بررسی ابعاد حقوقی حادثه پلاسکو از منظر حقوق عمومی، خصوصی و کیفری

کد خبر: 645494

نشست ابعاد حقوقی حادثه پلاسکو از منظر حقوق عمومی، خصوصی و کیفری در دانشگاه تهران، دانشکده علوم اجتماعی 24 اسفندماه 1395 برگزار شد.

بررسی ابعاد حقوقی حادثه پلاسکو از منظر حقوق عمومی، خصوصی و کیفری
سرویس اجتماعی فردا:

دکتر سیدمهدی حجتی (وکیل دادگستری و استاد دانشگاه)، دکتر مرتضی ناجی زواره (وکیل دادگستری و استاد دانشگاه)، دکتر سیدمحمود علیزاده طباطبایی (وکیل دادگستری و عضو هیئت مدیره کانون وکلای مرکز)، حسن فرجی (وکیل دادگستری و دبیر حزب اسلامی رفاه کارگران) و دکتر نادر شکری (مدرس دانشگاه و مدیرکل تدوین قوانین و امور شورا شهرداری) موضوعات مطرح شده را به بحث و بررسی گذاشتند. طی این نشست نقش مالک در بازسازی و تجهیز ایمنی ساختمان بر اساس قانون مدنی و قانون روابط موجر و مستاجر سال ۵۶، مسولیت متصرفین در عدم رعایت مسایل ایمنی و بی توجهی به اخطاریه های شهرداری و قبول شرایط ناایمن ملک وعدم درخواست قانونی از مالک بابت بازسازی و یا مبادرت به بازسازی و دریافت هزینه ها از مالک (با نیم نگاهی به قواعد لاضرر و اقدام) و نیز مسولیت هیات امنا در بیمه نمودن ساختمان طبق قانون تملک آپارتمان ها بررسی شد. سپس تعریفی جامع از تقصیر و تسبیب ارایه و رابطه سببیت بین قصور احتمالی و همچنین فعل زیان بار دو کارگر واحد نسترن با وقوع حادثه پلاسکو و مجازات های پیش بینی شده در قانون و نحوه جبران خسارت و دیه شهدا و جان باختگان حادثه پلاسکو بررسی شد. همچنین در این نشست تاریخچه ای از لایحه مدیریت جامع شهری بیان و بر کاهش تصدی گری دولت در بخش های مرتبط با مدیریت شهری و اعطای این اختیارات به شوراها، شهرداری ها و بخش خصوصی اشاره و بر مدیریت یکپارچه شهری برای جلوگیری از چنین حوادثی تاکید شد.

تفسیر موادی از قانون کار و تبیین وظایف وزارت کار، رفاه وامور اجتماعی درخصوص پیشگیری از حوادثی چون حادثه پلاسکو بالاخص مسولیت بازرسان فنی وزارت کار براساس ماده ۱۰۵ قانون کار و همچنین مصوبه مورخ ۱۸/۱۰/۹۳ هیات وزیران، بررسی نقش شورای نظام صنفی در نظارت ایمنی بر واحدهای صنفی بر اساس بند ز ماده ۳۷ قانون نظام صنفی، تفسیر حقوقی و دقیق از بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها و نیز ابطال رای کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری درخصوص پلمپ پلاسکو بخاطر تغییر کاربری و ابطال ان در دیوان عدالت اداری از دیگر محورهای مهم بررسی شده در این نشست بود.
پلاسکو
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد