چگونه بر اساس دروغ‌های یک خبرچین جنگ عراق به راه افتاد؟!

کد خبر: 253376

پاناروما می‌گوید سه ماه قبل از شروع جنگ، مقامی از ام‌آی6 با رئیس اداره‌ی اطلاعات و امنیت عراق دیدار داشته بود، طاهر حباش ال تغریتی، او نیز گفته بود صدام حسین هیچ‌گونه برنامه‌ی فعال در مورد سلاح‌های کشتار جمعی ندارد. این دیدار در عمان، پایتخت اردن صورت گرفته بود، روزها پیش از گزارش زیر سوال رفته‌ی سپتامبر 2002 دولت بریتانیا در مورد سلاح‌های کشتار جمعی در خاک عراق.

چگونه بر اساس دروغ‌های یک خبرچین جنگ عراق به راه افتاد؟!
سرویس بین الملل«فردا»: برنامه‌ی یک ساعته‌ی پاناروما در تلویزیون دولتی بریتانیا، با عنوان «جاسوس‌هایی که دنیا را خر کردند» در شبکه‌ی 1 بی‌بی‌سی روز دوشنبه‌ی گذشته (18 مارچ) در پربیننده‌ترین ساعت ممکن، 10 و نیم شب، پخش شد و جنجالی را همراه خود شروع کرد. زمان پخش برنامه، شب دهمین سالگرد یورش غرب به خاک عراق بود. جنگی که هم‌چنان پس لرزه‌هایش ادامه یافته است و از خون‌بارترین و پردرگیری‌ترین جنگ‌های جهان معاصر به‌شمار می‌رود. در این برنامه، مدارکی جدی افشا شد و از طریق این مدارک،‌ این حقیقت مطرح شد: عراق دارای سلاح‌های کشتار جمعی مورد نظرِ غرب نبود. دولت امریکا و بریتانیا به مردم خود و کل جهان دروغ گفته است. یورش به عراق، هیچ‌گونه پایه و اساسی نداشته است.

بخشی از تبلیغ برنامه: در شب دهمین سالگرد خون‌بارترین و پردرگیری‌ترین جنگ‌های زنده در تاریخ مردمان معاصر جهان، پیتر تیلر به تحقیقی پردامنه دست می‌زند و جنبه‌هایی کلیدی از فعالیت‌های آژانس‌های امنیتی وابسته به داوینینگ استریت (دفتر نخست‌وزیری بریتانیا) و کاخ سفید را عرضه می‌کند. فعالیت‌هایی که توجیه‌گر جنگ عراق بودند و تمامی ساختگی، پر از افکار جعلی و دروغ بودند.

در این برنامه، شهادت‌هایی برای اولین مرتبه پخش می‌شوند و این برنامه‌ی یک ساعته داستانی کامل نشان تماشاگر خود می‌دهد، چگونه از منابع کاملاً محرمانه، و بسیار نزدیک به صدام حسین حرف‌هایی محرمانه سلاح‌های کشتار جمعی مستقیماً به‌دست سیا و ام‌آی6 می‌رسد و بر اساس این حرف‌ها جنگی ساخته می‌شود در حالیکه عراق خود مرتب اعلام می‌کرد سلاح‌های کشتار جمعی در دست خود ندارد. تمامی این حرف‌های دولت عراق نادیده انگاشته شد.

سربازهای بریتانیایی بعد از یورش به عراق در مناطق دورافتاده‌ی این کشور

روزنامه‌ی تلگرافدر سالگرد جنگ عراق:

جنگ اطلاعاتی «یک دروغ» بود. مستند ارائه شده در برنامه‌ی پاناروما حرف مقامات کلیدی امنیتی را در دست دارد و می‌گوید توجیه‌های ده سال پیش ارائه شده برای جنگ علیه عراق بر اساس «جلع» و «افکار دروغی» بودند. این مستند می‌گوید:

در همان زمان، سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی کشورهای دیگر پیشنهاد می‌دادند که عراق برنامه‌ی سلاح‌های کشتار جمعی وجود خارجی نداشته است اما کنار گذاشته شده است و این حرف را تحقیق‌های برنامه‌ی پاناروما تایید می‌کند.

یک جاسوس عراقی - با کد نام «توپ خمیده» - ادعا کرده است که شاهد ساخت سلاح‌های کشتار جمعی در کارخانه‌های متحرک بوده است و بر پایه‌ی «دروغ» او، امریکا یورش خود را برنامه‌ریزی کرده است.

لرد باتلر یک سال بعد از یورش عراق، تحقیق‌هایی در مورد این جنگ انجام داده است. او می‌گوید که نمی‌دانسته است دو عضو ارشد کابینه‌ی عراق مستقیماً به سیا و ام‌آی6 اطلاع داده بودند عراق هیچ‌گونه سلاح کشتار جمعی ندارد و مدارک خود را ارائه داده بودند.

این مستند سوال‌هایی جدی در مورد قانونی بودن و توجیه‌های ارائه شده در مورد جنگ عراق پیش می‌کشد. یک منبع اطلاعاتی به این برنامه‌ی تلویزیونی گفته است که جنگ عراق «تصمیم غرب» و نه یک «الزام و احتیاج» به‌شمار می‌رفت.

جنگ عراق در 20 مارچ 2003 شروع شد و شش سال طول کشید، تخمین زده می‌شود این جنگ جان 179 سرباز بریتانیایی، بیش از 100 هزار عراقی را گرفته باشد و بیش از 9 میلیارد پوند برای دولت انگلستان هزینه داشتشد. بریتانیا در سال 2009 رسماً پایان عملیات‌های نظامی خود در خاک عراق را اعلام کرد اما این جنگ هنوز تمام نشده است و سوال‌های بسیاری در مورد توجیه، منطق و الزام قانونی برای حضور بریتانیا در این نبردها وجود دارد.

تونی بلر در مورد سلاح‌های کشتار جمعی عراق دروغ گفته است. برنامه‌ی پاناروما با مدارکی جدی حرف‌های ده سال پیش نخست وزیر سابق بریتانیا را عمیقاً زیر سوال می‌برد.

گزارش گاردین

برنامه‌ی پانوراما اطلاعات جدیدی را از ارتباط منابع امنیتی غرب با وزیر امور خارجه‌ی عراق و رئیس اداره‌ی جاسوسان این کشور در زمان صدام حسین ارائه می‌دهد. این مدارک می‌گویند، اسناد مهمی از طریق این دو مقام در اختیار سیا و ام‌آی‌6 قرار گرفته بود و این اسناد رسماً اعلام می‌کرد عراق، سلاح‌های کشتار جمعی ندارد.

قبل از جنگ تونی بلر به پارلمان بریتانیا گفته بود که مدارک اطلاعاتی نشان می‌دهد عراق برنامه‌های «فعال» و «رو به گسترش» و «در دست عملیاتی شدن» در مورد سلاح‌های اتمی، شیمیایی و بیولوژیک خود دارد.

برنامه‌ی پاناروما می‌گوید مقامات ارشد سیا و ام‌آی6 ماه‌ها قبل از شروع جنگ می‌دانستند عراق چنین برنامه‌های فعالی ندارد.

ناجی صبری، وزیر امور خارجه‌ی صدام حسین به مقام ارشد سیا در پاریس در آن زمان، بیل موری گفته بود که در عراق «واقعاً هیچ موردی» در موضوع سلاح‌های کشتار جمعی وجود خارجی ندارد.

همچنین پاناروما می‌گوید سه ماه قبل از شروع جنگ، مقامی از ام‌آی6 با رئیس اداره‌ی اطلاعات و امنیت عراق دیدار داشته بود، طاهر حباش ال تغریتی، او نیز گفته بود صدام حسین هیچ‌گونه برنامه‌ی فعال در مورد سلاح‌های کشتار جمعی ندارد. این دیدار در عمان، پایتخت اردن صورت گرفته بود، روزها پیش از گزارش زیر سوال رفته‌ی سپتامبر 2002 دولت بریتانیا در مورد سلاح‌های کشتار جمعی در خاک عراق.

لرد باتلر، عضو سابق کابینه‌ی بریتانیا در زمینه‌ی امور امنیتی می‌گوید گزارش این دیدار به او داده نشده بود.بعدها رئیس ام‌آی6، سر ریچارد دیرلاو مدارک ارائه شده توسط مقاما عراقی را غیرقابل‌اعتماد خوانده بوداین برنامه از قول یک مقام ام‌آی6 می‌گوید که در آن زمان ادعا شده بود عراق از نیجر اورانیوم خریدار کرده است. این را منابع اطلاعاتی فرانسوی نیز تایید کرده بودند.

مسائل مربوط به سلاح‌های بیولوژیک ساخته شده در کارخانه‌های متحرک توسط رفید احمد الوان ال جنابی به‌دست مقامات آلمانی رسیده بود، این شخص عراقی از قول یک خبرچین با کد نام «توپ خمیده» صحبت می‌کرد. او در سال 2011 به گاردین اعتراف کرد تمام مدارکی که ارائه داده بود، دروغی و ساختگی بوده‌اند.

پاناروما از تونی بلر خواسته بود به سوال‌هایش پاسخ دهد اما بلر جواب داده بود «سرم خیلی شلوغ است و نمی‌توانم».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد