ارابه‌هاي مرگي كه ايرانيان را به مقصد نهايي مي‌رساند!+تصاوير

کد خبر: 315875

اگر از لحاظ چرخه عمر محصول نيز خودرو پرايد را مورد بررسي قرار دهيم،‌ متوجه مي‌شويم كه چه از لحاظ دانشي و چه از لحاظ كارايي، خودرو پرايد عمر خود را كرده است و بايد به مانند خودرو پيكان توليدش متوقف و راهي جاد تاريخ شود. اما به نظر مي‌رسد مشكلاتي كه در زمينه كنار گذاشتن خودرو پيكان از ساختار توليدي شركت‌هاي خودروسازي وجود داشت، ‌گريبان خودرو پرايد را نيز گرفته است.

ارابه‌هاي مرگي كه ايرانيان را به مقصد نهايي مي‌رساند!+تصاوير
سرويس اجتماعي «فردا»؛ موضوع نقص فني‌خودروهاي ايراني موضوع جديدي نيست. بعد از اينكه نقص فني خودروهاي پ‍ژو 405 كه موجب آتش گرفتن اين خودرو مي‌شد، جان برخي از شهروندان ايراني را گرفت و متعاقب آن مساله كِشنده هوو كه به كُشنده معروف شد، سوانح بسياري را بوجود آورد، اين روزها شاهد تردد ارابه‌هاي مرگ ديگري به نام اسكانيا در جاده‌هاي كشور هستيم كه جان هموطنان را با خطر جدي روبرو ساخته است. اين مساله تا به جايي جدي است كه سردار اسکندر مومنی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ایران اخيرا اعلام داشته است كه ۵۳ درصد کشته‌های مربوط به وسایل حمل و نقل عمومی مربوط به خودروی «اسکانیا» مي‌شود.
این در حالی است که به گفته سردار مومنی، خودروی «اسکانیا» فقط ۱۰ درصد از بازار ایران را در اختیار دارد. اسکندر مؤمنی تاکید کرد که به شرکت ایرانی سازنده اتوبوس‌ اسکانیا، تا بهمن ماه مهلت داده شده است تا نواقص خود را برطرف کند. اما بنابرگزارش رسانه ها، شرکت عقاب نشان، تولیدکننده اتوبوس‌های اسکانیا در ایران است، هنوز هیچ فراخوانی برای اتوبوس‌‌های خود و رفع نقص آنها نداده است. در شهریور ماه امسال، دو دستگاه اتوبوس از نوع اسکانیا در اتوبان قم - تهران تصادف کردند که براثر آتش سوزی ۴۴ تن از سرنشینان آنها جان خود را از دست دادند. همچنين یکی از مهمترین تصادفات این خودرو در جاده ایذه - بروجن رخ داد که موجب مرگ ۲۶ دختر دانش آموز شد. حادثه مهم ديگر نيز در محور اهواز به هفتگل میان اتوبوس اسکانیا و کامیون رخ داد.در این حادثه اتوبوس بلافاصله آتش گرفته و مسافران در میان شعله های آتش گرفتار شدند. از میان مسافران ۱۷ نفر در آتش سوخته و تنها پنج نفر توانستند از مهلکه فرار کرده و از مرگ نجات یابند. حوادث مشابه ديگري در استان هاي گيلان، شيراز و اصفهان رخ داده است كه اين حوادث نيز صدمات مالي و جاني در بر داشته است. اما مشكل اصلي اين خودرو چيست؟
مشکلات اصلی اتوبوس های اسکانیا در چندین حادثه اخیر تعدادی از بخش های این اتوبوس ها بیشتر مورد بحث قرار گرفته است که میتوان از مهمترین ان ها به سیستم برق رسانی،‌ لاستیک و بدنه های ضعیف این اتوبوس اشاره کنیم. هر کدام از این بخش ها به خاطر بی کیفیت بودن تا به حال هموطنان بسیاری را به کام مرگ کشانده اند و حوادثی را به وجود آورده اند که تنها مقصر آن اتوبوس بوده است. به گفته سردار مهماندار ۵۰ درصد تقصیر متوجه ترکیدگی لاستیک و ۵۰ درصد دیگر متوجه شرکت عقاب افشان نماینده اسکانیا در ایران است و « باید به فکر باشد این نقص را مرتفع کند». اما آیا همین که « به فکر باشد» کافی است و نباید تا رفع این نقیصه از تردد اتوبوس های اسکانیا جلوگیری شود؟
سیستم برق رسانی سیستم برق رسانی اولین عامل آتش سوزی هایی است که باعث کشته شدن انسان های بسیاری شده است. در کاتالوگ مربوط به این اتوبوس ها در مورد سیستم برق به این صورت نوشته شده است: سیستم برق این اتوبوس از دو عدد دینام ۱۵۰ آمپری ۲۴ وات به همراه دو عدد باتری ۱۲ولت ۲۲۵ آمپر بر ساعت تامین میشود. البته مشکل اصلی ان ها که به نظر هیچگونه نظارتی روی ان نیست، نزدیک بودن باتری اسکانیا به مخزن گازوییل است. این حالت باعث می شود تا یک برخورد کوچک باتری ها را به مواد اشتعال زا رسانده و با یک جرقه و ارتباط کوچک خودرو به آتش کشیده می شود. لاستیک های بی کیفیت طبق آنچه در کاتالوگ این اتوبوس که در وبسایت عقاب افشان وجود دارد امده است، شرکت خود را موظف کرده است تا از لاستیک های میشلن فرانسوی استفاده کند. درباره لاستیک های اسکانیا شنیده شده قیمت یک جفت آن ۵ میلیون تومان است حال آن که نوع چینی آن ۲ میلیون تومان ارزان تر است. همین باعث شده است تا استفاده از لاستیک های نامرغوب چینی بیشتر شود. لاستیک یکی از عوامل اصلی حادثه دوشنبه شب بود. بدنه های ضعیف بدنه یکی دیگر از مسائلی است که در تصادفات بیشترین حوادث به خاطر آن رخ می دهد. اتوبوس های اسکانیا که این روزها در جاده تردد می کنند بدنه ای کاملا بومی سازی شده دارند. طراحی و ساخت ان ها در سمنان انجام می شود و البته از کیفیت خوبی برخوردار نیست. هنگام واژگون شدن اتوبوس اسکانیا هم ضعف ستون های آن موجب آسیب به سر و گردن سرنشینان می شود کما این که در یکی از حادثه های راهیان نور ، این نقیصه اسکانیا کلی تلفات گرفت.
ايمني در پرايد! پرايد به نسبت خودرو ارزان قيمتي است كه به دليل مصرف كم بنزين توانسته مشتريان خاص خود را در ايران پيدا كند. درواقع اين خودرو توانسته جاي خالي خودرو پيكان را در ايران پر كند اما كيفيت نازل آن همواره سبب بروز سوانحي شده كه مرگ سرنشينان اين خودرو را به دنبال داشته است. بدنه اين خودرو ، بدنه بسيار ضعيفي است و كيفيت مواد به كار برده شده در خودروهاي جديد پرايد نيز جاي بحث دارد. كساني كه با صنعت پلاستيك آشنا هستند، مي‌توانند نسبت به مواد پلاستيكي كه در اتاق داخلي اين خودرو به كار رفته است و كيفيت پايين آن به خوبي نظر بدهند. بدنه ضعيف اين خودرو نيز نمي‌تواند در تصادفات از جان مسافران خود به خوبي محافظت كند. اگر از لحاظ چرخه عمر محصول نيز خودرو پرايد را مورد بررسي قرار دهيم،‌ متوجه مي‌شويم كه چه از لحاظ دانشي و چه از لحاظ كارايي خودرو پرايد عمر خود را كرده است و بايد به مانند خودرو پيكان توليدش متوقف و راهي جاد تاريخ شود. اما به نظر مي‌رسد مشكلاتي كه در زمينه كنار گذاشتن خودرو پيكان از ساختار توليدي شركت‌هاي خودروسازي وجود داشت، ‌گريبان خودرو پرايد را نيز گرفته است.
البته چندي است كه مشكلات اساسي در برخي از انواع اين خودرو بروز كرده است كه بيش از آنكه به بدنه آن مربوط باشد به مسائل فني آن باز مي‌گردد كه بيشتر اين موضوع در مورد خودورهاي پرايدي كه فرمان هيدروليك دارند، صدق مي‌كند. درواقع پوسته جعبه فرمان در اين خودروها با مشكل روبروست و نمي تواند ساير اجزا را نگه‌ دارد. پوسته جعبه فرمان قطعه ای آلومینیومی است که نگهدارنده سایر اجزاء سیستم فرمان برروی خودرو می باشد. به علت هيدروليك بودن فرمان و فشار روغن و عدم مرغوب بودن جنس پوسته، پوسته نگهدارنده نمي‌تواند اجزا را نگه دارد و در اين زمينه شاهد اختلال در جعبه فرمان و از سوي ديگر خارج شدن فرمان از دسترس راننده و عدم كنترل خودور مي شود كه اين مساله هم در برخي از موارد سبب ايجاد سوانحي شده است. واقع اين است كه صنعت خودرو سازي ايران دچار اختلالاتي بسياري است و بيشتر كارشناسان انحصاري كار كردن صنعت خودرو و عدم رقابتي بودن بازار خودروسازي را علل توليد خودروهاي با كيفيت پايين و عدم توجه شركت‌هاي خودروسازي به امنيت رانندگان و شهروندان ايراني مي دانند. بحث كنترل كيفيت خودورها و قطعات سازنده خودرو نيز در اين زمينه بسيار حائز اهميت است كه شركت هاي خودروسازي بايد توجه بيشتري بدان داشته باشند. جالب اينجاست كه با توجه به سوانح و حوادث بسياري كه در اين زمينه به وقوع پيوسته است، در بسياري از موارد شاهد عدم توجه شركت‌هاي خودروسازي به اين موارد و تصحيح نواقص اين خودورها بوده‌ايم كه اين موضوع نيز بسيار تاسف آور است.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد