سومین گروگان آمریکایی کی سربریده می‌شود؟ / شکاف نفتی بین داعش و محور غربی - عربی+ فیلم و عکس

کد خبر: 365029

اطرافیان ابوبکر البغدادی متوجه شدند که حکومت بر عراق بدون منابع نفتی شمال این کشور حکمرانی بر یک بیابان بزرگ است لذا تلاش کردند تا با تمرکز برای حمله به موصل، تکریت و اربیل به مناطق نفتی کردستان عراق دست پیدا کنند غافل از اینکه نفت شمال عراق یک مدعی بزرگ دارد که همان پدرخوانده داعش یعنی آمریکاست.

سومین گروگان آمریکایی کی سربریده می‌شود؟ / شکاف نفتی بین داعش و محور غربی - عربی+ فیلم و عکس

سرویس سیاسی«فردا» : سربریدن " استیون ساتلوف" دومین خبرنگار آمریکایی و تهدید داعش برای برهم زدن مراسم حج امسال ابعاد بحران عراق را به فراتر از مرزهای این کشور کشانده است.

تیتر جالب شبکه خبری CNN آمریکا درخصوص سربریدن دومین روزنامه نگار آمریکایی نشان می‌دهد که حتی رسانه‌های آمریکایی نیز تازه از کم و کیف ماجرایی که روزهاست عراق با آن درگیر است آگاه شده اند. این شبکه خبری با برگزیدن بخشی از سخنان ساتلوف و با تیتر " من برگشتم اوباما" به استقبال کشته شدن دومین خبرنگار آمریکایی در عراق رفت.

تجربه نشان داده است که در طول چند هفته آینده دولت آمریکا بشدت از جانب افکار عمومی درخصوص بحران عراق تحت فشار قرار می‌گیرد و موضوع سربریدن دو خبرنگار آمریکایی به این سادگی‌ها دست از سر دولت اوباما برنمی‌دارد.

از سوی دیگر دستیابی داعش به سلاح‌های بیولوژیک و میکروبی چون بمب‌های طاعون و تهدید برای برهم زدن مراسم حج امسال چالش جدی را برای متحد قدیمی آمریکا در منطقه یعنی عربستان ایجاد کرده است.

مقامات این دو کشور که تا مدت‌ها سیاست سکوت در مقابل جولان داعش در عراق در پیش گرفته بودند و از سوی دیگر با ارسال سلاح و تجهیزات برای تروریست‌ها در سوریه و حمایت از گروه‌های ضد نظام سوریه تلاش می‌کردند تا محور مقاومت را تضعیف کنند امروز توپ تهدیدات و جنایات داعش را در زمین خود می بینند. گزارش مرکز تحقیقاتی "پیو" در آمریکا نشان می‌دهد که عربستان بعد از تونس رکورد دار اعزام تروریست به عراق و سوریه است و امروز بیشترین تهدیدات داعش متوجه دولت عربستان شده است. براستی چه چیزی موجب بین داعش و متحدان غربی - عربی شد؟

پاسپورت داعش برای رفت و آمد به عربستان و ترکیه

چشمان داعش به‌دنبال منابع نفتی شمال عراق

فیلم سربریدن دومین خبرنگار آمریکایی نیز همانند فیلم اول قتل جیمز فولی دارای ابهامات زیادی است که لحظه سربریدن این خبرنگار نیز در کلیپ بخش توسط داعش موجود نیست. ساتلوف دومین خبرنگار آمریکایی در عراق لحظاتی قبل از کشته شدن توسط نیروهای داعش انتقادات تندی را علیه دولت اوباما مطرح می‌کند. سخنان ساتلوف که بیش از هر چیز سیاست خارجی دولت اوباما را هدف قرار داده تلاش می‌کند تا دخالت در اوضاع عراق را عامل جنایات داعش و از دست دادن جانش معرفی کند. منظور بیانیه داعش که از زبان سالتوف به گوش مقامات آمریکایی رسید، چیست؟

دانلود

به هر حال غربی‌ها مصمم هستند تا موضوع حضور هزاران تروریست که از کنترل خارج شده اند در خاک عراق حل‌و فصل شود و این موضوع بدون یک حضور نظامی گسترده در این کشور ممکن نخواهد بود. از سوی دیگر عربستان که مدت‌هاست از تضعیف جایگاه خود در منطقه نگران است می‌خواهد با یک جنگ زرگری با داعش و دشمن تراشی مصنوعی جایگاه خود را در برابر دیگر رقبای منطقه‌ای چون ترکیه و ایران را پر رنگ جلوه دهد.

چیزی که بیش از همه در موضوع سربریدن خبرنگار آمریکایی در عراق حائز اهمیت است تلاش برای تقویت خطر داعش در افکار عمومی است. موضوعی که تا چندی پیش کمتر در رسانه‌های آمریکایی و غربی مورد توجه قرار می‌گرفت. سناریوی دوپهلوی بهره برداری تبلیغاتی از پیروزی‌ها و مظلوم نمایی در شکست‌ها بخوبی سردرگمی حامیان داعش را از تروریست پسرخوانده نشان می‌دهد.

هرچند امروز آنچه در خاک عراق اتفاق می‌افتد به ظاهر در تقابل با منافع عربستان و آمریکاست اما نباید فراموش کنیم که سازماندهی گسترده چنین گروه تروریستی به غیر از سرمایه نفتی عربستان و حمایت سرویس‌های جاسوسی غربی مقدور نیست لذا پاسپورت‌های برخی سرمداران گروه تروریستی داعش که نشان دهنده تردد آنها به خاک عربستان و ترکیه است نمی‌گذارد تا تناسبی بین آنچه در ظاهر رفتار آمریکا و عربستان و تحولات میدانی در عراق اتفاق می‌افتد و ارتباط گسترده داعش با این دو کشور برقرار شود.

ماموریت داعش کاملا تعریف شده بود و قرار نبود تا در مناطق نفتی شمال عراق حضور پیدا کند اما سران متوهم داعش که فکر می‌کردند می‌توانند حامی غربی خود را در تصرف کردستان عراق قانع کنند با عبور از خط قرمز مناطق نفتی با واکنش نظامی آمریکا مواجه شد. از اینجا بود که شکاف بین داعش و متحدان غربی - عربی این گروه آغاز شد. مقامات کاخ سفید که برای کنترل داعش در حوزه ماموریت خود وادار به دخالت نظامی شدند ناگهان با چنگ و دندان نشان دادن داعش و قتل دو خبرنگار خود مواجه شدند.

اطرافیان ابوبکر البغدادی متوجه شدند که حکومت بر عراق بدون منابع نفتی شمال این کشور حکمرانی بر یک بیابان بزرگ است لذا تلاش کردند تا با تمرکز برای حمله به موصل، تکریت و اربیل به مناطق نفتی کردستان عراق دست پیدا کنند غافل از اینکه نفت شمال عراق یک مدعی بزرگ دارد که همان پدرخوانده داعش یعنی آمریکاست.

پیش‌بینی آینده تحولات کار چندان ساده‌ای نیست اما مجموع تحولات و اهداف پنهان و پیدای حضور داعش چه در صورت کسب حمایت غرب و چه با ادامه شکاف بین داعش و حامیانش از چند حالت خارج نیست.

1- تلاش برای بازگرداندن نیروهای آمریکایی به عراق از طریق فشار به افکار عمومی

2- تضعیف کشورهای منطقه برای ایجاد یک حریم امن برای رژیم صهیونیستی

3- تجزیه عراق و دستیابی سهل الوصول به مناطق نفت خیز شمال این کشور

4- خط و نشان آمریکا و عربستان و جنگ پنهان بین ریاض و واشنگتن

5- تضعیف نظام سیاسی حاکم در عراق و تحمیل یک قدرت سیاسی موافق با منافع غرب در این کشور

6- ایجاد یک جنگ فرقه‌ای فراگیر در خاورمیانه با محوریت گروه‌های تندروی وهابی

7- تضعیف هم‌ پیمانان روسیه و چین در خاورمیانه و کوتاه کردن دست این دو کشور از مناطق نفتی

8- تضعیف محور مقاومت

احتمالا در چند روز آینده سومین گروگان آمریکایی داعش در عراق سربریده می‌شود و روند تحولات منطقه بعد از این ماجرا با سرعت بیشتر و با یک چرخش اساسی ادامه پیدا می‌کند. اما آیا سناریوی موش و گربه غرب با توافق مجدد با داعش ادامه پیدا می‌کند و یا اینکه درگیری بین داعش و حامیان غربی- عربی زمین بازی را به اروپا و عربستان تغییر خواهد داد. تهدیدات داعش بر ضد عربستان و سربریدن خبرنگاران آمریکایی تاکنون نتوانسته است تا غرب را بر تقدیم نفت شمال عراق به داعش متقاعد کند اما شاید برای سناریوی دوم نابودی داعش و حضور فیزیکی مجدد در عراق بهانه بسیار خوبی باشد.

بعد از لشکرکشی دولت آمریکا در سال 2003 علیه عراق نیز خیلی‌ها فکر می‌کنند که روند تحولات این کشور به نفع آمریکاست اما آینده تحولات کاملا متفاوت رقم خورد. به نظر می‌رسد آمریکا و عربستان در موضوع تجزیه عراق با اهرم داعش هم با شکست مواجه شد‌ه‌اند ولی در آینده آمریکا تلاش خواهد کرد تا با اثبات لزوم حضور فیزیکی در عراق مانع از دست رفتن مجدد عراق برای تامین منافع منطقه ای خود شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد