«فردا» گزارش می‌دهد:

منظور سخنگوی شورای نگهبان، لاریجانی بود؟

کد خبر: 1236527

طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان گفته است اگر کسی در انتخابات ریاست‌جمهوری احراز صلاحیت نشد، به این معنا نیست که در انتخابات مجلس ردصلاحیت شود.

منظور سخنگوی شورای نگهبان، لاریجانی بود؟

گروه سیاست سایت فردا: سخنگوی شورای نگهبان به تازگی گفته است که اگر کسی در انتخابات ریاست‌جمهوری احراز صلاحیت نشد، به این معنا نیست که در انتخابات مجلس ردصلاحیت شود.

مصداق این سخنان بیش از همه بر علی لاریجانی منطبق است زیرا شاخص‌ترین فردی که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال1400 ردصلایت شد، او بود و از قضا یکی از چهره‌های مهمی که زمزمه‌های حضورش در انتخابات مجلس شنیده می‌شود خود او است. با این سخنان شاید بشود گفت قدری خیال لاریجانی از تأییدصلاحیتش راحت است به ویژه آنکه بعد از ردصلاحیتش در انتخابات ریاست‌جمهوری مقام معظم رهبری فرمودند: «در جریان عدم احراز صلاحیت به برخی کسانی که صلاحیتشان احراز نشد جفا شد».

حالا قرائن موجود نشان می‌دهد لاریجانی در انتخابات نامزد می‌شود و احتمالا هم در حوزه بررسی صلاحیتش به مشکلی برنخورد. نکته با اهمیت در این بین آن است که ورود لاریجانی به عرصه انتخابات می‌تواند قدری مناسبات انتخاباتی برخی گروه‌ها را تغییر دهد. برخی می‌گویند لاریجانی می‌خواهد با حمایت اصولگرایان سنتی مانند جامعه روحانیت مبارز به میدان بیاید و دیگر به نوعی متصل اصلاح‌طلبان نباشد. برخی هم می‌گویند او با «مستقلین» ائتلاف می‌کند؛ نیروهای نزدیک به روحانی و البته حزب اعتدال و توسعه، یک تحلیل دیگر آن است لاریجانی همچنان می‌خواهد سبد رأی اصلاح‌طلبان را داشته باشد پس از آنها به صورت کامل جدا نمی‌شود و شاید ائتلافی دوگانه با اصلاح‌طلبان و مستقلین داشته باشد. یک فرض دیگر هم آن است که بخواهد همه این طیف‌ها را داشته باشد که در این صورت به شکل مستقل وارد انتخابات می‌شود اما خود را با هیچ گروهی هم در نمی‌اندازد تا هر گروهی بنا به مصالح درونی خود از او حمایت کنند؛ مانند سال92 که لاریجانی از اصلاح‌طلبان طلب یاری نکرد اما آنها او را در لیست امید قم قرار دادند و او عملا از حمایت اصلاح‌طلبان بهره برد.

به هر روی ورود علی لاریجانی به انتخابات مجلس اتفاق مهمی است؛ به ویژه آنکه او در سال‌های اخیر سکوت کرده بود و هنوز مشخص نیست او چه برنامه‌هایی برای آینده سیاسی‌اش در نظر دارد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد