حاشیه‌های جلسه کارگروه آلودگی هوا

کد خبر: 274400

اصلا چرا هیچ کس به خودروهای فرسوده گیر نمی دهد و همه به ما گیر می دهید؟ اصلا چرا به موتور سیکلتها کاری ندارید؟هر موتور سیکلت به انداره بیست دستگاه خودروی نو آلودگی دارد.اصلا خودروی یورو۴ یک معادله چند مجهولی است!!!

وحید نوروزی در وبلاگ خود نوشت؛

امروز آخرین جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران در دولت دهم در محل استانداری تهران با حضور بخشی از اعضا تشکیل و تقریبا بدون هیچ گونه مصوبه ای به اتمام رسید تا ببینیم دولت اعتدال با الودگی هوای تهران چه خواهد کرد.بخشی از حاشیه و متن این جلسه را با هم مرور می کنیم:

۱- جلسه با تاخیر ۴۵ دقیقه ای آغاز شد.جناب اشرفی پور مدیر کل محیط زیست تهران و دبیر جلسه به مزاح به من گفتند یکی از آقایان وبسایت شما را خوانده بود ومی گفت: فلانی عضو کارگروه است یا خبرنگار؟! شاید همین نکته باعث شد دست به قلم برداشتم و نکات جلسه را یادداشت نمودم تا حاشیه های آخرین جلسه در دولت دهم که بدون حضور خبرنگاران تشکیل شد در آوای سبز؛ ثبت و ضبط شود.

نماینده محیط زیست گزارشی از روند آلودگی هوا در چهار ماه اول ۹۱ و ۹۲ دادند که نشان می داداز هر نظر وضعیت در سال ۹۲ بهتر بوده است.مثلا در چهارماه اول ۹۲ تعداد ۴۵ روز ناسالم داشتیم که در همین زمان در سال ۹۲ به ۲۳ روز کاهش یافته بود.یا۲ روز پاک در ۹۲ داشتیم در حالی که اصلا در چهارماه اول ۹۱ روز پاک نداشتیم.بغل دستی ام وقتی این گزارش را شنید از واژه های معروف این روزها استفاده کرد و گفت: مچکریم!

۲-در صحبتهای مدیر کل محیط زیست استان تهران مطرح شد ظاهرا دو دستگاه یونیزاسیون ذرات در استانهای آذربایجانغربی و خوزستان برای کاهش گردوغبار و نیز باران زایی در حال تست می باشد که ظاهرا قرار است معجزات بزرگی از این دو دستگاه بروز کند.دکتر رشیدی مدیر عامل شرکت کیفیت هوا اصطلاح جالبی در مورد این دستگاهها به کار برد: یک وسیله مثل رخت آویز است که از روسها خریده اند و به برق وصل می کنند و می گویند کاهش آلودگی هوا دارد .البته ایشان به مزاح گفتند مثل کشتی یوگی و دوستان است!

۳-دستور جلسه اصلی به گزارش شرکت ملی پخش و پالایش فراورده های نفتی در مورد پخش بنزین و گازوییل یورو۴ اختصاص داشت که تشریف نیاوردند.ظاهرا جلسه قبل هم گفته بودند که آمادگی گزارش ندارند و بعدا مستندات ارسال می کنند و در جلسه بعدی مفصل توضیح می دهند.دبیر جلسه که مدیر کل محیط زیست استان تهران هم هستند به شدت از آقایان نفتی گله کردند.چرا که نه مستندات درست و حسابی فرستاده بودند و نه جلسه آمده بودند.البته مشخص شد دلیل نیامدنشان همزمانی به جلسه ای در مورد قاچاق سوخت بوده است!

اصل گلایه جناب اشرفی پور به عدم تعیین میزان گوگرد گازوییلهای توزیعی در تهران و نیز عدم اعلام نشانی و میزان بنزین یورو۴ در شهر تهران بود.نکته ای هم مطرح شد که جایگاه داران به دلیل فرار بودن بنزین یورو۴ از پذیرش آن خودداری می کنند که دکتر رشیدی بلافاصله گفت: دقیقا بر عکس! چون فراریت این بنزین خیلی کمتر است!

۴-جناب محمودی معاون استاندار تهران در مورد استاندارد یورو ۴ و دعوای خودروسازان و محیط زیستی ها داستان جالبی را گفتند که خلاصه اش این بود که ما نباید بعد از انقلاب روی صنعت خودرو سرمایه گذاری می کردیم و در پایان جمله ای گفتند که موجب خشم نماینده ایران خودرو شد.ایشان گفتند: کی می شود از شر خودروهای بی کیفیت تولید داخل خلاص شویم….

۵-سه نفر ازنمایندگان سایپا و ایران خودرو حسابی از خجالت جناب مهندس محمودی و محیط زیستی ها درآمدند.آنها خود را شاگرد زرنگ صنعت در کشور اعلام کردند و اینگونه سخن گفتند:

*اگر بنا بر انتقاد باشد چرا از صنعت نفت انتقاد نمی شود؟

*ما برای تست خودروهای یورو۴ نتوانستیم بنزین یورو۴ پیدا کنیم.

*یک لیتر شیر در حالی که علوفه و دام و زمین و آب متعلق به کشور است به دلیل تحریم بخشی از علوفه ؛ قیمتش دو برابر شده چه برسد به خودرو که ۸۷ درصد قطعاتش را از خارج وارد می کنیم.

*ما تحریم هستیم و مشکل تامین قطعه داریم.مشکل ارزی داریم.بنزین یورو۴ نداریم.همه محصولات ما یورو ۴ دارند فقط نمی توانیم تولید کنیم!!!

*اصلا چرا هیچ کس به خودروهای فرسوده گیر نمی دهد و همه به ما گیر می دهید؟ اصلا چرا به موتور سیکلتها کاری ندارید؟هر موتور سیکلت به انداره بیست دستگاه خودروی نو آلودگی دارد.اصلا خودروی یورو۴ یک معادله چند مجهولی است!!!

۶-جناب محمودی معاون استاندار تهران جمله ای تاریخی به خودروسازان فرمودند.ایشان بهانه عدم توزیع سراسری بنزین یورو۴ را توسط خودروسازان رد کردند و گفتند: از سال ۸۴ می دانستید باید خودروی یورو۴ تولید کنید ولی مرتبا زمان خریدید و یک دفعه برگه تحریم را رو می کنید. مگر بنز و پورشه و بی ام و و لکسوس با همین بنزین فکسنی یورو۲ تردد نمی کنند؟ حالا یکبار هم خودروی یورو۴ ساخت شما با بنزین یورو۲ به قرچک برود اتفاقی می افتد؟ خراب می شود؟! الان هم می گویم اگر به جای خودروسازی در ترانزیت؛ریل و حتی فرودگاه سرمایه گذاری می کردیم خیلی بهتر بود.

۷-نماینده ایران خودرو جناب وزیری امروز به شدت بر افروخته و عصبی بود.چند بار هم در پاسخ به صحبتهای جناب محمودی از الفاضی استفاده کردند که به ناچار جناب رحمتی مدیرکل فنی استانداری تذکر دادند و گفتند: آن فردی که شما به ایشان میگویید اون آقا؛ ایشان معاون استاندار تهران و رییس جلسه هستند!

آقای وزیری شدیدا به خدمات پس از فروش بنز و پورشه و بی ام و و لکسوس و هیوندایی تاخته و گفتند:اگر در یک تصادفی؛ به موتور این ماشینها آسیبی وارد شودهیچ تعهدی شرکت وارد کننده نمی تواند داشته باشد ولی ایران خودرو پاسخگو است…. آنها چند تا چند تا یک تعمیرگاه دارند ولی ما اجازه نداریم و تعمیرگاههای خاص باید داشته باشیم.ما از فقرا حمایت می کنیم…از قشر کارگر.. حدود ۲۲ میلیون نفر ایرانی نان خودروسازان داخلی را می خورند….

۸-آخرین حاشیه هم اظهار شگفتی و تعجب برخی از اعضای کارگروه خطاب به اینجانب بود که در طول دو ساعت جلسه حتی یک کلمه سخن نگفتم و فقط لبخند می زدم و نکاتی را یادداشت می کردم.شاید انتظار داشتند مثل سابق فریاد بزنم و مقابل خودروسازان بایستم که این راه به ترکستان می رود…. اما لبخند و آرامش در جایی که فریاد فایده ای ندارد حس بهتری را به من منتقل نمود…

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد