آمادگی ایران برای انتقال تجارب مبارزه با مواد مخدر

کد خبر: 892236

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری دوره‌های آموزشی مرتبط با موضوع مبارزه با مواد مخدر و انتقال تجارب در حوزه‌های کاهش تقاضا و عرضه مواد مخدر به نمایندگان اعزامی از کشور‌های عضو طرح کلمبو خبر داد.

آمادگی ایران برای انتقال تجارب مبارزه با مواد مخدر

خبرگزاری ایسنا: حمیدرضا صرامی در حاشیه چهل و ششمین نشست "کمیته مشورتی طرح کلمبو" که در کشور ویتنام- هانوی برگزار شد، گفت: لزوم تحرک بیشتر اعضای طرح کلمبو، ضرورت بازنگری و بازبینی اساسنامه طرح کلمبو، توجه به برنامه محیط زیست از سوی کشورها، درخواست کمک‌های مالی بیشتر از کشورها، لزوم توجه به برنامه‌های مرتبط با زنان و کودکان، همکاری در برگزاری دوره‌های ویژه برای زنان توسط اتحادیه زنان ویتنام و توجه به موضوع پیشگیری از مصرف مواد مخدر و ضرورت چند جانبه گرایی برای مقابله با مشکلات از اهم مطالب مطروحه در این نشست بود.

وی همچنین؛ لزوم همکاری دو جانبه و بین‌المللی در امر مبارزه با مواد مخدر و توجه به عرضه و تقاضای مواد، ضرورت افزایش مشارکت و تقویت همکاری اعضای برنامه کلمبو، لزوم تحرک بین‌المللی و تقویت برنامه‌های کلمبو در سایر کشور‌های جهان همانند برنامه‌ها و اقدامات UNODC و ضرورت وسعت ارتباطات کلمبو، ضرورت ارزیابی میزان اثربخشی برنامه‌ها و موافقت اعضای کمیته مشورتی با درخواست دولت سریلانکا مبنی بر برگزاری چهل و هفتمین نشست کلمبو در سال ۲۰۲۰ میلادی در کشور سریلانکا را از دیگر برنامه‌های مهم مطروحه در نشست دانست.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد ادامه داد: همچنین رئیس برنامه مشورتی مواد مخدر برنامه کلمبو در این نشست با بیان اینکه طبق نتایج مطالعات جدید، یک دلار هزینه در پیشگیری سبب صرفه جویی ۱۸ دلار در درمان خواهد شد، بر لزوم مشارکت جوانان در برنامه‌های کاهش تقاضا برای پایداری اجتماعی، ضرورت افزایش دسترسی به مراکز بازپروری برای معتادان و دسترسی به دوره‌های پیشگیری از اعتیاد در مدارس کشور افغانستان تاکید کرد.

صرامی در ادامه؛ تغییر پارادایم امر مبارزه از دولت محوری به مشارکت‌های مردمی از طریق اجتماعی شدن و مداخله موثر سازمان‌های مردم‌نهاد، تقویت برنامه‌های پیشگیری اولیه از اعتیاد در جمهوری اسلامی ایران و سرمایه‌گذاری در عرصه کاهش تقاضا، کاهش چشمگیر مصرف ماده محرک شیشه (ATS) در کشور ایران ناشی از اقدامات مناسب کاهش عرضه و کاهش تقاضا، انسداد و اشرافیت بر مرز‌های شرقی کشور و توجه جدی به خدمات کاهش تقاضا برای بانوان و جوانان در ایران را از جمله موارد مطروحه از سوی جمهوری اسلامی ایران برشمرد.

وی بیان داشت: آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری دوره‌های آموزشی مرتبط با موضوع مبارزه با مواد مخدر و انتقال تجارب در حوزه‌های کاهش تقاضا و عرضه مواد مخدر به نمایندگان اعزامی از کشور‌های عضو طرح کلمبو از موارد مهم مطروحه از سوی جمهوری اسلامی ایران بود که تصویب و در بیانیه پایانی به نام ایران درج شد.

در پایان نماینده جمهوری اسلامی ایران در نشست کمیته مشورتی طرح کلمبو با اشاره به برخی دیدار‌های دو جانبه خود در حاشیه نشست گفت: در این سفر با فان کیوتو دبیرکل جدید کلمبو ملاقاتی انجام شد و ضمن تشریح تجارب بالای جمهوری اسلامی ایران در زمینه کاهش تقاضا و عرضه مواد مخدر، درخصوص توانمندی کشورمان در برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای نمایندگان کشور‌های منطقه، بازدید از اقدامات کشورمان در چارچوب فعالیت‌های طرح کلمبو و اهمیت روابط دوستانه کشورمان با ویتنام تاکید شد، ایشان نیز خواهان برقراری ارتباط مستقیم از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور ایران از طریق ایمیل به منظور سرعت عمل در انجام امور بود.

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ صرامی ادامه داد: همچنین فیلیپ، رییس برنامه مشورتی مواد مخدر طرح کلمبو در دیداری با اینجانب، بر استمرار همکاری‌های جمهوری اسلامی در امر مبارزه با مواد مخدر با بخش مواد مخدر طرح کلمبو تاکید کرد.

گفتنی است؛ طرح کلمبو در کنفرانس مشترک المنافع وزرای خارجه در کلمبو ـ. پایتخت کشور سریلانکا، در سال ۱۹۵۱ تاسیس شد و به دلیل برنامه‌ها و اقدامات آن، در سال ۱۹۸۰ تصمیم بر ابقاء دائمی آن به عنوان یکی از سازمان‌های منطقه‌ای بین دولتی با ۲۷ کشور عضو در منطقه آسیا و اقیانوسیه گرفته شد.

مدیریت محیط زیست، توسعه بخش خصوصی، برنامه‌های آموزشی بلندمدت با میزبانی کشور‌های عضو و برنامه مشورتی مواد مخدر با هدف تسهیل مبادله اطلاعات و انتقال تجارب و دانش بین اعضاء، اجرای برنامه‌های آموزشی در عرصه‌های پیشگیری، درمان و توانبخشی و کاهش عرضه، تدوین ابتکارات جدید، کمک به تقویت ظرفیت‌های کشور‌های عضو، برگزاری نشست‌های لازم در زمینه مبارزه با مواد مخدر در سطح منطقه‌ای به‌منظور بررسی دستاورد‌ها و چالش‌ها و برنامه امور جنسیتی از برنامه‌های طرح کلمبو می‌باشد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد