کاندیداتوری تاجزاده جدی شد؟

کد خبر: 1062576

روزنامه اصلاح‌طلب «شرق» امروز از جدی شدن کاندیداتوری تاجزاده خبر می‌دهد.

کاندیداتوری تاجزاده جدی شد؟

گروه سیاست سایت فردا - همچنان که دو هفته بیشتر تا آغاز مهلت ثبت نام داوطلبان ریاست جمهوری نمانده و تکلیف کاندیداهای اصلی هیچ یک از دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرای نیز مشخص نیست، بازار گمانه‌زنی داغ است. به خصوص در جبهه اصلاح‌طلبی که وضعیت تقریبا روشن‌تری دارند. 

از محمد جواد ظریف، اسحاق جهانگیری و محسن هاشمی به عنوان گزینه‌های احتمالی که هنوز اعلام آمادگی نکرده‌اند نام برده می‌شود و جالب آنکه هر سه این‌ها گزینه‌های مورد نظر کارگزاران است. در این بین حرف از شگفتی انتخابات نیز مطرح شده و برخی از توجه‌ها معطوف حل این معما است.

در بین اما نشانه‌هایی از چرخش کارگزاران به سوی سایر اصلاح‌طلبان مشاهده می‌شود و این گمانه را به ذهن می‌رساند که شاید منظور از شگفتی همین مصطفی تاجزاده باشد. 

مصطفی تاجزاده معاون سیاسی وزیر کشور در دولت اصلاحات بوده و به خاطر سابقه زندان احتمال رد صلاحیت دارد. با این وجود آن طیف از اصلاح‌طلبانی که مایل به مشارکت با کاندیدای اصلاح‌طلب خالص و حداکثری هستند از او حمایت می‌کنند.

وقتی که گمانه کاندیداتوری او در فضای مجازی مطرح شد و الیاس حضرتی هم در توییی از جدی شدن این احتمال خبر داد، نشانه‌هایی از مخالفت در میان مواضع کارگزاران دیده می‌شد. طی چند روز گذشته اما دیدیم که فعالان سیاسی در این حزب محافظه‌کار اصلاح‌طلب نیز نرمش به خرج داده و با اظهاراتی دوپهلو از اعلام نظر خود درباره کاندیداتوری او طفره رفتند. مثلا غلامحسین کرباسچی به «ایلنا» گفت: «من با اصل اعلام کاندیداتوری فردی مخالف نیستم، مخصوصا ایشان که یکسری صحبت‌هایی داشته‌اند و بعضی از دوستان هم به آن اشکال وارد کرده‌اند. به نظرم خوب است اگر وزارت کشور و شورای نگهبان ایشان را تأیید کنند و فکر می‌کنم این امر امتحان خوبی است که مشاهده کنیم مردم این نوع لحن و گفتار را انتخاب می‌کنند یا خیر».

این حرف کرباسچی اگرچه یک موافقت تمام عیار نبود اما تلخی اظهار نظر عطریانفر برای حامیان تاجزاده کاست، زیر او گفته بود که «کلا جبهه اصلاحات این شیوه از طرح نامزدهای انتخاباتی را که به‌صورت منفرد و مستقل و بدون توافق و تفاهم صورت می‌گیرد، نمی‌پسندد. برای این حضور هیچ‌گونه توافقی حول محور خاتمی صورت نگرفته است، از این جهت من خیلی این شیوه ورود را نمی‌پسندم».

در کنار این، شاهد افزایش حمایت‌ها از تاجزاده در میان سایر طیف‌های اصلاح‌طلب بودیم، مثلا جواد امام به  «اعتمادآنلاین» گفت: «آقای تاجزاده مجرم امنیتی نبوده بلکه اتهام سیاسی داشته و زندانی سیاسی بوده است؛ تاجزاده نه دزدی کرده و نه مشکل امنیتی داشته که بگوییم باید حتما رد صلاحیت شود».

محمدعلی ابطحی، عضو مجمع روحانیون مبارز نیز در حمایت از تاجزاده گفته بود: «حضور آقای تاجزاده را در انتخابات ریاست‌جمهوری بسیار مثبت می‌دانم و باید از ایشان تقدیر کرد که در این شرایط کاندیدای ریاست‌جمهوری شده است. ... حضور شخصی مثل تاجزاده می‌تواند انتخابات را جدی کند و فضای جدیدی را در تصمیم‌گیری مردم برای شرکت در انتخابات به وجود بیاورد. معتقدم آقای تاجزاده می‌تواند به پدیده انتخابات کمک کند و مشارکت را بالا ببرد».

بر اساس همین دیدگاه‌ها بود که روزنامه اصلاح‌طلب «شرق» در شماره امروز خود از جدی‌شدن کاندیداتوری تاجزاده خبر داد. در عین حال نوشت: «با جمع این نظرات به نظر می‌رسد حضور تاجزاده به‌دلیل مواضع متفاوتی که در همه این‌ سال‌ها درباره مسائل مختلف سیاسی اتخاذ کرده، مخالفان و موافقان سرسختی دارد و نکته جالب این است که تاجزاده علاوه بر آنکه در آماج حملات اصولگرایان قرار دارد، از میان نیروهای اصلاح‌طلب هم مخالفان مهمی دارد که البته شاید این تفاوت دیدگاه‌ها یادآور اختلاف‌نظرهایی باشد که میان دو جناح چپ و راست اصلاحات در میان دهه 70 وجود داشت.»

اشاره «شرق» به مخالفت‌های کارگزاران با تاجزاده که این روزها در لفافه و با احتیاط کامل بیان می‌شود، درحالی است که حمایت مجموعه اصلاح‌طلبان از تاجزاده دور از انتظار نیست. به این معنا که بعید نیست کارگزارن نیز برای اثبات حرف خود و کشاندن اصلاح‌طلبان تا مرحله ائتلاف با گزینه غیر اصلاح‌طلب، در گام نخست از کاندیداتور تاجزاده حمایت کرده و او را به عنوان شگفتی انتخابات معرفی و آزمون کند. 

طبیعی است که بعد از رد صلاحیت احتمالی تاجزاده فضا برای حرف‌شنوی از کارگزاران و نهایتا ائتلاف یا حمایت از گزینه غیر اصلاح‌طلب مهیا تر خواهد شد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد