باکو بر مدار بهانه جویی

کد خبر: 1202567

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرد که از حادثه رخ داده در سفارت این کشور در تهران به مجامع بین المللی شکایت کرده است

باکو بر مدار بهانه جویی

حمله یک فرد مسلح به سفارت آذربایجان در تهران و رخدادهای پس از آن، با وجود اذعان عامل حمله به این که با اغراض شخصی چنین اقدامی را مرتکب شده، متاسفانه با طرح برخی اظهارنظرهای شتاب‌زده و موضع‌گیری ها توسط جمهوری آذربایجان که انتظار می‌رفت به‌دنبال آرام‌سازی فضا باشند، عملا موجب تشدید تنش و بروز چالش‌های جدید شده است.

در تازه ترین این مواضع غیرسازنده،وزارت خارجه آذربایجان اعلام کرد که در ۲۷ ژانویه اسنادی حاوی درخواست‌هایی برای محکومیت بین‌المللی حمله تروریستی به سفارت جمهوری آذربایجان در جمهوری اسلامی ایران، شناسایی و مجازات سریع سازمان‌دهندگان و عاملان این اقدام تروریستی و همچنین تحقق تعهدات ناشی از کنوانسیون وین در باره روابط دیپلماتیک، برای تصویب به سازمان ها و پلتفرم های بین المللی مربوط ارائه شد.

این اقدامات باکو در حالی است که ایران از همان ابتدا با جدیت به دنبال ماجرا بوده و بعد از مدتی مشخص شد که این حمله ناشی از اختلافات شخصی بوده و نه اقدامی سیاسی.

 با این حال مقامات باکو تاکید دارند که این حمله یک اقدام برنامه ریزی شده و تروریسم دولتی است که اسنادی هم در این باره دارند اما تاکنون سندی ارائه نداده اند.علاوه بر این، رسانه های این کشور نیز شروع به داستان سرایی علیه ایران کرده اند.دراین بین عباس مقتدایی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به شکایت جمهوری آذربایجان از ایران به مجامع بین‌المللی به مهر گفت: مقامات باکو باید به این نکته توجه داشته باشند که ایران همواره سیاست حسن همجواری را در دستور کار دارد. شکایت جمهوری آذربایجان از ایران به نهادهای بین المللی رفتار خصمانه محسوب می‌شود و آذربایجان باید حد و حریم‌ها را رعایت کند و مورد توجه قرار دهد.ایران همسایه بزرگ جنوب آذربایجان محسوب می‌شود و به نفع آذربایجان نیست که التهاب آفرینی کند یا به موضوعاتی که تهدیدکننده فضای میان دو کشور است، دامن بزند.

همزمان نورنیوز در توییتی نوشت:اگر دولت آذربایجان اقدام جنون‌آمیز فردی را که همسرش به صورت قاچاق به آن کشور وارد شده و باکو نیز حاضر به ارائه هیچ پاسخی بابت آن نبوده و نیست ،تروریستی می‌داند، برای جنایت تروریست‌هایی که با گذرنامه آذری وارد ایران شدند و زائران حرم شاهچراغ را به شهادت رساندند، چه پاسخی دارد!؟

خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد