شناسایی خانه‌ی «پدر خلیج فارس» /عکس

کد خبر: 200776

خانه‌ی «معین‌التجار بوشهری» در محدوده‌ی خیابان لاله‌زار و سعدی جنوبی در کوچه‌ی «بوشهری» واقع شده و روزگاری خانه‌ی معین‌التجار بوشهری، مالک دوم باغ لاله‌زار بوده است.

شناسایی خانه‌ی «پدر خلیج فارس» /عکس

ایسنا: خانه‌ی «معین‌التجار بوشهری» پدر خلیج فارس و تثبیت‌کننده‌ی نام و مالکیت کشور ایران بر آن، در محدوده‌ی خیابان لاله‌زار(قدیم) تهران شناسایی شد. خانه‌ی «معین‌التجار بوشهری» در محدوده‌ی خیابان لاله‌زار و سعدی جنوبی در کوچه‌ی «بوشهری» واقع شده و روزگاری خانه‌ی معین‌التجار بوشهری، مالک دوم باغ لاله‌زار بوده است.

معین‌التجار بوشهری یکی از شخصیت‌های پرآوازه‌ی تاریخی، تجاری، سیاسی و دریایی ایران است و فعالیت‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی او به‌طور مستقیم موجب احیای موقعیت ایرانیان در خلیج فارس شد. پس از پیروزی انقلاب مشروطه و تشکیل مجلس، او یکی از 10 نماینده‌ی تجار بود که به مجلس اول (17 مهرماه 1285 هجری شمی) وارد شد و از چهره‌های متنفذ و شجاع مجلس به‌شمار می‌آمد. در دوره‌ی سوم قانونگذاری نیز حاج معین‌التجار از بوشهر به وکالت انتخاب شد و در مجلس جزو هیأت علمیه که رهبری آن با سیدحسن مدرس بود، قرار گرفت. معین‌التجار در جنگ جهانی اول و قیام مردم جنوب مانند درگیری‌های رییس‌علی دلواری با انگلیسی‌ها، از آزادی‌خواهان و مبارزان ضداستبداد و استعمار پشتیبانی می‌کرد و در تحولات سیاسی اقتصادی حضور فعالی داشت. او به‌دلیل قدرت و نفوذ سیاسی و اقتصادی بالایی که پیدا کرده بود، در نهادهای اقتصادی و سیاسی اواخر عهد قاجار، یعنی دوره‌ی احمدشاه نقش فعالی داشت. از جمله، او ضامن برافراشته بودن پرچم ملی ایران در نقاط جنوبی محسوب می‌شد و نخستین کتابی که درباره‌ی خلیج فارس نوشته شد مربوط به معین‌التجار بوشهری در سال 1285 هجری قمری است و می‌توان گفت معین‌التجار بوشهری پدر خلیج فارس و تثبت‌کننده‌ی نام و مالکیت آن بوده است. حاج محمد معین‌التجار در تهران نزدیک 30هزار مترمربع از باغ لاله‌زار را که امروز بین خیابان‌های سعدی جنوبی و لاله‌زار است، از ناصرالدین‌شاه خرید و در آن چند عمارت باشکوه ساخت، به‌طوری که در تهران هیچ بنایی به شکوه و زیبایی بناهای حاج معین‌التجار در آن تاریخ وجود نداشت. وقتی در کابینه‌ی میرزا نصرالله‌خان مشیرالدوله لایحه‌ی «قرضه از خارجی» در مجلس رد شد و قرار شد بانک ملی با سرمایه‌ی ایرانی تشکیل شود، معین‌التجار به اتفاق امین‌الضرب تلاش زیادی کرد و سرمایه‌ای قابل ملاحظه جمع کردند و حتا از سرمایه‌ی خود معین‌التجار برای راه‌اندازی این بانک استفاده کردند تا بانک ملی با سرمایه‌ی ایرانی در راستای حمایت از تولید و کار داخلی تشکیل شود. به جرأت می‌توان گفت، نخستین شخصیت ایرانی در حمایت از تولیدات داخلی، معین‌التجار بوشهری است که پدر حمایت از کار و سرمایه‌ی ایرانی محسوب می‌شود. خانه‌ی معین‌التجار بوشهری قرینه‌ی خانه‌ی قوام‌السلطنه (موزه‌ی آبگینه و سفالینه‌های ایران) است. با توجه به این‌که تابلوهای نقاشی موجود در این خانه از اروپا تهیه شده است، این بنا قابلیت تبدیل شدن به موزه‌ی بین‌المللی نقاشی رو تابلوهای گچی را دارد. اکنون این بنای فاخر که میراث شخصیت فاخر ملی، معین‌التجار بوشهری است، در معرض خطر نابودی و در وضعیت نامناسبی قرار دارد و متأسفانه این اثر فاخر در فهرست آثار ملی نیز ثبت نشده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد