ایرنا / نقش ایران در توافق آتش بس

کد خبر: 1258394

سفیر ایران در قطر : به عنوان کسی که در تمام فرایند مذاکرات دوحه حضور داشتم می گویم که نقش وزارت خارجه کشورمان در برقراری آتش بس بسیار مهم و موثر بود

ایرنا / نقش ایران در توافق آتش بس

«علی صالح‌آبادی» وزیر پیشین بانک مرکزی که  چندماه قبل  کار خود را به عنوان سفیر در قطر آغاز کرده است، در گفت گوی اخیر خود به شایعات جنجالی درباره پول های بلوکه ایران در قطر پاسخ داد. او که  این روزها در چهارراه مذاکراتی درخصوص توقف نسل کشی مردم غزه حضور داشته  و همراه با وزیرخارجه کشورمان در نشست های مختلف پیرامون این مسئله مهم جهانی شرکت کرده است، از نقش مهم ایران در آتش بس غزه سخن می گوید. در ادامه مهم‎ترین بخش های سخنان او را به گزارش ایرنا می خوانید:

*جمهوری اسلامی ایران نقش بسیار مهم و موثری در صحنه‌های بین المللی دارد. در همین موضوع غزه وزیر خارجه سفرهای متعدد به کشورهای مختلف و جلسات با مقامات بیروت، بغداد، دمشق، دوحه و سایر کشورها داشت. در ارتباط با ایران و قطر نیز مقامات دو کشور به تبادل نظر و مشورت درخصوص تحولات فلسطین پرداخته‌اند که بسیار مهم است. این مشورت‌ها در سطح روسای جمهور و وزرای خارجه مرتب صورت می‌گیرد.

* با نقش بسیار مهم و تأثیرگذار جمهوری اسلامی ایران در حوزه های مختلف ما شاهد این بودیم که توافق آتش بس برای توقف جنگ اتفاق افتاد. من به عنوان کسی که در تمام فرایند مذاکرات دوحه حضور داشتم می‌گویم که نقش وزارت خارجه و دولت سیزدهم، به ویژه شخص دکتر امیرعبداللهیان بسیار مهم و موثر بود. امیدواریم که در آینده هم تحولاتی که اتفاق خواهد افتاد به نفع مردم مظلوم فلسطین باشد.

 * درباره ادعای برخی سناتورهای آمریکایی که  ادعا می‌کنند پول‌های ایران در بانک‌های قطری که در جریان توافق تبادل زندانیان آزاد شد، در این کشور بلوکه شده است؛ باید بگویم که این ادعا به هیچ وجه صحت ندارد. آن چه ما به طور عملی شاهد هستیم این است که چنین اتفاقی نیفتاده است. این پول‌ها کاملا قابل دسترس است و فرایندهای بانکی کار در حال انجام است. ما در جریان جزئیات موضوعات مرتبط با این موضوع هستیم؛ شش بانک ایرانی با دو بانک قطری تعاملات خود را دارند و ما در جریان ریز این تحولات بانکی قرار داریم. اکنون فرایند بانکی به خوبی در حال طی شدن است. دوستان قطر ما هم عزم بسیار خوبی دارند تا این کار تسهیل و از این پول ها به نحو کامل و مناسب استفاده شود. اکنون نیز به ابتکارات بسیار خوبی در استفاده از این منابع بانکی با دولت قطر رسیدیم.

 * تعاملات تجاری ما با قطر سالیانه کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار است که  باید ارتقا پیدا کند.... من زمانی که استوارنامه خود را تقدیم امیر قطر کردم خیلی با روی باز و ابراز خرسندی گفتند که من می دانم شما سابقه  اقتصادی خوبی دارید و من جلسه جداگانه‌ای با شما خواهم گذاشت برای این که در موضوعات اقتصادی با یکدیگر صحبت کنیم و در خصوص راهکارهای توسعه تعاملات اقتصادی دو کشور به جمع بندی برسیم.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد