فاز جدید کوچ ورزشکاران ایرانی / چه کسی به ورزش اول خیانت کرد؟

کد خبر: 240287

بی مهری مسئولان و قول های عملی نشده آنان امری است که بعد از المپیک لندن، سر و صدای سایر ورزشکاران ایرانی را نیز درآورده است. از امید نوروزی گرفته تا امین علی اکبری، همه به نوعی نسبت به عدم توجه مسئولان ورزش به آنها گلایه مند هستند و گاهی اوقات رفتن به کشور دیگر و پناهنده شدن در آنجا را به ماندن در ایران ترجیح می دهند.

فاز جدید کوچ ورزشکاران ایرانی / چه کسی به ورزش اول خیانت کرد؟
سرویس ورزشی «فردا»- امیر قربانی- ماجرای پناهنده شدن ورزشکاران ایرانی به سایر کشورها و بازی کردن زیر پرچم دیگر ملل امر جدیدی نیست و سوابق بسیاری در ورزش ما داشته است، اما گویا این معضلات به وجود آمده هنوز هم مسئولان ورزش را مجاب نکرده که به فکر حمایت از ورزشکاران ایرانی افتاده و با اقدامات سنجیده خود از پناهنده شدن ورزشکاران ایرانی جلوگیری کنند. در جدیدترین نمونه از کوچ ورزشکاران ایرانی، شنیده می شود یک ورزشکار دیگر در حال آماده کردن مقدمات خروج از ایران و قرار گرفتن در جمع نفرات کشور رقیب است. امین علی اکبری، کشتی گیر وزن 96 کیلوگرم کشورمان در شرایطی قصد انجام چنین کاری دارد که وی در مسابقات المپیک لندن، بعد از حمید سوریان دومین فردی بود که سرود جمهوری اسلامی ایران را در کشور انگلستان طنین انداز کرد. همین دو سال پیش بود که سامان طهماسبی کشتی گیر تیم ملی فرنگی ایران به دلیل بی توجهی مسئولان در غالب تیم ملی آذربایجان روی تشک رفت و به قهرمان ملی این کشور تبدیل شد. اما این بار گویا مسئولان کشتی برنامه ای دیگر برای جلوگیری از خروج امین علی اکبر از ایران را دارند. در این باره حسن رنگرز، نائب رئیس فدراسیون کشتی ایران می گوید: قوانین فیفا اجازه جابه جایی یک کشتی گیر از کشوری به کشور دیگر را نمی دهد. مگر آنکه این کشتی گیر از فدراسیون کشور خودش مجوز جابه جایی دریافت کند. ما نیز قطعا چنین اجازه ای به امین علی اکبری نخواهیم داد. نمی شود که ورزشکاری چندین سال با پول بیت المال در یک کشور به عناوین گوناگون دست یابد و دست آخر با پرچم کشوری دیگر در رقابت های جهانی حاضر شود.
چه کسی در ماجرای سامان طهماسبی خیانت کرد؟ ماجرای پناهنده شدن کشتی گیران ایرانی به همین موضوع امین علی اکبری ختم نشده و در گذشته نیز سوابقی داشته است. سامان طهماسبی از کشتی گیران سابق ملی کشورمان، دو سال پیش تمام سوابق ملی خود را فراموش کرد و به کشور آذربایجان رفت. وی حتی در مسابقات بین المللی و جهانی نیز با پرچم کشور آذربایجان روی تشک کشتی رفت و برای این کشور مبارزه کرد. اما اینکه چه کسی در آن زمان مجوز حضور این ورزشکار ایرانی را صادر کرده بود جای سوال دارد. یزدانی خرم، رئیس وقت فدراسیون کشتی ایران که آن زمان یکی از حامیان چنین انقالاتی بود و این جابه جایی ها را مانند ترانسفر شدن بازیکنان فوتبال امری طبیعی می دانست، یکی از اولین کسانی است که در ماجرای وطن فروشی سامان طهماسبی مقصر بود چراکه طبق قوانین فیفا اگر فدراسیون کشتی ایران مجوز حضور سامان طهماسبی در کشور آذربایجان را صادر نمی کرد، این ورزشکار به هیچ عنوان حق حضور در مسابقات بین المللی با پرچم کشوری دیگر را نداشت. سوابق پناهندگی ورزشکاران ایرانی ماجرای پناهنده شدن و یا کوچ ورزشکاران ایرانی و مبارزه کردن زیر پرچم کشورهای بیگانه امری جدید نیست ولی در چند سال اخیر به شدت در ورزش ما افزایش داشته است. سامان طهماسبی کشتی گیر، مینا علی زاده پاروزن دراگون بوت، مهدی جعفر زاده کاراته کار، محمد حسین ابراهیمی شمشیر باز و ایرج امیر خانی و ‌احسان رجبی جودوکار از جمله ورزشکارانی بودند که در طول چند سال اخیر یا به کشورهای دیگر پناهنده شدندو یا با کوچ کردن از ایران زیر بیرق سایر کشورها مبارزه کردند. در این بین یکی از پر سر و صداترین نمونه ها، ماجرای پناهندگی وحید سرلک، جودوکار ایرانی به کشور آلمان بود. سرلک در حالی به کشور آلمان پناهنده شد که گفتگویش با شبکه خبری آمریکایی سر و صدای بسیاری به پا کرد و در این گفتگو اعلام کرد که بی مهری مسئولان و قول های عملی نشده آنان موجب چنین حرکتی شد. بی مهری مسئولان و قول های عملی نشده آنان امری است که بعد از المپیک لندن، سر و صدای سایر ورزشکاران ایرانی را نیز درآورده است. از امید نوروزی گرفته تا امین علی اکبری، همه به نوعی نسبت به عدم توجه مسئولان ورزش به آنها گلایه مند هستند و گاهی اوقات رفتن به کشور دیگر و پناهنده شدن در آنجا را به ماندن در ایران ترجیح می دهند. بنابراین گزارش کوچ ورزشکاران ایرانی به کشورهای دیگر موضوعی است که تا به حال سوابق بسیاری در ورزش ایران داشته، اما گویا گوش شنوایی در بین مسئولان ورزش کشور نیست تا با کمی توجه بیشتر به ورزشکاران ایرانی، مانع از خروج قهرمانان ملی کشورمان از ایران شوند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد