قنادباشی در یادداشتی اختصاصی برای «فردا» نوشت:

پیام دولت رئیسی به غرب

کد خبر: 1099142

سیاست دولت رئیسی اعلام این نکته به غرب است که ما امتیاز نخواهیم داد و حتما هم جواب خواهد داد.

پیام دولت رئیسی به غرب

گروه سیاست سایت فردا - جعفر قنادباشی، دیپلمات پیشین در یادداشتی اختصاصی برای سایت «فردا» نوشت: 

آقای رئیسی از ابتدای دولت تاکید داشته که برجام در اولویت دولت قرار ندارد و با این سخن، اعلام می‌کند که تصورات غرب نسبت به ایران غلط است. تصور آنها این است که اعمال سیاست فشار حداکثری در حال نتیجه دادن است و ما میل زیادی به توافق و اجرای برجام داریم. از دید آنها ایران در شرایط دشواری است و عطش بسیاری دارد برای امضا کردن برجام. سیاست خارجی در دولت رئیسی پاسخی برای این تصورات است برای اینکه نشان دهد ما حاضر به امضا کردن توافق در هر شرایطی نیستیم.

در واقع حرف این است که توانایی ایران بسیاری است. ضمن اینکه در عرصه عمل همین طور است و با رویکردی که دولت رئیسی به توانمندی‌های داخلی و مشخصا تولید داخلی دارد، ما می‌توانیم بخش زیادی از نیازهای خود را در داخل تامین کنیم. 

مساله قابل توجه اما این است که این سیاست خارجی در دولت رئیسی چه نتیجه‌ای دارد؟ به نظر من این سیاست ثمربخش است. برای درک این موضوع باید توجه داشت که یک فرمولی رفتارهای غرب را به ما نشان می‌دهد. غربی‌ها به مجرد اینکه احساس کنند یک کشور و دولتی در فکر امتیازدادن است، فشارهای خود را افزایش می‌دهند. برعکس اگر احساس کنند که دولتی در فکر امتیاز دادن نیست، ناگزیر از موضع خود عقب‌نشینی می‌کنند. این فرمول در قضایای مختلفی مثل کره شمالی، لیبی و ... ثابت شده است. درباره برخورد با ایران نیز ثابت شده و می‌دانیم که دولت‌های غربی هر وقت احساس کنند که یک دولت آماده امتیاز دادن به آنها است، فشارهای خود را افزایش می‌دهند همان طور که در دولت روحانی اینطور عمل کردند. 

بر همین اساس هم آقای رئیسی از ابتدای کار خود در دولت اعلام کرده که ما ایستادگی خواهیم کرد و اهل امتیاز دادن نیستیم. مسلم است که این رویه به نتیجه خواهد رسید چون غربی‌ها در شرایطی نیستند که بتوانند ایران با عظمت را با جایگاه اقتصادی مهمی که در غرب آسیا و از نظر ترانزیتی دارد را تحت فشار بگذارند. 

غربی‌ها اعم از آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها، فرانسوی‌ها و ... اکنون مشکلات بسیاری دارند و روابط با ایران برایشان اهمیت بسیاری دارد لذا سیاست دولت رئیسی جواب خواهد داد و باید همچنان مقاومت کنیم.

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد