رامین مهمانپرست در گفت‌وگو با «فردا» مطرح کرد:

موضع روشن ایران به دستیابی به توافق کمک می‌کند

کد خبر: 1113206

رامین مهمانپرست معتقد است تاکید مقامات ایران به چارچوب‌ها و خواسته‌های ایران در قبال بازگشت به تعهدات که همگی طبق توافق برجام حق ایران است، در اینکه طرفین زودتر به نتیجه برسند موثر خواهد بود.

موضع روشن ایران به دستیابی به توافق کمک می‌کند

گروه سیاست سایت فردا – مذاکرات برجامی بین ایران و طرف‌های عضو برجام ادامه دارد و هر کدام هم همچنان حرف خود را می‌زنند، برخی معتقدند که اصرار ایران به شروطی مثل لغو همه تحریم‌ها، راستی‌آزمایی، تضمین عدم خروج از توافق و پرداخت خسارت ممکن است شرایط را برای رسیدن به توافق سخت کند اما گروه دیگری از تحلیل‌گران بر این باورند که اتفاقا این صراحت و بیان اصولی مواضع خود عامل موثری در زودتر رسیدن به تفاهم است. 

رامین مهمانپرست، سخنگوی پیشین وزارت امورخارجه ایران در همین گروه جای می‌گیرد. او در تحلیل وضعیت مذاکرات و چشم‌انداز آن به «فردا» گفت: «ما همان طور که قبلا هم در توافق برجام پذیرفته بودیم با پذیرش یک‌سری محدودیت‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کنیم، الان هم آمادگی داریم به همان نقطه برگردیم، به شرط آنکه برجام به شکل واقعی اجرا شود؛ روابط ما به صورت عادی برقرار شود و مانعی در جهت روابط تجاری ما ایجاد نکنند».

وی افزود: «مقامات ایرانی بارها بر اینکه تاکید کرده‌اند. آقای رئیسی در تماس اخیر با مکرون و قبل از او هم آقای امیرعبداللهیان به عنوان وزیر خارجه این مواضع را اعلام کردند، آقای علی باقری هم به عنوان مذاکره کننده ارشد ایران بارها به این مواضع و خواسته‌های ایران اشاره داشته است. حرف این است که ما به صورت صد در صد برا بازگشت به تعهدات خود آمادگی داریم، مشروط به اینکه طرف مقابل نیز به تعهدات خود عمل کند و تحریم‌ها را لغو کند»

مهمانپرست ادامه داد: «بدون شکل بیان اصول و چارچوب‌ها به صورت دقیق می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد و باعث شد که طرفین زودتر به تصمیم نهایی برساند. طبیعتا هنگامی که فردی با ابهام صحبت کند ممکن است برداشت‌های متفاوتی صورت گیرد.»

وی خاطر نشان کرد: «برجام یک توافق بین برخی از قدرت‌های جهانی و کشورما برای برطرف‌سازی ابهامات درخصوص فعالیت هسته‌ای صلح‌آمیز ایران بوده و بر اساس آن ما محدودیت‌هایی را پذیرفته و با آژانس همکاری‌کرده‌ایم. طرف مقابل اما به تعهدات خود عمل نکرده و آمریکایی‌ها با خروج خود از برجام این توافق را دچار مشکل کردند. اروپا نیز توانایی و یا اجازه جبران این خسارت را نداشت. اکنون اما بعد از شش دور مذاکره وارد دور دیگری از گفت‌وگوها شده‌ایم و بیان اصولی مواضع می‌تواند ما را زودتر به نتیجه برساند.»

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد