"ونتیلاتور" فیلمنامه ای از پزشک و فیلمساز ایرانی منتشر شد

کد خبر: 1115575

فیلمنامه سینمایی "ونتیلاتور" اثر فرید میرخانی پزشک و فیلمساز ایرانی منتشر شد.

ونتیلاتور داستان درامِ یک خانواده هست که یکی از اعضایشان به کما رفته و پزشک معالج برای تصمیم گیری به خانواده یک و نیم روز زمان می دهد ، تصمیم گیری برای خاموش کردن دستگاه ونتیلاتور و پذیرفتنِ مرگ و دفن وی یا نگهداری او با همین شکلِ زندگی نباتی در خانه .

فیلمنامه با نگاهی به موضوع اخلاق پزشکی و اخلاق زیستی ، در واقع انتخاب برسر دوراهی زیستن و مرگ را به چالش می کشد . انتخابی در مورد زندگی یا مرگ دیگری .

فیلمنامه حاوی یادداشتی از « ایلکر مؤتلو » نویسنده و فیلمساز ترک می باشد .

در قسمتی از این یادداشت میخوانیم :

زبان سینما زبان تصویر است و در این میان چاپ و خواندن فیلمنامه غیراز بلاغتی ( Rhetoric ) که در متن آن برای خواننده عام می‌تواند مفیدِفایده باشد تلاشی‌ست برای پرورش ادراکات فرازبانی در مخاطب.

چنانچه درک و رابطۀ افراد جامعه با دیگران و محیط اطراف خود در حدود ارتباطات عادی و روزمرّه و با دم دستی‌ترین ابزارهای ارتباطی محدود شود‌ چگونه می‌توان انتظار داشت چنین جامعه‌ای قدم از قدم بردارد؟

 دیدن فیلم قرارگرفتن در معرض و متن یک اثرهنری‌ست که به هزار زبان تاثیرات و القائات خود را برما می‌بارد و نقش و اثر خود را در وجود ما می‌انبارد اما خواندن فیلمنامه تلاشی‌ست برای درک تصویری از متنی صامت. و این تلاش، قدمی فراتر از : خود را در معرضِ مستقیم و بی‌واسطۀ متن هنری قرار دادن بنظر می‌رسد.

فرید میرخانی ( پزشک ، سینماگر )

که متولد هشترود آذربایجان شرقی است

پس از اتمام تحصیلات مقدماتی در زادگاهش‌، به دانشکدۀ پزشکی دانشگاه تبریز راه یافت و ازاوایل دوران دانشجویی مسیر دنبال کردن عشق و علاقۀ دیرینش ( سینما ) را پیش گرفت.

 ساخت فیلم کوتاه را از سال ۱۳۸۱ آغاز کرد .

اولین فیلم او یک مستند کوتاه به نام « روز دویست و پنجاه و چهارم » بود که به موضوع حاشیه نشینی در شهر تبریز می پرداخت .

کارنامه سینمایی این فیلمساز تاکنون ۴۷ مستند علمی ، ۴ فیلم کوتاه ، یک فیلم بلند و ۹ جایزه بین المللی و ۲۲ حضور جهانی و هیات داوری  دو فستیوال ( ایتالیا و ترکیه )  می باشد .

ونتیلاتور نخستین فیلمنامۀ بلند اوست .

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد