چرا باید حواسمان به چراغ چک خودرو باشد؟

کد خبر: 1056063
چرا باید حواسمان به چراغ چک خودرو باشد؟

چراغ چک خودرو یکی از مواردی است که در بسیاری مواقع، راننده را به اشتباه انداخته و ممکن است احساس خطر کند! اما واقعیت این است که روشن شدن چراغ چک خودرو، همیشه دلیلی برای یک اتفاق بد نیست. گاهی چراغ، فقط برای چند ساعت روشن شده و بعد خاموش می‌شود. این موضوع می‌تواند به دلیل یک مشکل گذرا در خودرو باشد. اما اگر روشن شدن چراغ ادامه پیدا کرد و قطع نشد، آن وقت باید به دنبال یافتن دلیل آن رفت. در این مطلب، چند مشکل فنی، که می‌تواند باعث روشن شدن چراغ چک خودرو شود را برایتان توضیح خواهیم داد.

دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو

۱-سنسور اکسیژن

اولین و رایج‌ترین دلیل روشن شدن چراغ چک خودرو سنسور اکسیژن است. مشکل سنسور اکسیژن معمولا با هزینه کمی رفع می‌شود اما خرابی این سنسور می‌تواند به قطعات گران‌قیمتی نظیر کاتالیزور آسیب وارد کند. از طرفی خرابی این سنسور باعث می‌شود که کامپیوتر مرکزی خودرو اطلاعات درستی دریافت نکند و به همین دلیل سوخت خودرو حتی تا ۴۰درصد افزایش پیدا می‌کند.

۲- ایراد در مبدل کاتالیستی

این مشکل بیشتر در خودروهای قدیمی و فرسوده به‌چشم می‌خورد و تعویض آن هزینه‌ قابل توجهی را به شما تحمیل می‌کند. برای جلوگیری از خرابی کاتالیست بهتر است نسبت به وضعیت سنسور اکسیژن بی‌توجه نباشید، همچنین تعویض به‌موقع شمع‌ها و روغن‌موتور را نیز فراموش نکنید. اگر مبدل کاتالیستی خراب شده باشد باعث می‌شود تا نسبت مسافت طی شده با سوخت مصرفی همخوانی نداشته باشد و هرچه پدال گاز را فشار دهید سرعت بیشتری احساس نکنید.

۳- سنسور جریان هوا

یکی دیگر از مواردی که در روشن شدن چراغ چک خودرو نقش دارد مشکل در سنسور هواست. سنسور هوا با بررسی مقدار هوای ورودی به موتور، اطلاعات لازم را به کامپیوتر خودرو ارسال می‌کند تا با ترکیب شدن با اطلاعات دیگر میزان پاشش انژکتورها مشخص شود. اگر در شهرهای آلوده زندگی می‌کنید حتما حواستان به درست کار کردن سنسور هوا باشد.

۴ – اشکال در سیستم خلأ

یکی از مواردی که باعث روشن شدن چراغ چک خودرو می‌شود، نشتی در سیستم خلأ خودرو است که باعث درجا زدن خودرو و یا بالا رفتن دور موتور می‌شود.

۵ – مشکل انژکتور

انژکتور عموما خیلی دیر با مشکل روبرو می‌شود. اما در صورت بروز این اتفاق، هزینه زیادی برای راننده ایجاد می‌کند. برای جلوگیری از مشکلات انژکتور، باید باک بنزین را همواره پر نگه داشت و صافی بنزین را نیز زود به زود تعویض کرد.

۶- مشکل سیستم چرخش گاز اگزوز

در صورت بروز مشکل در سیستم چرخش گاز اگزوز، چراغ چک خودرو روشن می‌شود و البته رفع این مشکل، هزینه زیادی هم می‌طلبد. اما تعلل در تعمیر این بخش خودرو، باعث آسیب رسیدن به انژکتور خودرو خواهد شد و آن وقت باید هزینه چند برابری پرداخت کرد.

۷- مشکل کوئل

کوئل خودرو برق لازم برای جرقه زدن شمع‌ها را تولید می‌کند. در صورت خراب شدن کوئل، شمع‌ها آسیب دیده و چراغ چک خودرو روشن می‌شود.

۸-مشکل در نصب دزدگیر

اگر نصب دزدگیر خودرو  و تنظیمات آن به درستی انجام نشود، کامپیوتر خودرو، این نقص سیستم را به عنوان یک مشکل شناسایی کرده و چراغ چک خودرو روشن خواهد شد. به علاوه مشکل در نصب دزدگیر، باعث برق‌دزدی در خودرو نیز می‌شود که باتری را خیلی زود خالی می‌کند.

۹-مشکل در عملکرد ترموستات

ترموستات یکی از قطعات مهم در خودرو است که دمای موتور را تنظیم می‌کند. به همین دلیل باید مرتب مایع خنک کننده در داخل ترموستات تعویض شود تا عملکرد ترموستات با مشکل مواجه نشود.

۱۰-خرابی درپوش باک

اگر در باک سوخت، به خوبی بسته نشود و یا ترک خوردگی یا شکستگی داشته باشد، سوخت موجود در داخل باک به مرور تبخیر شده و سیستم سوخت‌رسانی خودرو با مشکل روبرو شده و در نتیجه چراغ چک خودرو روشن می‌شود.

۱۱-مشکل در باتری

در بررسی انواع مشکلات خودرو که باعث روشن شدن چراغ چک می‌شوند، یکی هم بررسی باتری خودرو است که وجود خرابی و یا مشکل در آن، می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

۱۲-مشکل در عملکرد شمع و وایرها

یکی دیگر از دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو، مشکل در عملکرد شمع‌های خودرو است. شمع در خودرو با ایجاد جرقه، باعث انفجار بنزین و حرکت موتور می‌شود. اگر به هر دلیلی این اتصال با مشکل روبرو شود و جرقه‌ای تولید نشود، چراغ چک خودرو روشن خواهد شد. شمع و وایر از جمله مواردی در خودرو است که باید هر از گاهی تعویض شوند، چرا که تاخیر در تعویض این موارد، باعث ایجاد مشکل در باتری و حتی کوئل خودرو خواهد شد و به مرور سایر بخش‌های خودرو را با مشکل مواجه خواهد کرد. (منبع:karnameh.com)

با خواندن این مطلب، می‌توان گفت که در صورت اطلاع از مسائل فنی گاهی کوچک، در مورد خودرو، به راحتی می‌توان از بروز مشکلات بزرگ‌تر و البته پرداخت هزینه‌های بیشتر، رهایی یافت. برای اطلاع از نکات فنی و آشنایی با ریزه‌کاری‌های مربوط به خودرو، پیشنهاد ما به شما مراجعه به سایت و وبلاگ کارنامه به آدرس https://karnameh.com است.

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد