افزایش بیماری‌های قابل انتقال از آب و غذا

کد خبر: 1222258

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: روند ابتلا به بیماری‌های قابل انتقال از طریق آب و غذا در پنج سال اخیر، ۱۴ درصد افزایش یافته است.

افزایش بیماری‌های قابل انتقال از آب و غذا

شهنام عرشی  می‌گوید : سه هزار و ۹۵۸ نفر به بیماریهای منتقله از آب و غذا در کشور سال گذشته مبتلا شدند و طغیان این بیماریها به دلیل پدیده جهانی شدن، افزایش مسافرت‌ها، توسعه‌ گردشگری و همچنین افزایش مصرف غذا در خارج از منزل، جابه جایی‌های جمعیتی و گسترش تجارت مواد غذایی در دنیا به‌ عنوان یک مشکل بهداشتی جهانی مطرح شده است.

وی تصریح کرد: حدود ۶۰ درصد از موارد ابتلا به بیماریهای منتقله از آب و غذا مربوط به ۶ ماهه ابتدای سال و حدود ۴۰ درصد موارد مربوط به ۶ ماهه دوم سال بوده است.

وی اظهار داشت: در نظام مراقبت بیماری های واگیر در کشور ما طغیان بیماریهای منتقله از آب و غذا در گروه بیماریهای مشمول گزارش دهی تلفنی و فوری است و چنانچه ۲ نفر یا بیشتر که از یک غذا یا آشامیدنی مشترک استفاده کرده اند بیمار شده و علائم بالینی مشترکی داشته باشند، به عنوان طغیان بیماری منتقله ازآب و غذا بوده و باید به سیستم سلامت گزارش تلفنی اعلام شود.

عرشی ادامه داد: چنانچه افزایش موارد بیماریهای با علائم گوارشی مانند اسهال، استفراغ، تهوع، دل درد و سایر علایم همراه مشاهده شود نیز مراتب باید به صورت فوری گزارش شود و بر اساس دستورالعمل کشوری و در قالب ارزیابی های انسانی(کلینیکی وپاراکلینیکی)، ارزیابی های محیطی و نیز بررسی مواد غذایی انجام خواهد شد.

وی، شستن دست‌ها، استفاده از آب سالم و بهداشتی، سالم سازی صحیح سبزیجات از جمله پاکسازی گل و لای، انگل‌زدایی، گندزدائی و شستشو با آب سالم، مصرف غذاهای پخته شده در اسرع وقت، نگهداری غذای پخته شده در ظرف در بسته در یخچال و دور نگه داشتن ظروف و مواد غذایی از دسترس حشرات، برای پیشگیری از بیماریهای متقله از آب و غذا ضروری دانست.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد