رمز مديريت جهادی

کد خبر: 317011

دکتر امیر دبیری‌مهر: رهبرمعظم انقلاب اسلامی در ديدار شهردار تهران ، مديران شهري و اعضاي شوراي شهر تهران با قدردانی از خدمات شهرداری تهران در سالهای اخیر فرمودند : با وجود برخی مشكلات همچون آلودگی هوا و حمل و نقل و تراكم جمعیت در تهران، اما اقدامات شهرداری در بخشهای مختلف همچون تمیزی شهر، فضای سبز و بوستانها، ساخت بزرگراهها و پل ها، گسترش مترو، و ایجاد فضاهای ورزشی، كاملاً برجسته و خوب بوده است .

حضرت آیت الله خامنه ای، رمز این موفقیت ها را مدیریت جهادی دانستند و تأكید كردند: اگر مدیریت جهادی یا همان كار و تلاش با نیت الهی و مبتنی بر علم و درایت حاكم باشد، مشكلات كشور، در شرایط كنونیِ فشارهای خباثت آمیزِ قدرتهای جهانی و در شرایط دیگر، قابل حل است و كشور حركت رو به جلو را ادامه خواهد داد .

تمجيد و تجليل و ابراز رضايت رهبري معظم انقلاب از هر مجموعه اي مايه مباهات و سرمايه عظيمي است و از اين بابت شايسته است قبل از هرچيز به همه كاركنان و دست اندركاران مديريت شهري و شوراي شهر تهران در 8 سال گذشته بابت كسب اين توفيق بزرگ دست مريزاد و تبريك گفت و ابراز اميدواري كرد با چنين پشتوانه ي بزرگي بتوانند در دوره جديد گامهاي بلند و استواري در خدمت رساني به مردم عزيز تهران برداشته و تهران را به معيارهاي اصيل و مورد انتظار رهبري فرزانه انقلاب كه مبتني بر نيازها و خواسته ها و ارزشهاي مردم است نزديك تر سازند.

اما نكته مهمي كه بايد به آن توجه ويژه كرد تاكيد و عنايت معظم له به مفهوم و الگوي مديريت جهادي در نظام جمهوري اسلامي است . اگر در كشور از الگوي ايراني و اسلامي پيشرفت سخن مي گوييم اين الگو ناگزير بايد متكي و مبتني بر مفاهيم و چارچوبهاي بومي و ارزشي باشد كه يكي از اين مفاهيم و الگو ها بحث مهم و كليدي مديريت است . مديريت جهادي كه بعنوان يك الگو و مدل مطلوب و سازگار با الگوي اسلامي و ايراني پيشرفت تا كنون بارها از سوي مقام معظم رهبري مطرح شده و از قضا با تجربه كارامد و موفق يكي از پيشكسوتان جهاد و ايثارگري در شهر تهران يعني جناب اقاي قاليباف شهردار محبوب تهران ازموده شده و كارامدي خود را نشان داده است و نشانه و اثرات آن امروز در همه شهر ديده مي شود هم ويژگيهاي اثباتي و ايجابي دارد و هم مي توان براي آن مرزهاي معين و مشخصي با الگوهاي متعارف و رايج مديريتي در جهان قائل شد. هرچند روي اين نوشتار مفهوم شناسي الگوي مديريت جهادي نيست اما به ضرورت اجمالا برخي از اصول ايجابي مديريت جهادي عبارتند از :

1- اﺻﻞ ﺣﺮﻣﺖ اﻧﺴﺎﻧﯽ 2- اﺻﻞ ﺿﺎﺑﻄﻪﮔﺮاﯾﯽ ﺑﺎﻫﻤﻪ ﻧﻤﻮدﻫﺎﯾﺶ از ﺟﻤﻠـﻪ :ﺗـﺸﻮﯾﻖ وﺗﻨﺒﯿـﻪ ﺑـﻪ ﻣﻮﻗـﻊ ،ﺗﻘـﺪﯾﺮ از ﺗﻼﺷـﮕﺮان ،ﻧﯿﺮوﯾﺎﺑﯽ و ﮐﺎرﻣﻨﺪ ﮔﺰﯾﻨﯽ ﺑﺮ اﺳﺎس ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ ﺳﺎﻻری ،رﻋﺎﯾﺖ ﺣﺪودو ﺣﻘـﻮق ﺷـﻬﺮوﻧﺪی ،اﻋﺘـﺪال و ﭘﺮﻫﯿـﺰ ازﺷﺘﺎب ﮔﯿﺮی ،ﻓﺮﺻﺖ ﮐﺸﯽ . 3- اﺻﻞ ﺑﺮاﺑﺮی اﻧﺴﺎﻧﯽ درﺣﻘﻮق ﺷﻬﺮوﻧﺪی ﺑﺎﻫﻤﻪ ﻧﻤﻮدﻫﺎﯾﺶ : اﯾﺠﺎد ﻓﺮﺻﺘﻬﺎی ﺑﺮاﺑﺮ ﺑﺮای ﺷـﻬﺮوﻧﺪان درﺑﺮﺧﻮرداری ازاﻃﻼﻋﺎت واﻣﮑﺎﻧﺎت وﺑﺮاﺑﺮی ﮐﺎرﮔﺮان ﺑﺎ ﺷﻬﺮوﻧﺪان در ﺑﻬﺮه وری ازاﻣﮑﺎﻧﺎت ﻋﻤﻮﻣﯽ وﻫﻤﺴﺎﻧﯽ ﺣﻘﻮﻗﯽ اﻓﺮاد در ﺑﺮاﺑﺮ ﻗﺎﻧﻮن . 4- اﺻﻞ ﺑﺮاﺑﺮی در رﻓﺘﺎراﻧﺴﺎﻧﯽ ،رﻓﺘﺎر ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ،ﻧﻘﺪ وﻧﻈﺮ ، داﺷﺖ و ﮔﺮاﻣﯽ داﺷﺖ آﯾﯿﻦ و ﺳﻨﻦ ﻣﻠـﯽ وﻣﺤﻠﯽ ، ﻧﻈﺎرت وارزﯾﺎﺑﯽ ، ﺧﻮد ﮔﺮداﻧﯽ و ﺧﻮدﭘﺮوازی،اﺣﻘﺎق ودادﺳﺘﺎﻧﯽ ، اﺳﺘﯿـﻀﺎح و ﭘﺮﺳـﺶ ﮔـﺮی و ﻧﯿـﺰ آزادی از ﺑﺮدﮔﯽ ﺗﺮس وﺑﺮدﮔﯽ ﻧﯿﺎز . 5- اﺻﻞﻗﺸﺮی ﻣﺤﻮری وﮔﺴﺘﺮش رﻓﺎهﻋﻤﻮﻣﯽو اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ . 6- اﺻﻞ ﻣﺼﻠﺤﺖ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺤﻮری ﺗﺮﯾﻦ ﺿﺎﺑﻄﻪ اداری ﮐﺸﻮر . 7- اﺻﻞ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﯿﺎز ﻫﺎو ﺗﺎﻣﯿﻦ ﺗﺴﻬﯿﻼت ﻣﺎﻟﯽ و ﻣﻌﯿﺸﺘﯽ . 8- اﺻﻞ رﻓﺎه وﺗﺎﻣﯿﻦ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و برخي اﺻﻮل اﻣﺘﻨﺎﻋﯽ مديريت جهادي نيز عبارتند از :

1- اﺻﻞ اﻣﺘﻨﺎع راﺑﻄﻪﮔﺮاﯾﯽ 2- اﺻﻞ اﻣﺘﻨﺎع راﻧﺖ دﻫﯽ وراﻧﺖ ﺧﻮار ﭘﺮوری . 3- اﺻﻞ اﻣﺘﻨﺎع ﻋﯿﺐ ﺟﻮﯾﯽ وﺳﻔﻠﻪ ﭘﺮوری . 4- اﺻﻞ اﻣﺘﻨﺎع اﻗﺘﺪار ﮔﺮاﯾﯽ و ﯾﮑﻪ ﺳﺎﻻری . 5- اﺻﻞ اﻣﺘﻨﺎع ﺟﻬﺖ ﮔﯿﺮی ﻃﺒﻘﺎﺗﯽ و ﻣﺮدم ﮔﺮﯾﺰی . 6- اﺻﻞ اﻣﺘﻨﺎع آزﻣﻨﺪی اﻧﺤﺼﺎر ﮔﺮاﯾﯽ در ﺣﻮزه ﻗﺪرت وﺛﺮوت . 7- اﺻﻞ اﻣﺘﻨﺎع زورﻣﻨﺪی

ويژگيهاي مديريت جهادي در جمهوري اسلامي ايران را همچنين مي توان در سه حوزه ﺗﻤﺎﯾﻼت و ﮔﺮاﯾﺶﻫﺎ ، اﻓﮑﺎر و ذﻫﻨﯿﺎت و رﻓﺘﺎرو ﻋﯿﻨﯿﺎت نيز مورد شرح و بسط قرار داد كه بعلت پرهيز از اطاله كلام به از آن امتناع مي شود(براي مطالعه بيشتر نگاه كنيد به واﮐﺎوی و ﺑﺎزﺷﻨﺎﺳﯽﻓﺮﻫﻨﮓﻓﺮﻫﻨﮓ و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺟﻬﺎدی ، 1388) و به موضوع اصلي مي پردازيم .

مساله مهم كه روي سخن اين نوشتار است رابطه لازم و ملزوم بين تحقق عدالت و پيشرفت در دهه چهارم انقلاب اسلامي با اجراي الگوي مديريت جهادي است . امروز مردم كشور در بخشهاي مختلف نيازمند خدمات رساني به بهترين شكل هستند تا هم عقب ماندگي ها و كمبود ها جبران شود و هم در عرصه رقابتهاي منطقه اي و جهاني سهم شايسته ايران اسلامي ستانده شود و همانطور كه بارها گفته شده علي رغم همه مشكلات و موانع موجود مي توان با بكار گيري مديريت جهادي بر همه آنها غلبه كرد . زيرا مديريت جهادي از يكسو مبتني و متكي بر علم و تجربه و دانش و مهارت و تخصص است و از همه اين ظرفيتها براي پيشبرد امور بهره مند مي شود و از سوي ديگر مستظهر به توكل و اعتماد به خداوند متعال و با نيت قرب الي الله پيش مي رود و اين مزيت مطلق الگوي مديريتي در جهان امروزي است و مي تواند پاسخگوي شتاب فزاينده پيشرفت در عصر رقابتهاي نزديك باشد . زيرا مدير جهادي با اتخاذ چنين رويكردي در واقع عرصه مديريت و خدمت را نيز صحنه جهاد في سبيل الله مي داند كه بالاتر از عبادت است و با اخلاص و نيت الهي موجب ارتقاي همزمان مادي و معنوي مدير جهادي و كساني است كه از خدمات او بهره مند مي شوند. از اين رو مدير جهادي ضمن اينكه مومن ، اخرت گرا ، متقي ، عدالتخواه و ولايت مدار است در ضمن كاملا نوع دوست ، اينده نگر، تكامل گرا و معتقد به دانش و پژوهش و مشاركت جمعي است . از نظر فردي نيز مديران جهادي كه بحمدالله نمونه هاي آن در كشور كم نيستند باهوش ، جامع نگر، برخودار از نظام مسنسجم فكري، ژرف نگر،مشورت پذير هستند و در عرصه عمل و تصميم گيري و مديريت نيز كاملا فروتن ، برخوردار از اعتماد به نفس، قانون مدار، داراي سعه صدر ، خوش قول ، منظم ، خلاق و مبتكر، ساده و صريح و خوشرو و توانمند در مديريت سازمانها هستند.

بنابر اين ميتوان گفت ايران اسلامي امروز براي عبور از مشكلات و دستيابي به قله هاي افتخار و عزب نيازمند چنين مديريتي و مديراني است و بايد خدا راشاكر بود كه اين ويژگيها تنها در ذهن و انديشه ايراني تبلور نيافته است بلكه مصداق عيني آن نيز در عالم واقع وجود دارد و مي تواند الگوي عملي مديريت جهادي در كشور باشد .

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد