اتحادیه اروپا زیر فشار اروپایی‌ها

کد خبر: 568373

سران اتحادیه اروپا (EU) دیروز در شهر براتیسلاوای اسلواکی اجتماع کردند تا راه‌های تقویت این نهاد را پس از خروج بریتانیا از این اتحادیه ارزیابی کنند.

روزنامه ایران: سران اتحادیه اروپا (EU) دیروز در شهر براتیسلاوای اسلواکی اجتماع کردند تا راه‌های تقویت این نهاد را پس از خروج بریتانیا از این اتحادیه ارزیابی کنند.
هدف تمامی آنها ترسیم راهکاری تازه برای اتحادیه اروپا است. انتخابات ملی و عمومی آتی در کشورهای فرانسه، آلمان، هلند و اتریش بر لزوم این تغییرات می‌افزاید.
قدر مسلم اینکه اتحادیه اروپا به دلیل تحولات داخلی اخیر در کشورهای عضو این نهاد از اهداف اولیه خود دور مانده و باید نقشه راه تازه‌ای برایش ترسیم شود. مسأله دیگری که در سه ماه گذشته روند فزاینده آن باعث نگرانی سران اتحادیه اروپا بوده است. پشت کردن نسبی بسیاری از کشورهای اروپایی به این نهاد است که چند دهه قبل به راه افتاد و قرار بود منادی وحدت در سطح اروپا باشد. اما اکنون هر روز نام کشور تازه‌ای شنیده می‌شود که می‌خواهد از «مسیر مشترک» فاصله بگیرد.

در فرانسه که انتخابات ریاست جمهوری آن بهار سال بعد برگزار می‌شود، کاندیداهای این عنوان از حالا مواضعی ضد اتحادیه اروپایی اتخاذ کرده‌اند. سردسته این گروه نیکولا سارکوزی است که تصریح کرده کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید یک بار دیگر از امتیاز شنگن (که نیازی به پاسپورت در آن نیست) بهره‌مند شوند. آلن ژویه رقیب اصلی سارکوزی نیز هرچند به اندازه رئیس‌جمهوری سابق فرانسه تند نرفته اما متذکر شده است که «بروکسل» باید بخشی از اختیارات بیش از حد وسیع خود را از دست بدهد. سیلوسا گولارد، از نمایندگان میانه‌رو مجلس فرانسه گفته است: «سران اروپا می‌خواهند راز مگو را برملا کنند و از مشکلات اتحادیه اروپا بگویند. عصر وعده‌های بی‌پایه گذشته است.» اصولاً تغییرات در عرصه سیاست اروپا چیز تازه‌ای نیست و به محض ورود هر رهبر تازه‌ای به این اتحادیه باید انتظار تغییر قسمتی از قواعد سابق را داشت. اما تغییراتی که طی 18 ماه پیش‌رو بر اثر تغییر احتمالی رهبران چند کشور عمده اروپایی و به تبع آن در اتحادیه اروپا روی می‌دهد، می‌تواند عظیم‌تر از معمول باشد.

اما مسأله این است که اکنون تمایلات ضداتحادیه اروپایی از سطح فرانسه که دومین اقتصاد برتر این اتحادیه به حساب می‌آید، فراتر رفته و به هلند و اتریش هم بسط یافته است.
کشورهایی که در آنها نیروهای پوپولیست قدرت بیشتری گرفته‌اند. در جنوب اروپا نیز صداهای مخالف در حال شدت گرفتن است. در ایتالیا نهضت موسوم به «پنج ستاره» که صندلی‌های هدایت شورای شهر را در رم و تورین در دست دارد فشار را روی ماتئو رنتزی، نخست‌وزیر این کشور افزایش داده‌اند و این درحالی است که یک رفراندوم در زمینه تغییرات قانون اساسی در این کشور در پیش است. خود رنتزی هم از شرایط موجود راضی نیست.

وی دیروز در براتیسلاوا گفت: متأسفم که مجبورم صدای کشوری باشم که از امور تحمیلی به خود خسته شده است. حتی در شرق اروپا نیز مجارستان و لهستان خواستار تغییرات بنیادین در اتحادیه اروپا شده‌اند. بئاتا شدوو، نخست‌وزیر لهستان در این‌خصوص گفته است: تنها یک راه برای ابقای اتحادیه اروپا وجود دارد و آن هم اصلاحات اساسی است و مهم‌ترین اصلاح نیز پذیرش استقلال عملی کشورهای عضو است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد