سرعت لاک پشتی و قطعی های مکرر

کد خبر: 176479

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس برخی نگرانی های امنیتی را دلیل سرعت پایین و قطعی مکرر شبکه اینترنتی در کشور دانست و تاکید کرد: هرچند برخی از این نگرانی ها به جا و به حق است اما ما معتقدیم فیلترکردن یا محدود کردن اینترنت راهکار مناسب برخورد و مقابله با این نگرانی های امنیتی نیست.

سرعت لاک پشتی و قطعی های مکرر
سرویس اجتماعی «فردا»: کندی سرعت اینترنت این روزها به یکی از ویژگی های اصلی این سیستم ارتباطی در کشور ما تبدیل شده است. با این وجود آنچه بیش از همه کاربران اینترنتی در کشور را آزار می دهد و به معضلی جدی برای کاربران تبدیل شده قطع و وصل های مکرر این شبکه بدون توجه به حقوق آنها است و متاسفانه شرکت های خدمات دهنده اینترنت، شرکت مخابرات، وزارت ارتباطات و سایر نهادهای متولی هیچکدام زیر بار این مشکل نمی روند و هریک مشکل را به گردن دیگری می اندازند.
در مهرماه سال ۸۹ ضوابط موافقتنامه سطح خدمات ارتباطی کشور (SLA) تصویب و به مرحله اجرا رسید تا کاربران بتوانند در صورت نیاز در چارچوب توافق با خدمات دهندگان ارتباطی از سرویسهای مطلوب و با کیفیت برخوردار شوند و پس از سالها حقوق مصرف کنندگان اینترنت تامین شود اما این آیین نامه تاکنون جنبه عملیاتی به خود نگرفته است.
چارچوب موافقتنامه سطح خدمات ارتباطات داده‌ها با استناد به بند ۹ ماده ۶ اساسنامه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و به منظور شفاف‌سازی کیفیت خدمات در مقابل هزینه‌های آن در شبکه‌های ارتباطات داده‌ها و رعایت حقوق مشتریان از سوی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مورد بررسی و تصویب قرار گرفت که رعایت این ضوابط تعیین شده لازم الاجرا اعلام شد.
در این توافقنامه کاربر می تواند سطح دسترسی خود را انتخاب کرده و به ازای آن هزینه بهره مندی از این سرویس را پرداخت کند. پس از آن، چنانچه میزان قطعی دسترسی وی نسبت به این توافقنامه بیشتر شود شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان تامین کننده خدمات یا سرویس دهندگان اینترنتی باید خسارت این قطعی را بپردازند.
تصویب ضوابط و مقررات موافقت نامه سطح خدمات اگرچه برای ارائه مطلوب خدمات واگذاری لینک های ارتباطی در شبکه زیرساخت کشور و قانونمند شدن شرکتهای دولتی در ارائه امکانات و دفاع از حقوق کاربران این بخش در نظر گرفته شده اما این ضوابط تاکنون به مرحله انجام نرسیده و کاربران اینترنت همچنان در دریافت کیفیت خدمات ارتباطی با مشکلات متعددی روبه رو هستند.
نایب ریس کمیسیون صنایع مجلس نیز با انتقاد از وضعیت نامناسب سرعت اینترنت در کشور بر ضرورت گسترش زیرساخت های اینترنتی و فرهنگ سازی برای استفاده درست از این شبکه به جای فیلترگذاری و محدود کردن تاکید کرد.
نگرانی های امنیتی را باید با تمهیدات مناسب رفع کرد نه با محدود کردن
"رضا رحمانی در گفت و گو با فردا گفت: فراهم سازي دسترسي به باند پهن و افزايش دسترسي به اينترنت گام مهمي براي رشد اقتصادي و علمی کشورها به شمار مي رود، ایران نیز به عنوان یک کشور پیش رو در عرصه علم نیاز ضروری و اساسی به این تکنولوژی دارد.
وی افزود: بخشی از مشکلات مربوط به سرعت پایین و قطعی اینترنت در کشور به زیرساخت ها باز می گردد که وزارت ارتباطات براساس برنامه چهارم و پنجم و حتی بودجه سالانه موظف به بهبود و فراهم سازی زیرساخت های مناسب شده است و باید در همین راستا نیز حرکت کند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن بخش دیگری از مشکلات را به دلایل امنیتی دانست و تاکید کرد: برخی نگرانی های امنیتی نیز در کشور وجود دارد که گاها بر شبکه اینترنت به عنوان یک شبکه ارتباطی جهانی سایه می اندازد، هرچند برخی از این نگرانی ها به جا و به حق است اما ما معتقدیم فیلترکردن یا محدود کردن اینترنت راهکار مناسب برخورد و مقابله با این نگرانی های امنیتی نیست.
رحمانی بخش عظیم کاربران اینترنتی در کشور را قشر تحصیلکرده و فرهیخته دانست و خاطرنشان ساخت: این بخش از افراد جامعه قطعا با هدفی درست و اصولی از این امکانات استفاده می کنند، آن بخش باقیمانده را هم باید با فرهنگ سازی درست و ارائه اطلاعات مناسب و ساختن جامعه ای سالم به لحاظ محتوا به مسیر درست خود سوق دهیم.
وی به رایزنی های گسترده کمیسیون صنایع مجلس با مسئولان وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات برای حل مشکل کندی و قطعی شبکه اینترنت در کشور اشاره کرد و افزود: مسئولان شرکت مخابرات بارها قول داده اند که این مشکل را سریعا مرتفع کنند ولی متاسفانه هنوز هم شاهد اعتراضات مردم نسبت به خدمات اینترنی در کشور هستیم. کمیسیون هم با توجه به نامه نگاری های زیاد مردم با نمایندگان و انتقادات آنها به وضعیت اینترنت همچنان این موضوع را در دستور کار دارد و پیگیری می کند.
نماینده تبریز در مجلس ادامه داد: چاقو، چاقو است زمانی در دست یک جراح و پزشک است و جان انسانی را نجات می دهد زمانی به دست یک فرد خلافکار می افتد و مرتکب جنایت می شود. لذا خود ابزار را نمی توان انکار و یا محدود کرد بلکه باید تمهیداتی اندیشیده شود تا از ابزار به درستی استفاده شود.
این نماینده مجلس تاکید کرد: امروز راه های میانبر و زیادی برای استفاده نامناسب از اینترنت به وجود آمده است، از این رو فیلتر کردن، قطع کردن و یا پایین آوردن سرعت راهکار مناسبی نیست. نگاه کلی و اصلی ما به این تکنولوژی باید با تکیه بر قشر تحصیلکرده و فرهیخته جامعه که استفاده مناسب از این امکانات می کنند باشد و نباید به خاطر عده ای محدودف کل این تکنولوژی را زیر سوال ببریم.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد