ظریف و هوشمندی ديپلماتيك

کد خبر: 574741

عدم ديدار وزیرا مور خارجه با وزير اقتصاد آلمان درتهران نه يك تنبيه ديپلماتيك بود، بلكه يك هوشمندي ديپلماتيك براي پاسخگويي به تحركاتي است كه درفضاي سياسي داخلي، منطقه‌اي وبين‌المللي در ارتباط با عملكرد دولت يازدهم درحوزه سياست خارجي انجام مي‌شود.

روزنامه آرمان؛ مهدي مطهرنيا *: عدم ديدار وزیرا مور خارجه با وزير اقتصاد آلمان درتهران نه يك تنبيه ديپلماتيك بود، بلكه يك هوشمندي ديپلماتيك براي پاسخگويي به تحركاتي است كه درفضاي سياسي داخلي، منطقه‌اي وبين‌المللي در ارتباط با عملكرد دولت يازدهم درحوزه سياست خارجي انجام مي‌شود.
آنچه وزير اموراقتصادي آلمان گفته با آنچه در ايران انعكاس يافته است، متفاوت است. وزير اقتصاد آلمان برمبناي نگرش آلماني‌ها درارتباط با وضعيت مناسب ايران درحوزه سياست خارجي درچارچوب دكترين تعامل سازنده و رسيدن به برجام وتوافقات بين‌المللي براي حل وفصل مساله هسته‌ای ايران در حوزه منطقه‌اي و بين‌المللي از زاويه ديد ونگرش آلماني‌ها، بحث ايران وماجراي اعراب و رژيم صهيونيستي را پيش مي‌كشد.
اين تنها يك پيشنهاد از سوي آلمان‌ها به ايراني‌هاست و اين نمايانگر اين معناست كه آلمان‌ها به اين درك رسيده‌اند كه نه تنها درمساله اعراب وحتي سوريه و بحرين بلكه درساير مسائل نيز موضع‌گيري ايران مي‌تواند زمینه‌ساز فعالیت‌های مثبتي درجهت كوتاه شدن بحران منطقه خاورميانه باشد. اين درحالي است كه در ايران به گونه‌اي اين بحث تجلي پيدا كرد كه گويي آلمان‌ها و وزير امور اقتصادي آنها هرگونه تعامل دوجانبه با ايران را منوط به پذيرش صهيونيست‌ها و رسميت شناختن آن توسط ايران دانستند. اين معنا تا حدود زيادي با حقيقت و واقعيت‌هاي موضوع متفاوت است و لذا اگر ظريف دراين فضا‌سازي رسانه‌اي و پرسوء برداشت از سخنان وزير امور اقتصادي آلمان با او ديدار مي‌كرد، هم آن جمله و هم آن برداشت درجامعه ايران نفوذ پيدا مي‌كرد و هم از طرف ديگر با اين ديدار تا حدود زيادي زمينه هجوم افراد خاص با ادبيات سياسي كه نزد آنها وجود دارد عليه سياست خارجي دولت و وزارت امور خارجه و از همه آنها بيشتر عليه شخص ظريف به وجود مي‌آمد، زيرا درفضا‌سازي كنوني كه در ارتباط با دولت در صحنه سياست داخلي و سايش سياسي وجود دارد، ظريف يك واژه بسيار اثرگذار است و اگر بتوانند شخصيت ظريف را درحوزه سياست خارجي تضعيف كنند دولت يازدهم نيز تاثير آن را در عرصه سياست داخلي بايد تحمل كند.
از اين جهت جناح‌هاي سياسي رقيب تلاش دارند با نوع برداشت خودمحورانه از سخنان بازيگران وكنشگران منطقه‌اي و بين‌المللي سياست خارجي موفق دولت يازدهم را ناموفق جلوه داده و در واقع قهرمان اصلي ديپلماسي درايران را به يك ضد قهرمان تبديل نمايند و لذا اين يك حركت هوشمندانه از سوي ظريف درعرصه سياست خارجي است، نه يك قهر ديپلماتيك.

* كارشناس مسائل بين‌الملل

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد