کد خبر : 45092 / /
/

یارانه نقدی | یارانه نقدی خانوارها | یارانه نقدی 1402

واریز یارانه نقدی تشویقی دولت برای این افراد | کدام دهک ها مشمول این یارانه جدید شدند؟

با اضافه شدن دهک‌های ۶ و ۷ به مشمول طرح کالابرگ الکترونیک، حالا ۷ دهک یارانه بگیر کشور می‌توانند با خرید ۲۰۰ هزار تومانی در طرح کالابرگ، از یارانه تشویقی این طرح بهره مند شوند.

واریز یارانه نقدی تشویقی دولت برای این افراد | کدام دهک ها مشمول این یارانه جدید شدند؟

 78 میلیون نفر ماهانه یارانه نقدی و معیشتی دریافت می‌کنند . یارانه نقدی جاماندگان هم تا آخر هفته واریز می شود ثبت نام یارانه نقدی خانوارهای جدید نیز هفته آینده آغاز می شود   یارانه نقدی معوقه جاماندگان و معترضانی که درخواست آنها مورد موافقت وزارت رفاه قرار گرفته‌است، چه زمانی پرداخت می‌شود؟جدیدترین خبر ها درباره یارانه نقدی را در خبر آزاد بخوانید.

با اضافه شدن دهک‌های ۶ و ۷ به مشمول طرح کالابرگ الکترونیک، حالا ۷ دهک یارانه بگیر کشور می‌توانند با خرید ۲۰۰ هزار تومانی در طرح کالابرگ، از یارانه تشویقی این طرح بهره مند شوند.

 ۲ دهک دیگر نیز به طرح کالابرگ الکترونیک اضافه شدند و تعداد دهک‌های درآمدی مشمول این طرح به ۷ دهک می‌رسد؛ این اقدام دولت در راستای حمایت از معیشت خانوارها و هدایت یارانه نقدی به مسیر اصلی، یعنی تأمین امنیت غذایی خانوارهاست؛ اما اصل ماجرا چیست؟

بعد از اجرای طرح ملی کالابرگ الکترونیک، ابتدا خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی در ۳ دهک پایین درآمدی و بعدازآن کل خانوارهای مستقر به این ۳ دهک مشمول طرح شدند. آن‌ها می‌توانستند با اختصاص بخشی از اعتبار یارانه نقدی خود به خرید سبد کالابرگ، از یارانه تشویقی برخوردار شوند؛ اما در ادامه ضمن اینکه مشوق‌ها افزایش یافت، بر تعداد خانوارهای مشمول طرح نیز اضافه شد.

از دوم شهریورماه امسال اجرای طرح کالابرگ الکترونیک به ۵ دهک ارتقا یافت و ۲ دهک چهارم و پنجم نیز مشمول اجرای این طرح شدند به‌نحوی‌که چنانچه همچون دهک‌های اول تا سوم کم‌درآمد ۵۰ درصد اعتبار یارانه خود را به خرید ۱۱ قلم کالای پیش‌بینی شده در طرح کالابرگ الکترونیک اختصاص دهند مبلغ ۱۲۰ هزار تومان اعتبار مازاد به آنها تعلق می‌گیرد. با توجه به آنکه خانوارهای دهک‌های چهارم تا هفتم از یارانه ۳۰۰ هزارتومانی به ازای هر نفر برخوردار هستند با احتساب اعتبار مازاد ۱۲۰ هزارتومانی، مبلغ ۴۲۰ هزار تومان به‌عنوان یارانه تشویقی در هرماه به آنها تعلق خواهد گرفت.

با این حساب، تاکنون ۵ دهک پایین درآمدی مشمول طرح کالابرگ الکترونیک شده‌اند و در صورت اختصاص ۲۰۰ هزار تومان از یارانه نقدی خود به خرید در این طرح، مشمول دریافت یارانه تشویقی به مبلغ ۱۲۰ هزار تومان می‌شدند که باید در همان‌ماه آن را صرف خرید کالاهای موجود در سبد می‌کردند؛ حالا آنگونه که صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته، خانوارهای دهک‌های ۶ و ۷ نیز مشمول طرح کالابرگ الکترونیک خواهند شد و می‌توانند یارانه تشویقی ۱۲۰ هزارتومانی دریافت کنند.

علیرضا عسگریان؛ معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، می‌گوید: دهک ششم و هفتم از هفته آتی مشمول طرح کالابرگ می‌شوند و با ورود این دو دهک جدید به طرح، تعداد جمعیت تحت پوشش در سطح کشور از ۴۱ میلیون به ۶۱ میلیون نفر می‌رسد که افزایش چشمگیری است.

وی ضمن بیان اینکه شرایط بهره‌مندی از طرح مذکور برای مشمولان جدید نیز همچون دهک‌های پایین‌تر که در گذشته وارد طرح شده‌اند، است توضیح داد: مثلاً هر کسی ۲۰۰ هزار تومان از یارانه خود را (از ۱۱ قلم کالای تعریف شده در سبد کالایی طرح کالابرگ) خرید کند، ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی دریافت می‌کند.

معاون وزیر رفاه ادامه داد: دهک‌های چهارم تا هفتمی که ۳۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کنند باید همان مبلغ ۲۰۰ هزار تومان را از سبد مذکور خرید کنند تا ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی و اضافی شامل حال آنها شود؛ به عبارتی یارانه دریافتی این دهک‌ها در صورت خریدشان به ۴۲۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.

وی در پایان تأکید کرد: استفاده و خرید در طرح کالابرگ الکترونیک کاملاً «اختیاری» است اما استفاده از آن باعث بهره‌مندی از یارانه‌ای اضافه‌تر خواهد شد.

پیش‌تر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از احتمال تغییر دهک‌بندی خانوارها و بررسی مجدد آزمون وسع خبر داده بود؛ بر این اساس، اگر تغییراتی در دهک‌بندی‌ها رخ دهد، احتمال جایگاه خانوارها در ۹ دهک یارانه‌بگیر وجود دارد و اگر کسی در این ۷ دهک بماند، مشمول طرح کالابرگ خواهد بود. نکته دیگر اینکه قبلاً، وزیر کار گفته بود افرادی که به هر طریق برای دریافت یارانه یا ثبت‌نام نکرده‌اند یا جزو دهک ۱۰ قرار گرفته‌اند و یارانه به آنها تعلق نگرفته و یا نسبت به دهک‌بندی خود اعتراض دارند، می‌توانند به سامانه «حمایت» مراجعه و اعتراضشان را ثبت کنند. به گفته وزیر رفاه، اعتراضات بررسی و پاسخ داده و دهک‌های درآمدی بر اساس آزمون وسع مجدداً بررسی می‌شوند.

در طرح کالابرگ الکترونیک، امکان خرید اعتباری ۱۱ قلم کالای اساسی شامل گوشت منجمد گوساله، برنج ایرانی، حبوبات، شیر کم‌چرب، پنیر، ماست کم‌چرب، مرغ، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی و قندوشکر با استفاده از مبلغ یارانه خانوار یک‌ماه زودتر از واریز نقدی برای خانوارهای دهک‌های اول تا سوم فراهم شده است.

میزان اختلاف تورمی ۱۱ قلم کالای اساسی پیش‌بینی شده از سال ۱۴۰۱ بدون لحاظ کردن اعتبار مازاد برای مردم شارژ می‌شود و در صورت تورم احتمالی روی اقلام سبد، دولت مابه‌التفاوت افزایش قیمت کالاها را نسبت به سال ۱۴۰۱ پوشش می‌دهد به‌نحوی‌که پرداختی خانوارها تا پایان سال ثابت خواهد بود.

نکته قابل‌توجه این است که افراد بعد از خرید در طرح کالابرگ، چنانچه مشمول اعتبار تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی شدند، آن اعتبار را باید در همان ماه صرف خرید کالاهای موجود در سبد کالابرگ کنند؛ چراکه این اعتبار قابل‌انتقال به ماه بعد نیست و در پایان ماه از حساب خانوار حذف می‌شود./همشهری آنلاین

یارانه نقدی

خبر غافلگیرکننده روز شنبه ای برای یارانه نقدی بگیران

معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اطلاعات 85 میلیون و 600 هزار ایرانی بر اساس کد ملی بر روی پایگاه رفاه ایرانیان مستقر است و بر اساس این اطلاعات وسع سنجی انجام می‌شود.

عسگریان با بیان اینکه برنامه‌ای برای حذف یارانه بگیران وجود ندارد، افزود: این سامانه در حال به روز رسانی است و به زودی تغییراتی در دهک‌ بندی خانوارها انجام می‌شود.

عسگریان افزود: اطلاعات سامانه به روز شده و به زودی با اعمال اطلاعات در داخل دهک‌ها جابجایی صورت می‌گیرد.

وی افزود: هم اکنون 79 میلیون و 600 هزار نفر یارانه می‌گیرند و همین تعداد بدون تغییر حفظ می‌شود، اما دهک‌ها تغییر خواهد یافت. وی تاکید کرد: این پایگاه از مهم‌ترین پنجره‌های اطلاعاتی کشور محسوب می‌شود و بسیاری از سیاست‌های کلی دستگاه‌های مختلف از طریق این اطلاعات تدوین خواهد شد.

معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: هم اکنون این پایگاه در طرح کالابرگ و تعیین افراد مشمول و همچنین در تعیین افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی از جمله کمیته امداد و بهزیستی نقشی تعیین کننده دارد./ تسنیم

یارانه نقدی

 افزایش یارانه‌ نقدی از مهر ماه

طرح کالابرگ الکترونیک از ۱۳ خردادماه امسال بود که به صورت سراسری و با اتصال و تجهیز فروشگاه‌ها به طرح مذکور برای تامین سبد غذایی خانوارها و از بین بردن فقر غذایی در جامعه اجرا شد و بر این اساس ۱۱ قلم کالای اساسی (برنج ایرانی، حبوبات، شیر کم‌چرب، پنیر، ماست‌ کم‌چرب،‌ مرغ، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی و قند و شکر که طبق نظر انستیتوی تغذیه ایران به تایید رسیده است) در سبد غذاییِ این طرح قرار گرفت.

براساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در فاز اول سراسری اجرای این طرح، سه دهک اول درآمدی و مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره)، از امتیاز تشویقی بهره‌مند شدند به طوریکه اگر ۷۰ درصد مبلغ یارانه خود را از میان این ۱۱ قلم خریداری می‌کردند، مبلغ یارانه آنها ۲۰ درصد افزایش می‌یافت.

اما در مرحله دوم، سه دهک اول درآمدی و مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره)، از امتیاز تشویقی بهره‌مند شدند، با این تفاوت که شرط بهره‌مندی از افزایش اعتبار خرید حداقل ۲۰۰ هزار تومان از اعتبار یارانه اعلام شد و درصورتی که سرپرستان خانوار این مبلغ از یارانه خود را از میان اقلام کالاهای اساسی خریداری می‌کردند، مشمول امتیاز تشویقی می‌شدند.

پس از آن، اول شهریورماه بود که وزیر رفاه از تسری یارانه تشویقی به دهک‌های درآمدی ۴ و ۵ در قالب کالابرگ خبر داد و گفت: دهک ۴ و ۵ هم مشمول این یارانه تشویقی می‌شوند و به عبارتی اگر ۵ دهک اول، ۵۰ درصد از یارانه‌شان را از طریق کالا برگ (۱۱ کالایی)، خریداری و مصرف کنند، مشمول دریافت ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی می‌شوند.

حالا اما با گذشت بیش از یک ماه از این خبر پس از اعلام وزیر رفاه مبنی بر افزایش دهک‌های تحت پوشش، علیرضا عسگریان- معاون وزیر رفاه به ایسنا اعلام کرده است که دهک ششم و هفتم نیز از هفته آتی مشمول طرح کالابرگ می‌شوند.

وی ضمن بیان اینکه شرایط بهره‌مندی از طرح مذکور برای مشمولان جدید نیز همچون دهک‌های پایین‌تر که در گذشته وارد طرح شده‌اند، است، توضیح داد: مثلا هر کسی ۲۰۰ هزار تومان از یارانه خود را (از ۱۱ قلم کالای تعریف شده در سبد کالایی طرح کالابرگ) خرید کند، ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی دریافت می‌کند.

معاون وزیر رفاه ادامه داد: دهک اول تا سوم ۴۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کنند که این قشر باید ۲۰۰ هزار تومان از یارانه را از سبد تعریف شده خرید کنند تا ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی اضافه شامل‌ آنها شود که بدین ترتیب مجموع یارانه دریافتی آنها به ۵۲۰ هزار تومان می‌رسد. این در حالیست که دهک‌های چهارم تا هفتم ۳۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کنند که این عده نیز باید همان مبلغ ۲۰۰ هزار تومان را از سبد مذکور خرید کنند تا ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی و اضافی شامل حال آنها شود؛ به عبارتی یارانه دریافتی این دهک‌ها در صورت خریدشان به ۴۲۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.

به عبارتی می‌توان گفت با ورود این دو دهک جدید به طرح، تعداد جمعیت تحت پوشش در سطح کشور از ۴۱ میلیون نفر به ۶۱ میلیون نفر می‌رسد و ۸۰ درصد مردم ایران مشمول طرح کالابرگ الکترونیکی می‌شوند.

براساس اعلام وزارت رفاه، تاکنون ۱۴۵ هزار مغازه و فروشگاه به طرح کالابرگ الکترونیک متصل شده و ۲۰ هزار مغازه نیز در صف اتصال قرار دارند.

لازم به ذکر است که استفاده و خرید در طرح کالابرگ الکترونیک کاملا «اختیاری» است اما استفاده از آن باعث بهره‌مندی از یارانه‌ای اضافه‌تر خواهد شد. برای بهره‌مندی از این طرح شبکه کاربردی «شما» معرفی شده است و مردم با رجوع به این شبکه می‌توانند فروشگاه‌ها و مغازه‌های متصل به طرح جهت خرید کردن را مشاهده کنند و با رجوع به نزدیکترین مغازه، خریدهایشان را انجام دهند تا از ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی برخوردار شوند.

البته در راستای تسهیل خرید مردم، وزارت رفاه با فروشگاه‌های اینترنتی مکاتباتی انجام داده تا امکان خرید از این فروشگاه‌ها نیز فراهم شود؛ به گونه‌ای که در حال حاضر امکان خرید از فروشگاه اینترنتی «اسنپ‌مارکت» در طرح کالابرگ الکترونیک فراهم شده است. پیش از این سیدرضا یحیوی- مشاور معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره نحوه خرید از فروشگاه‌های اینترنتی در این طرح نیز به ایسنا اینچنین توضیح داد: در حال حاضر فقط اسنپ‌مارکت متصل به طرح و در حال ارائه خدمت است. افراد پس از نصب اسنپ مارکت در تلفن همراه خود و ورود به برنامه «خریدار»، کالاهای موردنیاز خود را انتخاب کرده و پس از طی مراحل خرید، در مرحله آخر و قبل از واریز وجه، گزینه «استفاده از کالابرگ» را انتخاب و باید رمز یکبار مصرف ۸ رقمی دریافتی از اپلیکیشن شما (شبکه ملی اعتبار) یا کد USSD اعلام شده به شماره #۱۴۶۳*۵۰۰* را وارد کنند. سپس اعتبار کالا برگی سرپرست خانوار محاسبه می‌شود و می‌توانند هنگام خرید از یارانه خود استفاده کنند./ همشهری

یارانه نقدی

 ۷۸ میلیون نفر ماهانه یارانه نقدی و معیشتی دریافت می‌کنند

سرپرست سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفت: ماهانه به میزان ۲۶ هزار میلیارد تومان یارانه معیشتی به حساب ۷۸ میلیون نفر در کشور واریز می‌شود.

به نقل از ایرنا، علی عسگری دوشنبه شب در گفت وگوی خبری افزود: هر ماه علاوه بر یارانه نقدی و معیشتی، حدود ۳.۷ میلیارد تومان به حساب خانواده های تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی واریز می شود.

وی تصریح کرد: علاوه بر این پرداخت ها، یارانه نان و دارو هم داریم که حدود ۵۶ هزار میلیارد تومان بودجه مصوب امسال برای یارانه نان و ۶۹ هزار میلیارد تومان بودجه مصوب امسال برای یارانه دارو است.

یکی از کلان‌مأموریت‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت سیزدهم مبارزه با فقر مطلق و مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها است.

چالش‌های عمده‌ای که در این مسیر وجود داشت به عدم به‌روز بودن آمار و اطلاعات مشمولان واقعی یارانه و تبعات ناشی از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها بر تامین نهاده‌ها و رشد هزینه‌ها مربوط بود.

وزارت تعاون برای رفع این چالش‌ها چند اقدام کلیدی را در دستور کار خود قرار داد. در قدم نخست، شناسایی پنج دهک نخست جامعه آغاز شد. نتیجه این کار شناسایی ۲۴ میلیون نفر دهک یک تا سه و ۵۴ میلیون نفر دهک چهار تا ۹ برای ساماندهی پرداخت یارانه بود.

در قدم بعدی، یارانه نقدی برای افراد عادی و سه دهک پایین درآمدی، نزدیک به هفت تا ۹ برابر افزایش یافت. شناسایی و معرفی حدود پنج میلیون و ۴۰۰ هزار نفر افراد فاقد پوشش بیمه پایه به بیمه سلامت و نیز شناسایی و ثبت ۴۹۵ هزار نفر نیازمند در سامانه «حامی» و معرفی آنان به نهادهای حمایتی، از دیگر اقداماتی بود که برای رفع چالش‌های مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها برداشته شد.

نتایجی که اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی برای پنج دهک نخست در راستای امنیت و سلامت غذایی رخ داد، به افزایش ۱۲۰ هزار تومانی یارانه‌ها و تثبیت قیمت کالاهای اساسی تا پایان سال منجر شد.

اکنون هر عضو خانوار دهک‌های یک تا سه، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان یارانه نقدی دریافت می‌کند. اگر از سبد کالای استانداردی که با مبنای قیمت‌های ۱۴۰۱ تعریف شده، مبلغ ۲۰۰ هزار تومان خرید کنند ۱۲۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر، اعتبار یارانه تشویقی دریافت خواهند کرد. برای این کار کافی است به ۱۲۰ هزار فروشگاهی که در سراسر کشور پذیرنده کالابرگ‌های الکترونیکی هستند، مراجعه کنند.

۱۱ قلم کالای اساسی اعلام شده در طرح کالابرگ الکترونیک شیر کم‌چرب بطری، پنیر، تخم مرغ، گوشت مرغ، روغن مایع، ماکارونی، برنج ایرانی، لبنیات، قند و شکر، حبوبات و گوشت منجمد گوساله است. این سبد غذایی، تامین‌کننده کالری مورد نیاز خانواده ها با هدف سلامت تغذیه و فقرزدایی غذایی است که با قیمت ارزان در اختیار خانوارها قرار می‌گیرد./سانا

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.