۴ نوع مختلف تربیت و بازخورد هر کدام روی فرزند شما

کد خبر: 649698

والدین توازن زیبایی بین اعمال محدودیت و دادن استقلال برقرار می‌کنند، انعطاف‌پذیری‌های بجا و سازنده‌ای دارند، به تدریج و همراه با بزرگ‌ترشدن فرزندان به آن‌ها استقلال بیشتری می‌دهند و پختگی عاطفی و فکری را در آن‌ها به وجود می‌آورند.

۴ نوع مختلف تربیت و بازخورد هر کدام روی فرزند شما
سرویس سبک زندگی: براساس بررسی‌های روان‌شناس معاصر «دیانا بامرپند» شیوه‌های تربیتی و فرزندپروری والدین را می‌توان با دو محور توقع و درخواست‌هایی که پدر و مادر از فرزندان خود دارند و میزان پذیرش و حمایتی که از آن‌ها به عمل می‌آورند، طبقه‌بندی کرد. از برخورد این دو محور، چهار شیوه به دست می‌آید: استبداد و زورگویی، آسان‌گیری و به اصطلاح لوس‌بارآوردن، رهاکردن و بی‌تفاوتی و بالاخره اقتدار. در ادامه این مطلب را به نقل از سایت سپیده دانایی می‌خوانیم.
سبک‌های متفاوت فرزندپروری و نتایج آن‌ها
ویژگی‌های این چهارگروه والدین و نتایج و پیامدهای تربیتی آنان به شرح زیر است:
۱. مستبد: داشتن انتظار زیاد برای اطاعت و انقیاد، برخوردهای تنبیه‌کننده، نداشتن ارتباط کلامی و دوطرفه با فرزند، تشویق‌نکردن استقلال فرزند، توقع فرمان‌برداری بدون سوال و بدون قید و شرط!
نتیجه: فرزند، وابسته، منفعل، با سازگاری کم، اطمینان ضعیف به خود و فاقد کنجکاوی‌های مثبت ذهنی و علمی بار می‌آید.
۲. آسان‌گیر: دادن آزادی زیاد، پذیرش بدون قید و شرط فرزند، نداشتن هنجارها و ارزش‌های معین، جهت‌ندادن و شکل‌ندادن رفتار فرزند و تنها حمایت‌کننده‌بودن.
نتیجه: فرزند، ناپخته و بدون احساس مسئولیت بار می‌آید، همرنگ جماعت می‌شود، قدرت مدیریت و رهبری پیدا نمی‌کند و… .
۳. بی‌تفاوت: غافل‌بودن از وضعیت فرزند، وقت‌نگذاشتن، متوجهِ خود بودن و هرچیز را برای خود خواستن!
نتیجه: تکانشی‌بارآمدن فرزند، بروز رفتارهای بزهکارانه، انحراف اخلاقی، اعتیاد به مواد مخدر و… .
۴. بااقتدار: رفتار گرم، قاطعیت، داشتن هنجارها و ارزش‌های مشخص، انتظارات و توقعات متناسب با توانایی‌ها و نیازهای تحولی کودک، بهادادن به استقلال فرزند، انجام بحث‌های منطقی و روشن، توجیه منطقی مسائل، سپردن مسئولیت نهایی به فرزند.
نتیجه: فرزندان، باکفایت، مسئول، مطمئن به خود، سازگار، خلاق و مشتاق فراگیری بار می‌آیند و در تحصیل و مهارت‌های اجتماعی مطلوب به موفقیت می‌رسند.
ثابت شده است که فرزندان والدین بااقتدار، به‌خصوص پدر، از نظر روانی و اخلاقی سالم و از نظر تحصیلی و اجتماعی موفق بار می‌آیند زیرا:
اولاً: والدین توازن زیبایی بین اعمال محدودیت و دادن استقلال برقرار می‌کنند، انعطاف‌پذیری‌های بجا و سازنده‌ای دارند، به تدریج و همراه با بزرگ‌ترشدن فرزندان به آن‌ها استقلال بیشتری می‌دهند و پختگی عاطفی و فکری را در آن‌ها به وجود می‌آورند.
ثانیاً: والدین و فرزندان با هم گفت‌وگوهای سازنده، صمیمانه و دوطرفه دارند. این بده‌بستان‌های کلامی به رشد ذهنی فرزند کمک می‌کند و اساس محکمی را برای کفایت درونی و اجتماعی او پی‌ریزی می‌کند.
ثالثاً: مباحث جدی و صمیمانه خانوادگی که در آن‌ها قواعد ارزشی و انتظارات، یاد می‌شود به تصمیم‌های مشخص می‌رسد. این امر به فرزند کمک می‌کند تا روابط اجتماعی را بهتر درک کند و نقش خود را به خوبی بشناسد و به سطح مطلوب از قضاوت اخلاقی برسد.
رابعاً: چون روابط صمیمانه همراه با احترام و پذیرش منطقی بین پدر و پسر و نیز مادر و دختر برقرار می‌شود، همانندسازی با والد همجنس به خوبی صورت می‌پذیرد. چه، یکی از عناصر مهم همانندسازی که نقش زیادی در کسب هویت جنسی و موفقیت در ازدواج دارد، ارتباط گرم و احترام‌آمیز با والد همجنس است.
خامساً: وقتی پدر و مادر با برخوردهای سازنده خود، فرزندان را جهت و شکل دادند، فرزندان مسئول، ساخته‌شده و موفق، منبع ارزشمندی برای تقویت اعتمادبه‌نفس و رفتارها و روش‌های تربیتی والدین می‌شوند و نتیجه آن دوباره به سیستم خانواده برمی‌گردد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد