شگردهای پیچیده مأمور قلابی برای کلاهبرداری

کد خبر: 623496

فردی که با جعل عناوین دولتی و استفاده از ترفندهای مختلف از شهروندان کلاهبرداری می‌کرد، دستگیر شد.

روزنامه شرق: فردی که با جعل عناوین دولتی و استفاده از ترفندهای مختلف از شهروندان کلاهبرداری می‌کرد، دستگیر شد.
فردی اواخر آبان‌ماه با مراجعه به کلانتری قائم به مأموران اعلام کرد به وسیله فردی تحت عنوان مأمور یکی از ارگان‌های دولتی، مورد کلاهبرداری قرار گرفته است. شاکی پرونده پس از معرفی به پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: «به منظور فروش یک رشته گردنبند طلا، آگهی در سایت دیوار منتشر کردم. فردی برای خرید گردنبند با من تماس گرفت و ساعت ٢٢ روز حادثه با یک دستگاه خودروی پژو ٢٠٦ فاقد پلاک به مقابل منزلم مراجعه کرد و درحالی‌که یک دستگاه بیسیم دستی همراه داشت، خودش را به عنوان مأمور یکی از ارگان‌های مهم دولتی معرفی کرد. پس از توافق بر سر قیمت به مبلغ شش میلیون تومان، این شخص از من درخواست شماره‌حساب و پس از لحظاتی اظهار کرد مبلغ مورد نظر را از طریق تلفن‌بانک به حسابم واریز کرده و حتی پیامک تراکنش مربوطه را نیز در تلفن همراهش نشان داد؛ هنگامی‌که گفتم پیامک واریز وجه را دریافت نکرده‌ام، این شخص بیان کرد برخی بانک‌ها در ساعات پایانی شب پیامک تراکنش‌ها را ارسال نمی‌کنند».
شاکی پرونده در ادامه اظهاراتش به کارآگاهان گفت:‌ «برای اطمینان، از این شخص درخواست کارت شناسایی کردم و او نیز یک فقره کارت شناسایی به نام «حبیب.ح» نشان داد. تصویری از کارت شناسایی را تهیه و برای خود نگه داشتم و درنهایت با توجه به وضعیت ظاهری این شخص، به او اعتماد کردم و رشته گردنبند طلا را در اختیارش قرار دادم. فردای آن‌روز به بانک مراجعه کردم و متوجه شدم پولی به حسابم واریز نشده است. پس از تماس با تلفن همراه این شخص و عدم پاسخ‌گویی وی، اطمینان پیدا کردم مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌ام».
کارآگاهان با بهره‌گیری از تصویر کارت شناسایی متعلق به «حبیب» اقدام به شناسایی این فرد کردند و در بررسی سوابق این شخص اطمینان پیدا کردند او از فروشندگان معتبر لوازم تزئینی داخل خودروست و هیچ‌گونه سابقه کیفری و سوءپیشینه‌ای نیز ندارد. «حبیب» پس از حضور در پلیس آگاهی و اطلاع از سوءاستفاده از مدارک شناسایی‌اش، گفت شخصی به شیوه‌ای بسیار ماهرانه و ضمن معرفی خود به عنوان مأمور خرید یکی از وزارتخانه‌های دولتی اقدام به سرقت مدارک شناسایی او کرده است.
«حبیب» درباره نحوه سرقت مدارک شناسایی‌اش به کارآگاهان گفت: «اسفند سال گذشته فردی ناشناس با یک دستگاه خودرو پژو ٢٠٦ به فروشگاه من مراجعه کرد و درحالی‌که یک قبضه اسلحه کمری همراه داشت، خودش را مأمور خرید یکی از وزارتخانه‌های مهم دولتی معرفی کرد. این شخص هم‌زمان با خرید اقلام داخل خودرو برای خودروی شخصی‌اش به ارزش تقریبی دو‌ میلیون تومان، سفارش ده‌ها روکش صندلی به ارزش تقریبی ٣٠‌ میلیون تومان را نیز داد و درخواست کرد پول همه اقلام خریداری‌شده را پس از تحویل آنها، در محل وزارتخانه مورد نظر پرداخت کند. پس از بارگیری روکش‌های صندلی، با دو دستگاه خودرو و به صورت جداگانه به سمت اتوبان شهیدهمت حرکت کردیم. پس از رسیدن به مقابلِ ورودی یک ساختمان دولتی در اتوبان، این شخص از ماشین شخصی‌اش پیاده شد، به ماشین من مراجعه و درخواست کرد کارت شناسایی خودم و همچنین مدارک شناسایی خودرو را برای انجام هماهنگی لازم برای ورود، در اختیارش قرار دهم که پس از دریافت این مدارک، این شخص در فرصتی مناسب از محل متواری شد».
کارآگاهان در ادامه اقدامات پلیسی خود موفق به شناسایی تعداد دیگری از مال‌باختگانی شدند که دقیقا در زمان انتشار آگهی فروش اموال خود در سایت دیوار و مراجعه شخصی به آنها تحت عنوان مأمور ارگان‌های دولتی یا نظامی و با یک دستگاه خودرو ٢٠٦، مورد کلاهبرداری قرار گرفته بودند. آنها در تحقیقات از مال‌باختگان اطلاع پیدا کردند این شخص در چندین نوبت از شماره تلفن همراه متعلق به زنی به نام «زهره. خ» استفاده کرده است. «زهره.خ» پس از شناسایی در غرب تهران و انتقال به پایگاه یکم پلیس آگاهی عنوان کرد اطلاعی از کلاهبرداری‌های صورت‌گرفته ندارد.
«زهره» پس از اطلاع از موضوع کلاهبرداری‌های صورت‌گرفته و سوءاستفاده از تلفن همراهش، عنوان کرد: «مدت کوتاهی با فردی به نام «فرهاد» دوست بودم. این شخص از من درخواست ازدواج کرد و به این ترفند اعتماد من را جلب و گوشی تلفن همراه، سیم‌کارت و کارت عابربانک مرا نیز در همین دوره سرقت کرد».در ادامه تحقیقات و با به‌دست‌آمدن تصویر و شناسایی دقیق تصویر این شخص از سوی شکات و مال‌باختگان، دستگیری وی در شرایطی در دستور کار کارآگاهان پایگاه یکم قرار گرفت که همچنان هیچ‌گونه نشانی مشخصی از این شخص حتی از سوی زهره در اختیار کارآگاهان قرار نگرفته بود. سرانجام با بهره‌گیری از تصاویر به‌دست‌آمده از متهم پرونده و اطلاعات موجود از سوابق مجرمان سابقه‌دار، کارآگاهان پایگاه یکم پلیس آگاهی موفق به شناسایی یکی از مجرمان سابقه‌دار به نام «ابوالقاسم.ش» (٤٢ساله) با چندین فقره سابقه کیفری در زمینه شرارت، مواد مخدر، سرقت اماکن و کلاهبرداری شدند.
با شناسایی «ابوالقاسم» به عنوان متهم پرونده، مخفیگاه وی در منطقه مینی‌سیتی شناسایی شد و کارآگاهان پایگاه یکم این محل را تحت مراقبت‌های پلیسی خود قرار دادند و سرانجام با اطمینان از حضور متهم در مخفیگاهش، وی را دستگیر کردند و در بازرسی از مخفیگاهش موفق به کشف یک قبضه اسلحه کمری تقلبی، یک دستگاه بیسیم، یک رشته دستبند و... شدند. سرهنگ کارآگاه کرم یوسف‌وند، رئیس پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ، با تأیید این خبر گفت:‌ «در ادامه رسیدگی به پرونده، متهم به ده‌ها فقره کلاهبرداری با این شیوه و شگرد اعتراف کرد. همچنین شکات و مال‌باختگانی که با این شیوه و شگرد مورد کلاهبرداری قرار گرفته بودند نیز شناسایی و به پایگاه یکم پلیس آگاهی دعوت شدند که پس از مواجهه حضوری با متهم، صراحتا وی را شناسایی کردند».
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد