«فردا» گزارش می‌دهد:

رادیکال‌ها طرح عبور از خاتمی را کلید زده‌اند؟/ نفوذ کلام خاتمی در کدام طیف‌هاست؟

کد خبر: 1232355

خاتمی هنوز مقبولیت خود را در میان اصلاح‌طلبان دارد اما هستند طیف‌های رادیکالی که او را هم اهل محافظه‌کاری می‌دانند.

رادیکال‌ها طرح عبور از خاتمی را کلید زده‌اند؟/ نفوذ کلام خاتمی در کدام طیف‌هاست؟

گروه سیاست سایت فردا: اخباری به گوش می‌رسد که نظر سید محمد خاتمی برای ریاست جبهه اصلاحات بر شهیندخت مولاوردی و نه آذر منصوری بوده است. هرچند گفته می‌شود خود مولاوردی نخواسته تا در رقابت هیئت‌رئیسه جبهه اصلاحات شرکت کند و تنها نامزد سِمت ریاست، آذر منصوری بوده است. به هر روی برخی معتقدند که نیروهای رادیکال جبهه اصلاحات چندان هم‌نظر خاتمی نیستند؛ افرادی که از قضا دارای قدرت قابل توجهی هم در جبهه اصلاحات هستند و می‌توانند تعیین‌کننده باشند. خاتمی همواره و در هر شرایطی بر ضرورت شرکت در انتخابات تأکید کرده است؛ حتی زمانی که جبهه اتحاد ملت در انتخابات مجلس یازدهم همه‌جانبه پای عدم مشارکت اصلاح‌طلبان در انتخابات ایستاده بود یا حتی قدیم‌تر و زمانی که اصلاح‌طلبان با راه‌انداختن موج گسترده تحریم انتخابات متعاقب تحصن تعدادی از نمایندگان مجلس ششم در اعتراض به ردصلاحیت‌ها خاتمی پای صندوق رأی رفت و در انتخابات شرکت کرد؛ بنابراین با وجود هر انتقادی به خاتمی اما نمی‌توان انکار کرد که او هیچگاه در بازی تحریم‌طلبان حضور نداشته است. حالا هم انگار بار دیگر تاریخ تکرار می‌شود و شواهد نشان می‌دهد که طیف‌هایی از اصلاح‌طلبان بنای تحریم انتخابات را دارند؛ البته با ادبیاتی دیگر. آنها می‌گویند اگر اصلاح‌طلبان امکان رقابت نداشته باشند، عدم مشارکت در انتخابات را پیش می‌گیرند. تفاوتش با تحریم انتخابات را هم اینگونه شرح می‌دهند که در عدم مشارکت فقط اصلاح‌طلبان تکلیف را بر خود روشن می‌کنند و از مخاطبانشان نمی‌خواهند که شما هم انتخابات شرکت نکنید که پر واضح است نتیجه عملی تحریم انتخابات و عدم مشارکت یکی است؛ هرچند سعید حجاریان به صراحت گفته است که هیچ ایرادی ندارد اگر اصلاح‌طلبان به این نتیجه رسیدند که شرکت در انتخابات فایده‌ای ندارد، به صراحت بگویند انتخابات را تحریم می‌کنیم.

حالا به نظر می‌رسد طیف رادیکال اصلاحات قصد دارد با سوق‌دادن دیگر طیف‌ها به سمت تحریم انتخابات عملا از مواضع خاتمی هم عبور کند. آنها که روزگاری خود را نزدیک‌ترین نیروها به سیدمحمد خاتمی معرفی می‌کردند، حالا و دستِ‌کم در موضوع انتخابات دچار اختلاف‌نظر با خاتمی شده‌اند.

خاتمی هنوز در بخش‌های میانه‌روی جبهه اصلاحات طرفداران قابل توجهی دارد و حتی در مناسبات تازه سیاسی اصلاح‌طلبان می‌بینیم که حتی حزب کارگزاران هم در شرایط کنونی به خاتمی اعتنایی بیش از گذشته دارد که البته شاید این موضوع به تغییر دبیرکلی این حزب بی‌ارتباط نباشد؛ به نحوی که سیاست‌های کارگزاران با روی کار آمدن مرعشی به جای کرباسچی قدری تعاملی‌تر نسبت به احزاب و شخصیت‌های اصلاح‌طلب شد؛ بنابراین خاتمی هنوز مقبولیت خود را در میان اصلاح‌طلبان دارد اما نمی‌شود انکار کرد که طیف‌های رادیکال او را هم اهل محافظه‌کاری می‌دانند؛ مشابه آنچه درباره بهزاد نبوی می‌گفتند و شاید دیگر کلام خاتمی در این بخش‌های اصلاحات نفوذ سابق را ندارد اما باید دید که در نهایت خاتمی و میانه‌روها تصمیم‌سازان روند سیاسی جبهه اصلاحات می‌شوند یا رادیکال‌هایی که بدشان نمی‌آید انتخابات از سوی اصلاح‌طلبان تحریم شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد