسیده اند...

مجمع تقریب مذاهب اسلامی که متشکل از همه مسلمانان آگاه و ارزشی و بیدار است، سعی کرده تا این مسائل اختلافی بین شیعه و سنی را از بین بردارد. تنها راه اتحاد، همدلی و موفقیت مسلمانان این است که سدهای اختلافی را بردارند و تنها به مسلمان بودنشان بیندیشند.

به نظر بنده سرپوش گذاشتن برای این خطای فاحش، بی شرمانه و سهل انگارانه، برای اینست تا اذهان عمومی را از مسئله اصلی دور کنند و خطاهای خود را کمرنگ کنند. این بهانه ها و مطرح کردن چنین موضوعاتی تنها به اختلافات موجود بین شیعه و سنی دامن می زند. سفر حج متعلق به همه مسلمانان و جهان اسلام است. همه فرقه هایی که اسلام دینشان است با هم یکی هستند و حج واجب هم حق همه آنهاست و در این مسئله به این مهمی شیعه و سنی و اختلاف افکنی فرقه ای معنایی ندارد.

این اختلافات افکنی در عربستان فقط برای حکام آنجا، مصرف داخلی دارد. در آنجا اختلافات داخلی، بین خودشان وجود دارد. هیئت حاکمه فعلی نمی تواند به این حادثه رسیدگی کند و متاسفانه جرات معذرت خواهی هم ندارند. بیان این گونه حرفها به همین دلایل است.

  • چه راهکارهایی می تواند برای اداره صحیح حج موثر باشد تا در آینده شاهد وقوع چنین رخدادهای تلخی نباشیم؟

مکه مکرمه و مدینه منوره به کشور خاصی تعلق ندارد. این مکان ها باید سرزمین امن الهی باشند. تمام شعائر مذهبی، از صحرای عرفات گرفته تا منای مبارک و بیت الله الحرام و مدینه منوره و قبرستان بقیع به همه مسلمانان تعلق دارند.

همانطور که مردم زمان پیغمبر از حادثه احد درس گرفتند و فهمیدند بخاطر عدم پیروی از دستورات پیامبر شکست خوردند، شاید این مسئله هم تقدیری شده است تا کشورهای اسلامی کمی بیدار شوند. کشورهای اسلامی باید با یک مدیریت مشورتی و شورایی مراسم مهم حج را برگزار کنند. امیدواریم این اداره کردن شورایی حج اجرایی شود تا دیگر شاهد چنین فجایعی نباشیم.

  • به نظر شما سازمان کنفرانس اسلامی هم می تواند جایگاهی در اداره مراسم حج واجب داشته باشد؟

صددرصد. علاوه بر آن، مجمع تقریب و بیداری، سازمانی تاثیرگذار در بین مسلمانان است و متشکل از همه کشورهای اسلامی است. حتی خود عربستان هم باید در این اجلاس شرکت کند. این مجمع قطعا یک مجمع قوی و تاثیرگذار است و مورد قبول تمامی مسلمانان از هر مذهبی است. بسیاری از افراد غیر مسلمانان هم این سازمان و اجلاس های برگزار شده آن را قبول دارند.

  • به نظر شما چرا برخی کشورهای اسلامی علیه تولی گری و سهل انگاری عربستان در مراسم حج امسال، هیچ حرفی نمی زنند؟

با توجه به اتفاقا رخ داده، به هیچ وجه قابل توجیه نیست. متاسفانه سران عربستانی اتفاقات رخ داده را برای دیگر کشورها توجیه کردند. با توجه به اینکه دیگر کشورها به خاطر منافع می خواهند رابطه شان را با عربستان قطع نکنند، در برابر این موضوع سکوت کرده اند. این سکوت کمی ناجوانمردانه است. برای جلوگیری از این اتفاقات تدبیر لازم است. مسلما اگر خودشان هم دچار این حادثه می شدند، دیگران قطعا دخالت می کردند.

به نظر بنده نفوذ اسرائیل، آمریکا، انگلیس و قدرت های بزرگ در این مسئله و پشت قضیه وجود دارد که مشغول توجیه کردن ممالک هستند. ولی مطمئن باشید این حادثه سخت ترین قلب ها را متاثر کرده و می کند و تاثیر خود را خواهد گذاشت.

  • اگر سخنی با بازماندگان و داغداران این حادثه دارید بفرمایید؟

بنده خدمت همه مسلمانان و همچنین رهبر فرزانه انقلاب، ملت شریف ایران و خانواده شهدای داغدار تسلیت عرض می کنم، خانواده هایی که عزیزانشان را برای سفر معنوی حج راهی کردند اما متاسفانه جنازه های آنان را تحویل گرفتند. ایران ما به برکت نظام اسلامی و رهبری با بصیرت و همچنین حضور همیشه در صحنه مردمی و سربازان گمنام امام زمان ایران در امن و امان به سر می برد و چنین حوادث تلخی را شاهد نیستیم و قدر و منزلت کشورخودمان را بایستی بدانیم.

منبع: هفته نامه روژان استان کردستان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد