سفیر ایران در عراق: زائران به سامرا نروند

کد خبر: 737041

سفیر ایران در عراق به زائران در خصوص ورود غیر قانونی و حمل مواد مخدر هشدار داد و گفت: این اقدامات موجب حبس می شود.

خبرگزاری میزان: ایرج مسجدی در گردهمایی دست اندرکاران مراسم اربعین گفت: مردم عراق به مراسم اربعین فرهنگ و علاقه متفاوتی دارند که عمدتا این مراسم را پیاده و با خلوص برگزار می کنند و رسیدن به کربلا را به نوعی وظیفه خود می‌دانند.

وی ادامه داد: آنها معتقد هستند این ماموریت باید انجام و به سید الشهدا باید ادای احترام شود. زائر عراقی شرایط راهپیمایی را برای خود مدیریت و انجام می دهد و مانند ایران ستاد اربعین در این کشور معنایی ندارد و مردم خودجوش برای زیارت اقدام و زمان و شرایط را برای خود فراهم می کنند.

به گفته مسجدی دولت عراق در این ایام نسبت به زوار تنها به ایجاد امنیت اقدام کرده و وظیفه مهم خود را در این مراسم تامین امنیت می‌داند.

سفیر ایران در عراق با بیان اینکه سفارتخانه ایران وظیفه منفاوتی دارد و در قبال این امر نسبت به مردم ایران مسئول است، تاکید کرد: مردم که از مرز که عبور می کنند انتظار دارند خدمات حمل و نقل، تغذیه، بهداشت و درمان تأمین باشد. تکریم مهمان از جمله موارد فرهنگی کشور عراق است که در این ایام به شدت به چشم می خورد و میزبانی نسبت به زائران اربعین از جمله امور مهم در این کشور است.

وی افزود: با تلاش‌های صورت گرفته همانند سال‌های گذشته هماهنگی برای ورود و خروج زائران ایرانی انجام شده و جلسات متعددی برگزار شده است. تمامی کارگزاری‌ها و برنامه ریزی‌های لازم با کشور عراق از ماه رمضان آغاز شد.

مسجدی از برنامه های جدید برای برگزاری مراسم آینده خبر داد و گفت: برای سال‌های آینده در نظر داریم برای مراسم اربعین پیشنهاداتی بدهیم. علاوه بر اقدامات دولت، باید بودجه از طریق مردم تامین شود یعنی هزینه‌ها اول به صورت مردمی و داوطلبانه و بعد از زائران اخذ شود. ستاد اربعین باید این سیاست‌های لازم را در موضوع اربعین ایجاد کند.

سفیر ایران در عراق تاکید کرد: اربعین یعنی زیارت سید الشهدا، اما زائر ایرانی به دنبال فرصت است که در این ایام پر ازدحام اقدام به سفر به کاظمین و سامرا کنند و بر اساس آمار سال گذشته ١ میلیون و ٨٠٠ هزار زائر در ایام اربعین اقدام به حضور در این مناطق ناامن کردند و مشکلات زیادی را به وجود آوردند.

وی تاکید کرد: در این ایام باید ملزومات مناسب برای حضور زائران در سامرا و کاظمین فراهم شود و نمی توان بدون برنامه ریزی نسبت به این امر اقدام کرد. بنابراین باید سیاستگذاری‌ها و برنامه ریزی‌ها به سمت مردمی برگزار شدن مراسم سوق داده شوند تا مشکلات کاهش یابد.

مسجدی تاکید کرد: سامرا باید به شرایط محیطی امن برسد و محیطی زیارتی با خدمات لازم ایجاد شود. باید سرمایه گذاری‌ها در این زمینه انجام شود و تنها قرارداد با دولت عراق کافی نیست. زیر ساخت‌های کار باید توسط حکومت ما ایجاد شده و با سرمایه گذاری، این اقدام مورد استقبال دولت عراق است. باید هتل، سیستم بهداشتی و سایر ملزومات در این کشور توسط دولت ایران انجام شود.

وی با اشاره به اینکه در مسایل مختلف مرزی و بانکی با دولت عراق مشکل داریم، اما در مراسم اربعین این مشکلات کنار گذاشته و دولت عراق تمامی همکاری را انجام می‌دهد، افزود: در موضوع اربعین تمامی تصمیمات و کمک‌های لازم برای ایران از جانب کشور عراق انجام شده و باید از این فرصت برای سال‌های آینده استفاده شود.

مسجدی در مورد اقدماتی که ممکن است برای زائران دردسر ساز شود، تاکید کرد: زائران ایرانی باید بدانند که مواردی همچون حمل مواد مخدر و ورود غیر مجاز وارد کشور عراق مشکلاتی را برای آنها ایجاد می کند.

سفیر ایران در بغداد ادامه داد: در مسئله اربعین ایران باید نقش پشتیبانی داشته باشد و محوریت بر عهده کشور عراق قرار گیرد. خرید و تهیه امکانات برای تغذیه و بهداشت و اسکان از کشور عراق باید در اولویت قرار گیرد و تجارت و سود آوری را در این کشور رونق بخشیم تا در این زمینه نیز نقش خوب و پر ثمری داشته باشیم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد