گفت‌وگوی «فردا» با یک کارشناس حوزه خودرو

توان تولید، یک میلیون؛ پیش فروش، یک میلیون و هشتصد هزار خودرو!

کد خبر: 1227762

میلاد بیگی باور دارد که واردات خوردو تاثیری بر تغییر قیمت و کیفیت خودرو های داخل نمی‌گذارد.

توان تولید، یک میلیون؛ پیش فروش، یک میلیون و هشتصد هزار خودرو!

گروه سیاست سایت فردا: خودروسازهای داخلی با توان یک میلیون تولید در سال در دو مرحله پیش‌فروش هشتصد هزار دستگاه بیش از توان تولید سالانه‌شان به مردم فروخته‌اند که تحویل خودرو را تا زمستان ۱۴۰۳ به تعویق انداخته و منجر به نارضایتی خریداران شده است. از سوی دیگر تفاوت قیمت خودرو های کارخانه‌ای با بازار به حدی رسیده که خودرو به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای وسیلة سفته‌بازی و ابزار سودجویی دلالان شده است. همین مسئله مخاطب واقعی خودرو که به‌سختی پول عظیم خودرو های کم‌کیفیت داخل را تأمین کرده از داشتن خودرو محروم و یا معطل می‌کند.

میلاد بیگی، کارشناس خودرو، درباره اخیر خودروسازان داخلی برای تحویل خودرو تا زمستان ۱۴۰۳ به «فردا» گفت: «مسئله به مدلی برمی‌گردد که وزارتخانه در سامانه یکپارچه ایجاد کرد. شما وقتی در سال نزدیک ۵۰۰ هزار دستگاه توان تولید دارید و مجموع میزان تولید خودروسازان داخل به یک میلیون می‌رسد، اما در دو فقره ثبت‌نام یک میلیون و هشتصد هزار خودرو پیش‌فروش می‌کنید مسلماً خودرو ها دیر تحویل داده می‌شوند. وقتی در چنین شرایطی قرار می‌گیرید یک میلیون و هشتصد هزار خودرو را نمی‌توانید در مدت کوتاه تولید کنید نتیجتاً ناچارند زمان تحویل را یک سال و نیم طول دهند، شاید هم در آن زمان نتوانند تحویل دهند. وقتی قیمت‌ها را تا این حد پایین‌تر از بازار نگه داشته‌اید و نامحدود هم ثبت‌نام انجام می‌دهید عجیب نیست که مردم برای ثبت‌نام هجوم بیاورند و نتوانید به تمام تقاضاها پاسخ دهید».

او در ادامه نسبت به تأثیر واردات خودرو بر افزایش توان کیفی خودروساز داخلی در رقابت با خودرو خارجی افزود: «در یک سال و نیم آینده تمام خودروهای تولیدی کشور فروخته شده است و لذا تعهد تحویل برای محصولات خود دارند. اینکه فکر کنید با واردات فشار زیادی به بازار وارد خواهد شد این‌طور نیست. آنچه خودروسازان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد الزاماً واردات با تعرفه‌های مختلف نیست. آن چیزی که در این میان می‌تواند خودروساز داخلی را تحت‌تأثیر قرار دهد تدوین یک نظام کیفیت است که اگر خودروساز آن را رعایت نکند دچار زیان می‌شود. مثلاً کره جنوبی بیش از ما ممنوعیت واردات داشته است؛ اما با نظام توسعه کیفیت و صادرات توانست به خودروی خوب دست یابد. سود خودروساز نباید در فروش باشد؛ بلکه باید از کیفیت بالا سود ببرد».

بیگی در پایان گفت: «تولید خودرو یک سری گلوگاه دارد که با سرمایه گذاری حل می شود اما جریان تقاضا با افزایش تولید ادامه می یابد. سوالی که وجود دارد این است که واقعا جریان تقاضا همین است که می بینیم؟ خودروساز داخلی با همین قیمت ها نیز موافق کار نیست و انگیزه ای برای افزایش تولید و سرمایه گذاری ندارد. در همین شرایط فعلی نیز خودروساز ها معتقدند که در حال زیان‌اند».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد