سرانه هر جوان؛ 200 تومان

کد خبر: 463293

هزار حرف ناگفته دارد، جوانی که هزاران مشکل گریبانگیرش می‌شود. جوانی که هر چه بپوشد و هر جا برود، با یک تابلوی ورود ممنوع روبرو خواهد شد.

ابتکار: هزار حرف ناگفته دارد، جوانی که هزاران مشکل گریبانگیرش می‌شود. جوانی که هر چه بپوشد و هر جا برود، با یک تابلوی ورود ممنوع روبرو خواهد شد. جوانی که این روزها، انگ معتاد و بیکار و غیره و غیره بر پیشانی‌اش نقش بسته است و انگشت‌های اشاره نشان از «سکوت» را برایش به ارمغان دارند. اینجا ایران است، کمی - تاکید می‌کنم: کمی- پارازیت روی خط جوانی به گوش می‌رسد. سرانه‌ای که سهم و حق جوان است، در کجا جا خوش کرده است. این سرانه آیا بهبودی به همراه خواهد داشت یا نه؟
کارهای فوق العاده‌ای کرده ایم
رفتن سراغ مسئولانی که در این حوزه و زمینه، مهم ترین مساله جامعه، تلاش می‌کنند، می‌تواند کورسوی امیدی باشد در دل جوانی که تمام خواب و خوراک روز و شبش با تشویش و دلهره به سر می‌شود. محمدرضا رستمی، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در این رابطه به خبرنگار اجتماعی روزنامه ابتکار می‌گوید: اتفاقی که در این چند ماه گذشته افتاده، این بوده است که ما 5 اقدام ملی را توانسته ایم به دنبالش برویم و به نتیجه برسانیم. یکی از آن اقدامات وضعیت و موقعیت جوانان در برنامه ششم توسعه بود. به هر حال کشور آماده می‌شود برای برنامه 5 ساله و اگر با دقت تکلیف قانونی حوزه جوانان و احکامی که باید در برنامه ششم، دیده شود، انجام نشود، می‌تواند 5 سال موضوع جوانان را دچار مساله و تاخیر کند. یکی از بزرگ ترین کارها در 5 ماه گذشته این بود که یک کارگروه با افراد زبده، کارشناس، صاحب نام و صاحب تجربه در امور فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جمع شدند و احکام قانونی پیشنهادی برای برنامه ششم توسعه را برای ارائه به دولت آماده کردند. به نظر من این یکی از مهم ترین اقدامات بود.
مشکل بودجه؛ معضل بزرگ
اما این تنها مشکل منتهی به جاده جوانی نبود. رستمی در ادامه می‌افزاید: اقدام بعدی این بود که خودتان می‌دانید، ما در حوزه جوانان با یک معضل بزرگی به نام بودجه مواجه هستیم. یعنی بودجه حوزه جوانان، معادل سرانه هر جوان، از بودجه‌ای که داده می‌شود، 200 تک تومانی است. با این رقم، امکان توسعه فعالیت در حوزه جوانان وجود ندارد و امکانپذیر نیست. پس لازم است که دولت و مجلس را نسبت به رویکرد حوزه جوانان اقناع کنیم که اگر قرار است، در حوزه جوانان اتفاق موثری بیفتد و توسعه اجتماعی ایجاد شود، ضروری است که بودجه برنامه‌ای که ارائه می‌شود، ارتقاء پیدا کند. ارتقاء نه به این معنا که 8 میلیارد به 16 میلیارد برسد. بلکه بر اساس رویکرد توانمندسازی جوانان رویکرد محوری حوزه جوانان انتخابش کردیم برای توسعه اجتماعی در سال 95، 250 میلیارد تومان درنظر گرفته شود. برای اینکه از این بودجه در سازمان برنامه بودجه و مجلس حمایت شود، جلسات متعددی با مسئولان برگزار شده تا اینکه قانع شوند که این بودجه، اقدامات اساسی در این زمینه لازم دارد.
25 سال غفلت
باز هم راهی پر پیچ و خم تا رسیدن به حل تمام معضلات جوانی وجود دارد. معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان می‌گوید: موضوع سوم که در 25 سال گذشته مغفول مانده بود، این بوده که ما موضوعات و مسایل متعددی پیش رو داریم. قرار است این حوزه جوانان روی چه موضوعی متمرکز شود تا بتواند این حوزه را از نقطه A به نقطهB برسانیم. مسایلی در حوزه جوانان تعیین تکلیف نشده بود. بر اساس مطالعات و تحقیقات ملی که انجام شده بود، نشست‌های کارشناسی، جمع بندی شد که مهم ترین مساله‌ای که می‌تواند جوان ایرانی را از وضعیت موجود ارتقاء دهد و شرایطش را بهبود ببخشد، کلید واژه توانمندسازی است. وی در پاسخ به این سئوال که تمام تمرکز وزارت ورزش و جوانان روی ورزش است. بعضی هم اعتقاد دارند که تلفیق این دو حوزه اشتباه است می‌گوید: من می‌خواهم این را با این استدلال رد کنم که حداقل در دوره مسئولیتی بنده، بدون اغراق می‌توانم بگویم که سی درصد وقت وزیر به موضوع جوانان اختصاص پیدا کرده است. مثلا ستاد ساماندهی امور جوانان که مسئولیت هماهنگی دستگاه‌های مرتبط را برعهده دارد، قبل از من، سه جلسه تشکیل شده بود و از زمانی که من آمدم، در این چهار ماهه، چهار جلسه با ریاست وزیر ورزش و جوانان برگزار شده است. به دنبال بازگرداندن ساختمان‌های مربوط به سازمان ملی به حوزه جوانان است. جلساتی با نهاد ریاست جمهوری انجام شده، همینطور موضوع احیای صدور مجوز برای مراکز مشاوره و ازدواج جوانان از موضوعات محوری است که وزیر پیگیر آن است که به نتیجه برسد. موضوعات متعددی که ایشان در سطح منابعی که در اختیار این وزارتخانه است، سهم شان را ایفا می‌کنند. اما با این امکانات حداقلی بیش از این نمی‌شود. کسی نمی‌دانسته که این سازمان چه باید می‌کرده که بودجه‌ای اختصاص دهند. می‌گفتند که شما باید هماهنگی انجام دهید و بودجه‌ای نمی‌خواهید. ما در این 4 ماه به اصلاح این موضوع پرداختیم و گفتیم در سه حوزه، ازدواج، مشارکت اجتماعی و اوقات فراغت ما مسئولیت اجرایی و توانمندسازی را برعهده داریم. الگوهای مختلفی در دنیا تجربه شده که جوان در سطح اجتماعی برای منافع اجتماعی و اقتصادی بتواند رقابت کند. امیدواریم که محدودیت‌های اقتصادی برداشته شود که امکان افزایش بودجه ما به 250 میلیارد تومان فراهم شود.
سرانه از 200 به 250 میلیارد!
سرانه‌ای برابر با دویست تک تومانی راه بسیار طولانی دارد تا 250 میلیارد تومان. اما گاهی اوقات، امید، تنها راهی است که می‌تواند سختی‌های مسیر را سهل و آسان کند. مسیری که در آن جوانی از جنس امید و صبر چشم انتظار راه بهبودی ایستاده است. بهبودی که الان در ساختمانی به نام وزارت ورزش و جوانان نهفته است. دانه‌ای که در دل خاک پنهان شده و با نگهداری مسئولانی که در این حوزه مرتبط هستند، می‌تواند رشد و نمو پیدا کند. اینجا باغ جوانی است. باغی که باغبان‌های مختلفی دارد و چشمانی که چشم انتظار امید هستند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد