سوریه در برابر یک آزمون

کد خبر: 342553

انتخابات ۱۳ خرداد سوریه که یکی از مهمترین انتخابات در تاریخ معاصر سوریه تلقی می شود زمینه را برای تقویت محور مقاومت فراهم خواهد کرد.

سرویس سیاسی « فردا »:

انتخابات 13 خرداد سوریه که یکی از مهمترین انتخابات در تاریخ معاصر سوریه تلقی می شود زمینه را برای تقویت محور مقاومت فراهم خواهد کرد.

در این انتخابات برای نخستین بار حزب بعث سوریه نقش نظارتی نخواهد داشت و مردم به صورتی مستقیم رئیس جمهوری این کشور را برای یک دوره 7 ساله انتخاب خواهند کرد. این نوع انتخابات قدرت را در انحصار تنها یک حزب قرار می داد و فرصت را از نخبگان سیاسی سوریه برای مشارکت در ساختار سیاسی می گرفت

از ویژگی های دیگر این دوره از انتخابات حضور 3 نامزد از طیف های مختلف سیاسی سوریه است که این امر فرصت مشارکت احزاب سیاسی را در ساختار سیاسی فراهم می کند.

در طی 4 دهه گذشته معمولا حزب بعث یک شخصیت را به عنوان تنها نامزد انتخاباتی معرفی و مردم مجبور بودند به سود این نامزد رای دهند. این انتخابات در شرایطی صورت می گیرد که تحولات میدانی وسیاسی مهمی در بحران 37 ماهه سوریه رخ داده است.

پاکسازی شهرهای حمص ، لاذقیه و کسب از وجود گروه های تروریستی داعش ،جبهه النصره و ارتش موسوم به آزاد نشان می دهد که ابتکار عمل میدانی در اختیار نیروهای مسلح قرار گرفته است.

با اینکه در طول 3 سال گذشته 7 میلیون سوری از شهرهای مختلف این کشور مهاجرت کرده اند اما پاکسازی شهرهای بزرگ سوریه زمینه بازگشت آوارگان را فراهم کرده است.بازگشت آوارگان جنگ داخلی سوریه نشان می دهد که مردم این کشور مصمم هستند تا به صورتی فعال در انتخابات شرکت کنند.

رخداد سیاسی دیگری که بر انتخابات ریاست جمهوری سوریه سایه افکنده موضوع استعفای اخضر الابراهیمی نماینده دبیر کل سازمان ملل در سوریه است.

اخضر الابراهیمی سیاستمدار 80 ساله الجزایری در اعتراض به دخالت آمریکا ، غرب ،عربستان ،قطر و ترکیه در بحران داخلی سوریه از ادامه ماموریت خود عذرخواهی کرد. این دومین استعفای نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه طی 3 سال اخیر بوده زیرا پیش از این کوفی عنان نماینده سابق دبیرکل سازمان ملل نیز استعفای خود را تسلیم بان کی مون کرد.

این دو استعفا نقش وجایگاه سازمان ملل را به عنوان یک نهاد بین المللی به شدت تنزل داد و ثابت کرد که دبیرکل سازمان ملل خارج از اراده آمریکا و غرب نمی تواند تصمیم سرنوشت سازی را اتخاذ کند.

در طول 3 سال بحران سوریه شورای امنیت سازمان ملل همواره مجری سیاست های آمریکا و غرب بوده وهیچگاه تصمیمی جدی برای پایان دادن به بحران سوریه اتخاذ نکرد.

شکست نشست های دوره ای مخالفان و نمایندگان دولت سوریه در ژنو نشان داد که نهادهای بین المللی بویژه سازمان ملل قاطعیت لازم را برای حل مناقشات جهانی ندارد.

لذا به نظر می رسد بحران سوریه چه به لحاظ سیاسی وچه به لحاظ میدانی وارد مرحله حساسی شده و سرنوشت جنگ سوریه در میدانهای نبرد تعیین خواهد شد.

فرار داعش از حمص و درگیری های اخیر میان سه مجموعه تروریستی داعش ، جبهه النصره و ارتش آزاد نشان داد که این گروه ها به دلیل شکست های پی در پی و پیشروی ارتش دولتی در شهرهای مختلف درصدد خروج نهایی از سوریه هستند.

در عین حال کلید واژه پیروزی های مکرر نیروهای مسلح سوریه در سرکوب گروه های تروریستی استفاده ارتش از نیروهای مردمی وهدایت جنگ به سمت مردمی شدن است.

ارتش سوریه طی سه سال بحران به توصیه برخی دوستان سوریه جدیت زیادی در تربیت نیروهای جوان مردمی برای مقابله با تروریستها از خود نشان داد.

گفته می شود اکنون حدود 600 هزار نیروی جوان آموزش دیده در کنار نیروهای مسلح دولتی برای سرکوب تروریستهای داعش ،جبهه النصره وارتش موسوم به آزاد حضور دارند.

این نیروهای مردمی سرنوشت درگیری های داخلی سوریه را تغییر دادند و فشار میدانی را از دوش نیروهای مسلح دولتی بر داشتند زیرا قدرت تحرک این نیروها بسیار فراتر از نیروهای دولتی است .

در حوزه داخلی مردم سوریه پس از سه سال بحران به این نتیجه رسیدند که بشار اسد برای سرکوب گروه های تروریستی مصمم است و هرگز تحت فشار قدرت های خارجی صحنه سیاسی را ترک نخواهد کرد.

گزارش موسسات نظر سنجی نشان می دهد که محبوبیت بشار اسد طی ماه های اخیر در مقایسه با آغاز بحران سوریه بشدت افزایش یافته و این محبوبیت پیروزی مجدد بشار اسد را در انتخابات 13 خردا تضمین می کند.

بنا بر این سوریه اکنون در برابر یک آزمون سیاسی و میدانی مهمی قرار دارد که اگر از این آزمون موفق بیرون برود در آینده به یک کشور تاثیر گذار جهانی تبدیل خواهد شد.

پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه اوضاع این کشور به یک نقطه روشنی خواهد رسید و پیروزی احتمالی اسد راه را برای بر قراری ثبات و آرامش در این کشور هموار خواهد کرد.

پیروزی اسد به مفهوم پیروزی محور مقاومت و شکست سیاست های تخریبی آمریکا،فرانسه ،عربستان ،قطر و ترکیه در خاورمیانه خواهد بود که این امر به شکل گیری یک جبهه قدرتمند ضد صهیونیستی منجر خواهد شد.

این جبهه در آینده در شکل گیری شیوه و سازوکارهای جدید مبارزاتی بسیار موثر خواهد بود ودر نهایت پس از برون رفت سوریه از بحران فعلی ،آمریکا ، رژیم صهیونیستی و عربستان هزینه های سنگینی برای بحران سازی های منطقه ای خود خواهند پرداخت.

منبع:‌ تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد