تفاوت تیرآهن­ها و معایب و مزایای آن­ها

کد خبر: 1109354
تفاوت تیرآهن­ها و معایب و مزایای آن­ها

تیرآهن پروفیلی است که تحمل تنش­های حاصل از نیروی برشی و لنگر خمشی در ساختمان را بر عهده دارد. این محصول فولادی بر اساس نسبت بال و عرض در گروه­های متنوعی قرار می­گیرد. بخش اصلی و میانی تیرآهن را جان و به لبه­ها و کناره­های تیرآهن را بال می­گویند. تیرآهن­های مختلف خصوصیات مکانیکی و شکل ظاهری متفاوت داشته و هرکدام کاربرد خود را دارند.

تیرآهن در ساختمان­سازی مزایای زیادی دارد از جمله اینکه به دلیل اینکه در کارخانه تولید می­شوند، احتمال خطاهای تولید در کارگاه برای آن­ها کم می­شود. به دلیل پیش­ساخته بودن آن­ها سرعت کار با آن­ها بسیار بالاتر است و امکان کار در ساختمان­های بلندمرتبه را بسیار ساده­تر می­کنند. انواع مختلف تیرآهن در اسکلت سازه فولادی، کفی ستون، ستون‌ها، شاه تیر، تیرک میانی و خرپا کاربرد دارند. تیرآهن‌ها معمولاً در شاخه‌های 12 متری برش زده می‌شوند و به شاخه‌های کمتر از  12 متر، تیرآهن نرمال گفته می­شود. تیرآهن­ها در اندازه­های 14،16 و 18 متری نیز تولید می­شوند.

اگر تمایل دارید با تفاوت تیرآهن­ها و معایب و مزایای آنها آشنا شوید تا انتهای این متن ما را همراهی کنید. تیرآهن­ها در چهار دسته تیرآهن IPE، INP، IPB و تیراهن لانه زنبوری قرار داده می­شوند.

تیرآهن IPE

تیرآهن IPE یا همان تیرآهن معمولی از نظر شکل ظاهری شبیه I انگلیسی است. این تیراهن­ها طبق استاندارد اروپا تولید شده و ضخامت بال در ابتدا و انتهای تیرآهن یکسان است. سازه­های طراحی شد در ایران عموماً با استفاده از این تیرآهن ساخته می­شوند. تیراهن IPE در دسته­های st37، st44 و st52 طبقه­بندی می­شوند. از مهم­ترین کاربردهای تیرآهن IPE می­توان به استفاده از ان­ها به صورت ستون یا خرپا، پل لانه زنبوری و تیر در پوشش سقف اشاره کرد. تیراهن IPE در سازه­ها مرتفع کاربرد دارند. همچنین، نسبت به بتن فضای کمتری اشغال کرده، لذا نصب و اجرای آن­ها راحت­تر است. اما در دمای بالا مقاومت کمی داشته و در شرایط جوی نامناسب مانند رطوبت زیاد براحتی دچار فرسودگی و خوردگی می­شوند. تیرآهن IPE ارتفاع بال حدود 80 تا 600 میلیمتر متغیر است.

تیرآهن INP

تیرآهن INP همانند تیرآهن IPE به شکل I انگلیسی است اما طبق استانداردهای روسیه و چین تولید می­شود. در این نوع تیرآهن ضخامت بال بافاصله گرفتن از جان کاهش می­یابد. تیرآهن INP در انواع سازه­هایی نظیر پل، اسکله، برج و ... کاربرد دارد. تیرآهن INP علاوه بر اینکه مزایای تیرآهن IPE را دارد پیش­ساخته است و راحت­تر انبار می­شود. تیرآهن INP علاوه بر داشتن معایب تیراهن IPE در صورتیکه به جای پرچ و پیچ برای اتصالات قطعات از جوشکاری استفاده شود، احتمال شکست و از بین رفتن جوش وجود خواهد داشت. تیرآهن INP ارتفاع بال حدود 80 تا 600 میلیمتر متغیر است.

مطالعه کنید! بزرگ‌ترین و گران‌ترین ماشین آلات معدن

تیرآهن IPB

تیرآهن IPB یا بال پهن یا هاش، تیرآهنی است که در آن بال و جان برابر است. تیرآهن بال پهن سنگین HEB، تیراهن بال پهن سبک HEA و تیرآهن سنگین TPB از جمله تیرآهن­های هاش می­باشند. تیرآهن IPB ارتفاع بال حدود 100 تا 1000 میلیمتر متغیر است. از آنجا که تیرآهن­های IPE و INP از یک جهت کشش را تحمل می­کنند، تیرآهن­های IPB روانه بازار شدند که از دو جهت کشش را تحمل می­کنند.تیرآهن IPB یا هاش بهترین مقطع فولادی برای ساخت ستون است. تیراهن IPB به دلسل شکل ظاهری قابلیت جوش بالا به تیرهای دیگر را داشته و از این نوع تیراهن­ها در ساختمان­سازی، سدسازی و پل­سازی رایج است. از تیرآهن هاش در ساختمان­های به ارتفاع 100 متر نیز کاربرد دارد ولی تیرآهن IPE و INP تا ارتفاع 30 متر را پوشش می­دهند. تیراهن IPB از نظر فولاد به­کار رفته در آن­ها به سه دسته st52، st44 و st37 تقسیم می­شود. تیرآهن IPB یا بال پهن نسبت به تیرآهن­های IPE و INP مزایایی از جمله حذف عملیات جوشکاری، یکنواختی بیشتر در سازه، بالاتر بودن استحکام و سلبیت سازه را در بر می­گیرند. تیرآهن بال پهن یا هاش به دلیل اینکه به اندازه کافی در داخل کشور تولید نمی­شوند و تیرآهن وارداتی به اندازه کافی وارد کشور نمی­شود، دارای معایبی است.

تیرآهن لانه‌زنبوری

تیرآهن لانه‌زنبوری به‌نوعی از تیرآهن گفته می­شود که به‌منظور مقاومت بالاتر در برابر لنگر خمشی، درون جان تیرآهن ذوزنقه­هایی برش می­شود و در نهایت آن­ها را به هم جوش می­دهند. تیرآهن لانه‌زنبوری وزن سبک‌تری داشته و از لحاظ اقتصادی مقرون‌به‌صرفه می­باشند. همچنین وجود حفره­ها در این نوع تیرآهن علاوه بر مقاومت بالاتر در برابر لنگر خمشی فضای مناسبی برای عبور لوله­های برق و تأسیسات است. باید در نظر داشت به دلیل وجود حفره­ها در این نوع تیرآهن مقاومت برشی کاهش‌یافته و برای یکپارچه­سازی آن­ها می­بایست سرتاسر آن­ها را جوشکاری نمود. تیرآهن لانه‌زنبوری ارتفاع بال حدود 300 تا 800 میلیمتر متغیر است.

جمع‌بندی

تیرآهن مقطعی جهت تحمل تنش در ساختمان است. این مقطع در دسته­های IPE،INP،IPB و لانه‌زنبوری تولید می­شود. باتوجه‌به کاربری و مزایا و معایب ذکر شده، هرکدام از انواع تیرآهن­ها در محل مناسب مورداستفاده قرار خواهند گرفت.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد