دلیل مخالفت اصلاح‌طلبان با طرح سامان دهی مهاجران و اتباع قالیباف چیست؟

کد خبر: 1296871

آخرین تیر ترکش چپ رادیکال شاید همانندسازی در جناح مقابل باشد؛ همانندسازی که بیش از اینکه هدفش تحلیل دقیق موضوع باشد، سیاه‌نمایی و حاشیه‌سازی برای بهره‌برداری جناحی است.

دلیل مخالفت اصلاح‌طلبان با طرح سامان دهی مهاجران و اتباع قالیباف چیست؟

 در این راستا و در تازه‌ترین پروژه سیاسی، «هم‌میهن» در گزارشی در روزهای اخیر به سراغ برنامه انتخاباتی محمدباقر قالیباف درباره مهاجران رفته است و تلاش کرده تا با مشابهت‌سازی این برنامه با راست افراطی در اروپا و آمریکا منافع خود را به دست آورد.

 اگرچه در نگاه اول این آسمان ریسمان بافتن‌ها نشان می‌دهد که بن مایه تحلیلی و سیاسی نداشته و صرفا قلم فرسایی سست مایه است. 

در شرایطی که پس از تشکیل حکومت از سوی طالبان در افغانستان بسیاری از اتباع این کشور به شکل غیرقانونی به ایران آمده و از منابع و امکانات کشور بهره می‌برند، بهره‌برداری سیاسی از این موضوع که یکی از دغدغه‌های مهم مردم است، نشان‌دهنده چیزی جز فرافکنی سیاسی نیست. 

قالیباف در روزهای اخیر گفته است که «چاره‌جویی قاطعانه برای حل مسئله چندبعدی اتباع بیگانه غیرمجاز از دغدغه‌های مهم مردم است. بی‌عملی در این خصوص به ابعاد امنیتی اقتصادی و اجتماعی آن دامن می‌زند. بر این موضوع اشراف کامل داشته و داریم در دولت بعد نگرامی مردم را رفع خواهیم کرد.»

بداخلاقی با بازی با واژه راست افراطی؟

این اظهارات حالا باعث شده است تا بداخلاقان سیاسی از کلیدواژه‌های بداخلاقان سیاسی در ادوار انتخاباتی گذشته بهره گرفته و ضمن عبور از منافع ملی و امنیت ملی با برچسب راست افراطی تلاش کنند تا گفتمان سیاسی را وارد ادبیات سیاسی کشور کنند که در ابعاد ملی، قومی، نژادی و مذهبی هیچ سنخیتی با ایران و همسایگانش ندارد. تمایلات راست افراطی در غرب که ریشه نژادی دارد هیچ جایگاه در مناسبات دو ملت مسلمان ایران و افغانستان نخواهد داشت و با توجه به ابعاد سیاسی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی موضوع رسیدگی به این مسئله موضوعی مهم است که حالا قالیباف مورد توجه قرار داده است. 

شاید سوال درست تر در خصوص این بداخلاقی ها این باشد که پرسیده شود چرا از خود نمی‌پرسید که اتباع افغانستانی تا چه میزان در کشورهای دیگر همسایه حضور دارند و چرا باید انرژی و امکانات مردم ایران بدون حساب و کتاب در این زمینه خرج شود. سوال این است که در کدام کشور دنیا موضوع اتباع بی‌سامان است. مساله سامان‌دهی است نه بیگانه هراسی. چرا که از دل بی‌سامانی ناامنی درمی‌آید.

نگاه نژادی به مهاجران افغان!

راست افراطی که ریشه در تحرکات نازیستی و فاشیستی دارد هیچگاه در پارادایم‌های قدرت در غرب آسیا قابلیت تحلیل ندارد. اگر راست افراطی در شرق اروپا خود را به‌شکل نزاع‌های ملی‌گرایانه نشان می‌دهد، در غربِ اروپا و آمریکا در قالبِ «جنگ‌های فرهنگی»‌ای بروز می‌کند که حول محور جهانی‌شدن، چند فرهنگ‌گرایی، مهاجران، اقلیت‌های نژادی و مسلمانان می‌چرخد. از این رو اینگونه همانندسازی‌‎ها بخوبی نشان می‌دهد که اردوگاه اصلاح‌طلبان از عملگرایان گرفته تا رادیکال‌ها در برابر برنامه‌محوری محمدباقر قالیباف، سلاحی جز فرافکنی و بازی با ادبیات سیاسی ندارند و این به خوبی نشان می‌دهد که نه تنها از مسائل و مشکلات کشور بی‌خبر هستند، بلکه در 8 سال دولت‌مداری نیز برای موضوع مهم مهاجران افغان هیچ برنامه و طرح موضوعی نداشته‌اند که حالا بدون پشتوانه حتی تئوریک از برنامه‌های یک نامزد انتخابات انتقاد می‌کنند. 

نکته جالب آنکه پزشکیان هم پس از قالیباف وارد موضوع سامان‌دهی مهاجران شده. آیا «هم‌میهن» ایشان را هم به لقب راست افراطی می‌نوازد؟

صبح نو

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد