توصیه علم‌الهدی به نمایندگان ولی‌فقیه: در راه تبیین حق سخن بگویید و ایستادگی کنید

کد خبر: 1232620

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی خطاب به نمایندگان ولی‌فقیه در استان‌ها و ائمه جمعه شهرستان‌های شرق کشور گفت: در راه تبیین حق سخن بگویید و ایستادگی کنید.

توصیه علم‌الهدی به نمایندگان ولی‌فقیه: در راه تبیین حق سخن بگویید و ایستادگی کنید

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی خطاب به نمایندگان ولی‌فقیه در استان‌ها و ائمه جمعه شهرستان‌های شرق کشور گفت: در راه تبیین حق سخن بگویید و ایستادگی کنید.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، آیت‌الله سید‌احمد علم‌الهدی در گردهمایی نمایندگان ولی‌فقیه در استان‌ها و ائمه جمعه شهرستان‌های شرق کشور که با عنوان «عهد حضور»، امروز برگزار شد، اظهار داشت: وجود اقدس امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید «مَن فُتِحَ بابُ الخَیرِ فَلیَنتَهَزّه فَاِنَّه لایُدری مَتی یَغلُقَ عَنه» یعنی هر کس که دری از خیر به رویش گشوده شود، باید آن را غنیمت بداند زیرا هرگز معلوم نیست چه زمان این نعمت قرار است تمام شود.

وی افزود: مسئله امامت جمعه و نمایندگی ولی‌فقیه نیز باب خیری است که برکات زیادی دارد و برای همه برکاتی که در این عرصه داریم، اگر بتوانیم اخلاص خود را حفظ کنیم، سرمایه و توشه بسیار عظیمی برای آخرت تک‌تک ما خواهد بود؛ ضمن اینکه در دنیا هم عزتمند هستیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: البته همه این مسائل مربوط به محاسبه دنیایی امور است و برکات این کارها، گاهی اوقات امکاناتی برای ما به وجود می‌آورد که فرد بتواند خدمتی ماندگار به ساحت مقدس رسول خدا(ص)، اهل‌بیت(ع) و دین خدا انجام دهد. ائمه جمعه بدانند در میدانی قرار دارند که اگرچه موقعیت‌ها فشار می‌آورند و فراز و نشیب‌های بسیاری در آن وجود دارد اما ما به ازای این سختی‌ها، برکات و دستاوردهایی می‌تواند باشد که قابل‌احصا نیستند. اگر این میدان نبود، ما در کدام عرصه می‌توانستیم دین خود را به ساحت دین خدا برآورده کنیم؟

وی ادامه داد: حضور در این عرصه را موفقیتی برای خود بدانید و برای این برکت، به درگاه خدا شکرگزار باشید زیرا همین امر نیز توفیقی است که خدا به بنده خود اعطا می‌کند تا با هرچه دارد، در راه تبیین حق سخن بگوید و ایستادگی کند.

امام‌جمعه، هادی جامعه است

حجت‌الاسلام احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی نیز ، ائمه جمعه را نمایندگان اقشار مختلف از مردمی خواند که هرکدام می‌توانند نظرات متنوعی هم داشته باشند.

وی افزود: امروزه در عرصه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی، یا اشکالات و نواقصی به‌واقع وجود دارد و یا در تصور مردم چنین برداشتی به وجود آمده اما به هر ترتیب، ائمه جمعه می‌توانند نقش بی‌بدیلی در بازکردن این گره‌های ذهنی داشته باشند.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: شما هادیان جامعه در مقاطع مختلف و گذرهای سخت فرهنگی هستید و هیچ‌چیز در یک جامعه فرهنگی، والاتر از امر هدایت نیست؛ تا جایی که در سوره مبارکه حمد به‌ عنوان نفیس‌ترین فراز قرآن کریم، طلب هدایت به‌ صراحت مورد اشاره قرار گرفته و خداوند عالم به بنده خود تعلیم می‌دهد که در هر نماز بخواند «اِهدِنَا الصِّراطَ المُستَقیم».

وی ادامه داد: مسئولیت این هدایت به‌عنوان یک مأموریت راهبردی بر دوش ائمه جمعه است؛ روحانیون معزز و خطبای توانمندی که از تریبون نماز جمعه با مردم ارتباط دارند و حرف‌های تازه را به گوش اقشار مختلف جامعه می‌رسانند.

‌مروی تصریح کرد: خداوند عالم در برخی سوره‌های قرآن کریم از راهبرد تکرار برای نهادینه ساختن یک مسئله مهم در ذهن بشر استفاده کرده است؛ از جمله سوره مبارکه الرحمان که «فَبِأیِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبان» را بارها تکرار می‌کند تا بعد از ذکر هر نعمت، ضرورت شکرگزاری را یادآوری کند.

وی عنوان کرد: این تکرار اگرچه مؤثر است اما باید با بیان مسائل تازه همراه شود زیرا این‌طور نیست که مردم و به‌خصوص جوانان، از یک جمعه تا هفته بعد از آن، فقط مخاطب تریبون نماز جمعه باشند و ذهن آن‌ها در این مدت خالی بماند. مردم امروز در معرض جنگ نرم هستند و به همین ترتیب، ائمه جمعه نیز باید هر هفته تازه‌تر از قبل، متمرکز بر فرهنگ‌سازی و غنابخشی به باورهای مردم باشند.

وی تأکید کرد: موضوع نماز جمعه را می‌توان فرصتی دانست که انقلاب اسلامی به جامعه هدیه داد تا در پایان هر هفته از مسائل سیاسی و اجتماعی گرفته تا چالش‌ها و مشکلات، در حضور مردم و بی‌واسطه موردبررسی قرار بگیرد. به همین دلیل، خطبه نماز جمعه باید به‌گونه‌ای باشد که مردم جذب شوند. به همین دلیل است که می‌گوییم امیدآفرینی و تقویت ایمان، توحید، تقوا و خداترسی در مردم برای هر خطبه عبادی یا سیاسی در اولویت قرار بگیرد.

تولیت آستان قدس رضوی گفت:این حقیقت غیرقابل کتمان است که دشمن در آخرین ترفند رسانه‌ای خود تلاش دارد تا نظام را ناکارآمد جلوه دهد و مردم را ناامید کند.در مقابل، ترویج ایمان و امید در جامعه نیز صرفاً نباید محدود به کلام و خطبه باشد زیرا دست ما در پیشرفت‌ها بسیار پر است و با بیان همین مسائل می‌توان دل‌ها را نسبت به آینده امیدوار کرد.

وی ابراز کرد: نظام اسلامی ما به معنای واقعی کلمه در شعب ابی‌طالب قرار دارد. نظام تحریم‌های سازمان‌یافته باعث می‌شود تا نه‌فقط در موشکی یا هسته‌ای بلکه در هر عرصه که ممکن است، بر ارکان مختلف حاکمیت فشار وارد شود. با در نظر گرفتن این مسئله، روشن است که بقای این نظام مصداق عینی اعجاز است اما باید متمرکز بر جذب کردن دل‌های مردم کرد تا وحدت درونی،زمینه‌ساز پیشرفت باشد.

‌مروی بیان کرد:همه شما حماسه باشکوه عید غدیر را مشاهده کردید اما سؤال اینجاست که چند درصد از این مردم، نهج‌البلاغه را کامل خوانده‌اند؟ متأسفانه خیلی کم اما موضوعی که باعث می‌شود مردم‌دار و ندار خود را در روز عید غدیر برای امیرالمؤمنین(ع) خرج کنند، نه نهج‌البلاغه بلکه سیره و منطق علی ابن ابی‌طالب(ع) است که دل‌ها را جذب می‌کند و پیر و جوان، زن و مرد را شیفته و دلداده خود قرار می‌دهد. برادران و عزیزان، در این شرایط باید بیش از همه متوجه عمل خودمان باشیم زیرا این عمل ماست که موردتوجه مردم قرار دارد و اگر بر صراط حق باشد، می‌تواند قلوب مردم را جذب اسلام و انقلاب کند.

مطالبات مردم باید محور نماز جمعه باشد

یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی در ادامه این مراسم، ضمن تقدیر از مطالبه‌گری و مجاهده فرهنگی ائمه جماعات در تبیین دستاوردهای امیدآفرین دولت خاطرنشان کرد: علیرغم همه کمبودها، کاستی‌ها و نواقص هم در بخش مدیریتی و هم منابع، نقاط امیدواری بسیاری در مسیر حل مشکلات کشور وجود دارد. دولت با بهره‌گیری از ظرفیت فرهنگی عظیم ائمه جمعه در سراسر کشور، توانسته تا حد زیادی در تحقق چشم‌اندازهای مختلف اجرایی موفق باشد و پیمودن این مسیر اگرچه گرفتاری‌های بسیاری هم دارد اما باور داریم که بر بستر فرهنگ‌سازی می‌تواند تا حد زیادی تسهیل شود.

وی ادامه داد: با وجود علمای گران‌قدر، خطیب نماز جمعه و نماینده ولی‌فقیه بصیر، حوزه‌های علمیه توانمند و جمعیت طلاب دغدغه‌مند، خراسان رضوی الگوی موفقی در همگرایی جامعه تبیین گران فرهنگی و بدنه اجرایی دولت بوده است.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه مسئول هم باید خودش به حل مشکلات امیدوار باشد و هم امیدآفرینی کند، تصریح کرد: امروز انباشتی از مشکلات در بخش‌های مختلف وجود دارد که برپایه نواقص موجود از گذشته حاصل شده اما ما معتقدیم که وجود مشکل دلیل موجهی برای توقف نیست و با پشتیبانی مردم و ظرفیت‌های فرهنگی جامعه روحانیت به‌خصوص ائمه جمعه، می‌توان گره‌گشایی کرد، پیش رفت و کار را به سرانجام رساند.

وی تأکیدکرد: راهبرد اصلی دولت سیزدهم آن است که هر مشکلی به وجود بیاید، قابل‌حل است و این منطق برپایه همدلی و همبستگی درونی است که ختم به نتیجه خواهد شد.

نظری ضمن برشمردن برخی چالش‌های موجود در استان‌های شرق کشور، نماز جمعه را تریبون مناسبی برای پیگیری مطالبات مردم دانست و گفت: درمنطقه شرق کشور، دچار عقب‌ماندگی‌های جدی هستیم. یکی از موضوعات مهم ما، مسئله آب است که گریبان هر چهار استانی شرقی را گرفته و حل‌وفصل آن امکان‌پذیر نیست مگر به خواست واحد در همه استان‌ها تا مطالبه و طرح موضوع با مسئولان به یک گفتمان فراگیر تبدیل شود.

وی ابراز کرد: در شرق کشور فقط حدود 35 کیلومتر آزادراه وجود دارد که همان هم مربوط به آزادراه ملک‌آباد به مشهد است و این تنها یک مظهر از مسئله حمل‌ونقل و فقر اساسی در موضوع راه‌های مواصلاتی است؛ چالش در شبکه انتقال انرژی هم یکی دیگر از زمینه‌های بحرانی شرق کشور است؛ موضوعی که در زمستان سخت سال گذشته باعث بروز قطعی گاز در تربت‌جام شد و حتی استان خراسان جنوبی نیز در نقاط مختلف این خطر را احساس کرد.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: همه این مشکلات درحالی است که شرق کشور حائز اهمیت راهبردی و ژئوپلیتیک بسیاری است. در یک نمونه، کریدور شمال به جنوب کشور که در کوتاه‌ترین حالت ممکن می‌تواند راه‌آهن چابهار را به راه‌آهن گرگان اتصال دهد و بنابراین این مسیر راهبردی چاره‌ای جز گذر از شرق کشور ندارد.

وی افزود: همه این مشکلات به‌موازات کمبود سرانه فضای آموزشی، درمانی و ورزشی در استان خراسان رضوی، زمینه را برای تشدید چالش فراهم کرده و ابعاد بحران افزوده است. پیشنهاد ما برای رسیدگی به این مشکل البته این بود که در برنامه هفتم توسعه، راهبرد مشخصی برای حل مشکل شرق کشور اندیشیده شود اما در حالت کلی، ائمه جمعه نیز می‌توانند با ظرفیت تأثیرگذاری خود به میدان بیایند و با همپوشانی مطالبات، چشم‌انداز توسعه شرق کشور در برنامه هفتم توسعه را به یک خواسته فراگیر ملی تبدیل کنند.

معرفت و اخلاق اجتماعی، محور همایش دوروزه

حجت‌الاسلام علی نوری، معاون سازماندهی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در ابتدا ضمن تشریح ابعاد و راهبردهای برگزاری این گردهمایی اظهار کرد: در این همایش دو روزه، سرفصل های مهمی همچون مسجد و بایسته های امر امامت جمعه، مسئله ستادها و مراکز تعالی نماز جمعه، موضوع عفاف و حجاب و منابع محتوایی در حوزه معرفت و اخلاق اجتماعی موردبحث و تحلیل قرار خواهد گرفت.

وی افزود: نیمی از برنامه به طور کامل به بررسی پیشنهادات و انتقادات ائمه جماعات اختصاص پیدا کرده است. علاوه بر این، کارگاه های متعددی در نوبت های صبح و عصر تدارک دیده شده که ائمه جمعه در آن به بیان راهکارهای پیشنهادی و تجربیات خود در هر شهر و استان می پردازند.

گفتنی است؛ گردهمایی نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه منطقه 5 کشور (استان های خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان) با عنوان «عهد حضور»، صبح امروز با حضور حجت الاسلام محمدجواد حاج علی‎اکبری رئیس شورای سیاست‎گذاری ائمه جمعه سراسر کشور و جمعی از مدیران شهری و مسئولان استانی برگزار شد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد