دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

برنامه اصلاح‌طلبان

کد خبر: 1234083

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

برنامه اصلاح‌طلبان

گروه سیاست سایت فردا - در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

 

رسالت مطرح کرد: برنامه اصلاح‌طلبان برای سربازگیری از پیاده‌نظام غرب با انتخاب یک زن

مسئولان و حامیان سیاست خارجی دولت حسن روحانی همچنان تقصیر ناکامی‌هایشان را بر کردن دیگران می‌اندازند و این روزها نیز در قامت منتقد همچنان اصرار بر ادعای فهم زبان دنیا دارند. در این میان اصلاح‌طلبان که سرمایه اجتماعی‌شان را به‌پای آن دولت ریختند به‌دنبال احیای خود با روش‌های رادیکال هستند.

روزنامه رسالت در این باره نوشته: دیپلماسی خارجی کشور در دولت گذشته دچار بیماری بود. رهبر معظم انقلاب اسلامی سعی کرد با نسخه‌های شفابخش این بیماری را معالجه کند اما بیماران این حوزه حاضر به عمل کردن به نسخه نبودند. اصلاح‌طلبان و اعتدالیون به‌جای پرسش‌های مردم که چه شد آن سیب و گلابی که از باغ برجام وعده داده بودید؟ چرا به تعهدات برجامی خود عمل و میلیاردها دلار آب‌سنگین و غنی‌سازی ۲۰ درصد را نابود کردید، درحالی‌که حتی یک تحریم هم برداشته نشد و بر حجم آنهم افزودید، رفتند دنبال پروژه «اصلاحات ساختاری» ! اصلاحات ساختاری، اسم رمز جریانی شد که جلوی پرسش‌های بی‌پاسخ مردم را بگیرد! اصلاح‌طلبان با شکست پروژه و پروسه برجام، بدنه اجتماعی خود را ازدست‌داده‌اند. آن‌ها به دنبال سرمایه اجتماعی جدید هستند. انتخاب یک زن به‌عنوان رئیس جبهه اصلاحات و دارای پرونده محکومیت سیاسی با پرچم‌داری حجاب اختیاری معنایش این است که می‌خواهند از پیاده‌نظام غرب در آشوب پاییز سال گذشته سربازگیری کنند. البته این سربازگیری کمکی به احیای سرمایه اجتماعی آن‌ها نمی‌کند! اصلاح‌طلبان گرفتار بحران گفتمانی، اندیشگی، بی‌آیندگی و کارآمدی هستند. این بحران‌ها آن‌ها را به ورشکستگی سیاسی رسانده است. لات‌بازی سیاسی حجاریان و تاجزاده مبنی بر شروط شرکت در انتخابات، یک شارلاتان‌بازی برای سرپوش گذاشتن روی بربادرفتن سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان است! یک‌مشت مجرم سیاسی باسابقه سربازی در پادگان‌های جنگ نرم دشمن علیه ملت با توهم «خوداکثریت بینی» با سوءاستفاده از آزادی در کشور برای حضور در انتخابات شرط می‌گذارند. فهم آن‌ها از دموکراسی و جمهوریت یک فهم فاشیستی است!

 

کیهان:  مسئله فقط یک تکه پارچه نبود؟!/ چرا از بازگشتن همین یک تکه پارچه این همه وحشت‌زده‌اید؟

  انتشار اخباری درباره برخورد نیروی انتظامی با بدحجابی واکنش‌ها و تحلیل‌های مختلفی را موجب شده است.

روزنامه کیهان در این خصوص نوشته: دور دوم ریاست جمهوری آقای روحانی تازه شروع شده بود و رفته رفته مردم متوجه کلاه گشادی که در جریان مبارزات انتخاباتی بر سرشان رفته بود، می‌شدند.  با ‌اشاره به وعده‌های اقتصادی دولت وقت پرسیدم: «به چه کسی رای دادی؟» گفت: «به روحانی.» پرسیدم: «الان با این توصیفاتی که کردی، پشیمانی؟» در همین لحظه، خانومی بسیار بدپوشش با وضعی به شدت زننده از جلوی فروشگاه رد شد. گویا، پاسخ سؤالم را دیده باشد، به او ‌اشاره‌ای چشمی کرد و گفت: «اگر گرونی و تورم هست، به جاش اینم هست. راستش از انتخابم پشیمون نیستم»(!) و بلند خندید. یکی از عوامفریبانه‌ترین روش‌هایشان ساده‌سازی مسئله بود. مثلا می‌گفتند «جمهوری اسلامی ایران با یک تکه پارچه که سقوط نمی‌کند» یا «این همه مشکلات اقتصادی وجود دارد، چرا چسبیده‌اید به یک تکه پارچه؟ مشکلات اقتصادی و معیشت اولویت دارد بر یک تکه پارچه»(!) حالا چند روزی است که، پلیس برای مهار این «حرام شرعی و حرام سیاسی» وارد میدان شده و با لطیف‌ترین ادبیات و محترمانه‌ترین تعابیر، از آن معدود افرادی که بر خلاف قانون و احکام شرعی - و احتمالا از سر ناآگاهی- رعایت نمی‌کنند درخواست کرده، رعایت کنند. شما که مسئله حجاب و عفاف را به یک «تکه پارچه» تقلیل می‌دادید، چرا از بازگشتن همین یک تکه پارچه این همه وحشت‌زده‌اید؟ آیا باورکنیم این لشکرکشی عظیم رسانه‌ای‌تان، همه به خاطر یک تکه پارچه است؟

 

جام جم: قیمت گوشت ایرانی‌ها چند برابر فقیرترین کشورهای جهان است

حکایت سفره‌های مردم پر از فرازونشیب است و هر بار یک تکه از آن کم و زیاد می‌شود. گوشت جزو اولین اقلامی بود که از سفره‌ها پر کشید و درست است که خیلی‌ها دستشان به خودش نمی‌رسد اما قیمتش را دنبال می‌کنند.

روزنامه جام جم در این ارتباط نوشته: این روزها بازار گوشت دوباره تب‌دار شده است. درجه حرارت بازار از خود گوشت قرمز هم قرمزتر شده است. قیمت دام زنده گوسفندی به کیلویی ۱۸۷هزار تومان رسیده است. همین گوسفند زمانی که به شقه تبدیل می‌شود، تب بازار را بالاتر هم می‌برد؛ به‌طوری‌که قیمت آن در میدان میوه و تره‌بار بهمن تهران به ۳۵۰ تا ۴۰۰ و در سایر بازارهای کشور به بیشتر از ۴۰۰هزار تومان می‌رسد. ماجرا اینجاست که قیمت گوشت ایرانی‌ها چند برابر فقیرترین کشورهای جهان است از‌جمله مغولستان، رواندا و تانزانیا. بررسی تغییرات قیمت دام زنده گوسفندی نشان می‌دهد که این میزان افزایش قیمت از سال ۱۳۹۲ بی‌سابقه است. ۱۰ سال پیش متوسط قیمت دام به حدود ۱۰ هزار و ۴۰ تومان به ازای هر کیلو می‌رسید. در سال ۱۴۰۲ هم متوسط قیمت به ۱۴۷ هزار تومان می‌رسید اما در عرض چهار ماه بیش از ۱.۲برابر و در عرض ۱۰ سال بیش از ۱۴ برابر شده است. با دلار در بازار غیررسمی، قیمت دام زنده در ایران به ۳.۸ دلار می‌رسد. قیمت گوشت هم به‌طور متوسط به هفت دلار می‌رسد. در نتیجه، قیمت گوشت و دام در ایران به‌دلایلی چون خشکسالی و مسأله تامین غذا در ذات خود تورمی است اما با توجه به این‌که قیمت خوراک دام با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی قیمت‌گذاری می‌شود، انتظار این‌که قیمت دام و متعاقب آن قیمت گوشت تا این میزان بالا برود، وجود ندارد. برای داشتن ارزیابی بهتر، سطح بالای قیمت‌ها در ایران، آن را با تعدادی از کشورها مقایسه کردیم. در حال حاضر قیمت دام زنده در آذربایجان یک دلار و ۷۱ سنت و قیمت گوشت۶.۷ دلار است. در جمهوری چک قیمت گوشت شش دلار و قیمت دام زنده ۳.۵ دلار است. در بلاروس دام زنده ۳.۵ دلار و گوشت ۶.۲ دلار است. در روسیه قیمت دام و گوشت به ترتیب ۵.۲ و ۶.۱ دلار است. در چین دام زنده به یک دلار و گوشت گوسفندی آن به هفت دلار می‌رسد. در هند گوشت دو دلار و دام ۰.۶دلار ارزش دارد.

 

دنیای اقتصاد عنوان کرد: واردات خودرو تقریبا هیچ

به‌رغم مصوبه قانونی مجلس و تاکید نمایندگان اما واردات خودرو در گیرودار تدوین آئین‌نامه اجرایی ماند و پس از ماهها که از این مرحله عبور کرد نیز سرنوشتش همچنان در هاله‌‌ای از ابهام است.

روزنامه دنیای اقتصاد در این باره گزارش داده: آمارهای رسمی گمرک از ورود «تقریبا هیچ» خودرو به کشور حکایت دارد. طبق آمارهای اعلام‌شده در بازه زمانی ابتدای بهمن۱۴۰۱ تا انتهای خرداد سال جاری، با وجود تمام وعده‌های سیاستگذار مبنی بر ورود ۲۰۰هزار خودرو تا سه‌ماه نخست امسال، تنها ۲۸۰دستگاه وارد کشور شده است. ورود لاک‌پشتی خودروهای خارجی به کشور در حالی است که حدودا 18 ماه از صدور فرمان آزادسازی واردات می‌گذرد و آیین‌نامه مربوطه نیز در اوایل شهریور پارسال ابلاغ شد. با توجه به بازه زمانی تقریبا 11ماهه‌ای که از ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو می‌گذرد و همچنین نظر مساعد دولت و مجلس شورای اسلامی و حتی نهادی مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام نسبت به این موضوع - واردات خودرو - انتظار می‌رفت در این مدت ده‌ها هزار خودروی خارجی مهمان کشور شود. اتفاقا مسوولان سابق وزارت صمت نیز ارقام بسیار بزرگ‌تری را بابت واردات خودرو وعده داده بودند که آخرین آمار اعلامی نشان از خلف وعده صمتی‌ها دارد. طبق وعده مسوولان پیشین وزارت صمت، قرار بود تا انتهای سال گذشته 100هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود. این وزارتخانه همچنین وعده داد که در سه ماه ابتدایی امسال هم 100هزار دستگاه خودروی دیگر مهمان کشور خواهند شد. بنابراین طبق وعده صمتی‌ها، تا پایان خرداد باید 200هزار دستگاه خودروی خارجی وارد کشور می‌شد، اما تا به امروز تنها 280 دستگاه از گمرک ترخیص شده و تعداد خودروهای در شرف ترخیص هم از 768 دستگاه تجاوز نکرده است.

 

جوان عنوان کرد: افشاگری یک کاسبی دیگر از پروژه براندازی

پس از ناکام ماندن براندازان و تجزیه‌طلبان در دستیابی به اهدافشان به مرور نیرنگ‌ها و سوء‌استفاده‌‌هایشان نمایان می‌شود‌.

روزنامه جوان در این زمینه گزارش داده: یکی از براندازان حامی پهلوی ادعا‌هایی افشاگرانه را در خصوص سوءاستفاده حسین رونقی، از چهره‌های مجازی براندازان و مجرم امنیتی، از کمک‌های مالی بیان کرده است. او گفته که حسین رونقی به بهانه کمک به زندانیان سیاسی در ایران، مبلغ ۳ میلیارد تومان دریافت و برای مصارف شخصی خود استفاده کرده است. این فرد با انتشار تصاویر فیش‌های واریزی در صفحه اینستاگرامش نوشته که او حتی کراوات و سنجاق سینه شیروخورشیدش هم از خودش نیست و در مورد اینکه این پول‌ها صرف چه شده، نه تنها پاسخگو نبوده بلکه با آنفالو و بلاک سعی در فرار از حقیقت داره. براندازی و مبارزه با جمهوری اسلامی برای بسیاری از لیدر‌های برانداز یک جور کاسبی است که از مسیر آن آورده‌های مالی و غیرمالی (همچون گرین کارت و پناهندگی و جایگاه اجتماعی در میان براندازان) کسب می‌کنند.

 

گزارش صبح نو از ارتقاء سطح بازدارندگی لایحه عفاف و حجاب با تلاش مجلس

با وجود هجمه‌های ماههای اخیر به رئیس و نمایندگان مجلس بر سر لایحه عفاف و حجاب اما مجلس در تلاش است تا با کار کارشناسی و اخد نظرات اقشار مختلف و نخبگان بهینه‌ترین خروجی در این موضوع داشته باشد آنچنانکه محمدباقر قالیباف روز گذشته گفت: ۳۱ دستگاه در خصوص حجاب‌ و عفاف به وظایف‌شان عمل نکرده‌اند، چون نه صراحت وظایف دارند و نه الزام قانونی. این لایحه باید به همه ابعاد فرهنگی، اجتماعی، قضایی و آموزشی توجه کند.

روزنامه صبح نو در این رابطه نوشته: مجلس جلسات متعددی را با افراد، چهره‌های متخصص و صاحب‌رأی برگزار کرد تا لایحه دولت، از جامعیت لازم برخوردار شود. تاکنون چهار جلسه تخصصی در حوزه عفاف و حجاب توسط نمایندگان مجلس برگزار شده و رئیس مجلس، شخصا اداره آن‌ها را برعهده گرفته است تا این لایحه بتواند همه نظرات موافق و مخالف را احصا و اعمال کند. در همین رابطه جلیل محبی می‌گوید: گویی قالیباف با خیلی از سیاستمداران متفاوت است، حتی با برخی اطرافیان خودش که مشورت نمی‌پذیرند، قالیباف با مشورت تصمیم می‌گیرد، نه آنکه تصمیم بگیرد و بگوید بیایید مشورت بدهید و نظر مثبت‌تان را اعلام کنید.  به‌واسطه برخی روش‌ها که کارآیی و نتیجه خوبی نداشته است، اکنون مشخص است که رویکرد قانون‌گذار باید تفاوت پیدا کند، به‌نحوی‌که جزای نقدی افزایش پیدا کند؛ اما در عوض برخورد مستقیم و بازداشت وجود نداشته باشد. فرد بایستی احضار شده و اگر حضور پیدا نکرد، جزای نقدی از حسابش کسر شود. اگر حساب یا پول نداشت، به‌مرور زمان این اتفاق بیفتد و در واقع تا زمانی که حساب باز کند و پول به حسابش بیاید، این مسأله به تأخیر بیفتد و هر وقت این اتفاق افتاد، به مبلغ روز از او گرفته شود. برای مروجین بی‌حجابی از جمله سلبریتی‌ها و افرادی که در فضای مجازی ترویج بدپوششی می‌کنند، باید مجازات نقدی سنگین‌تری در نظر گرفته شود. بازداشت صرفا برای کسانی است که اقدام به برهنگی و نیمه‌برهنگی می‌کنند. درباره آن‌هایی که لباس‌شان ساختارشکنانه نیست؛ اما حجاب شرعی ندارند، همان مقررات صورت خواهد گرفت.

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد