در گفتگو با فردا مطرح شد؛

موضوعات آژانس مانع توافق نمی‌شود

کد خبر: 1171747

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: ایران و آمریکا باید مراقب باشند تا موضوعات آژانس تبدیل به یک موضوع اختلافی جدید نشود.

موضوعات آژانس مانع توافق نمی‌شود

گروه سیاسی فردا: مذاکرات برجامی پیشرفت های زیادی داشته است و از موضع گیری های طرفین این طور احساس می شود که تنها مانع باقی مانده بر سر راه توافق، ادعاهای پادمانی آژانس است.

حشمت الله فلاحت پیشه در گفتگو با خبرنگار فردا درباره سرنوشت مذاکرات برجامی گفت: اختلاف لاینحلی بین ایران و آمریکا در موضوع احیای برجام دیگر وجود ندارد. به عبارت دیگر طرفین بر سر محتوای متن، زمان بندی و مراحل اجرا به توافق رسیدند. بازگشت سوخت های غنی شده به زیر 5 درصد خط قرمز ایران بود و فقط این مسئله را به شرط لغو تحریم ها حاضر بود بپذیرد. طرف آمریکایی نیز به شرطی حاضر بود تحریم ها را بردارد که ایران از نقطه گریز هسته ای دور شود.

وی افزود: قرار است اول اموال مسدود شده ایران آزاد شود، بعد ایران بتواند نفت های ذخیره شده اش را بفروشد و در گام سوم نیز قراردادهای سرمایه گذاری در ایران مصون از تحریم شوند. روی این مباحث توافق صورت گرفت و حتی زمان بندی هم برای اجرای آنها وجود دارد. با این وجود یکسری مباحث اختلافی تازه مطرح شده است.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: پیش بینی می شد بعضی اختلاف ها در بحث تضمین ها میان ایران و آمریکا تبدیل به چالش شود اما این اتفاق نیفتاد، در عوض موضوعات ادعایی آژانس به صورت مسئله حل نشده باقی مانده است. موضوعاتی که آژانس مطرح می کند به پیش از سال 2003 میلادی بر می گردد که یک مرتبه نیز پرونده آن بسته شده است.

وی افزود: رژیم صهیونیستی اسنادی را درباره سایت هسته ای ایران منتشر کرد که در همان اسناد نیز آلودگی های محیطی اورانیوم بالای 5 درصد نیست و فقط ادعا شده که ایران سعی داشته در سمت مسیرهای نظامی حرکت کند. آژانس نیز تحت تأثیر این ادعاهای رژیم صهیونیستی حالا به حل یکسری مسائل تأکید دارد.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی توضیح داد: موضوعات مطروحه توسط آژانس نمی تواند مانعی برای توافق باشد مگر آنکه برخی طرف ها دنبال بهانه ای بگردند تا این مذاکرات به نتیجه نرسد. وقتی ایران نظارت مبتنی بر پروتکل الحاقی را می پذیرد بالاترین سطح نظارت ها به اجرا در می آید بنابراین هیچ گونه جای ابهام باقی نمی گذارد.

فلاحت پیشه افزود: لابی صهیونیست‌ها در آمریکا و رژیم صهیونیستی تلاش می‌کنند پرونده برای ایران باز باقی بماند تا همچنان امکان تعریف این پرونده ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل وجود داشته باشد. معتقدم اگر ایران و 1+5 بر سر یک متن توافق کنند در نشست آتی شورای حکام جدول زمان بندی ارائه خواهد شد تا در قالب آن ایران و آژانس ابهامات را برطرف کنند. در مجموع معتقدم ایران و آمریکا باید مراقب باشند تا موضوعات آژانس تبدیل به یک موضوع اختلافی جدید نشود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد