راه‌های تشخیص سرماخوردگی از آنفلوانزا چیست؟

کد خبر: 1180292

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با تاکید بر اینکه همزمانی فصل سرما و بازگشایی مدارس، شیوع بیماری‌های تنفسی فوقانی را تشدید می‌کند، گفت: در این فصل تشخیص بیماری‌های آنفلوانزا، سرماخوردگی و کرونا، از یکدیگر دشوار است.

 راه‌های تشخیص سرماخوردگی از آنفلوانزا چیست؟

فاطمه ترکمان اسدی با اشاره به اینکه شیوع آنفلوانزا در فصول سرد سال بیشتر است، اظهار داشت: ویروس‌های آنفلوانزا به سه گروه a،b و c طبقه‌بندی می‌شود.

وی با بیان اینکه ویروس‌های گروه a، همراه با علائم و عوارض بسیار جدی است، تصریح کرد: اما ویروس‌های گروه b، کم خطرتر بوده و علائم شدید ایجاد نمی‌کند. ویروس‌های گروه c، نیز معمولا خفیف و شبیه سرماخوردگی هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با تاکید بر اینکه غیر از ویروس خانواده آنفلوانزا، همچنان نگران شیوع کرونا هستیم، گفت: اگرچه کرونا هیچ جهش جدیدی در کشور نداشته، اما احتمال بروز سویه جدید دور از انتظار نیست.

ترکمان اسدی درباره تفاوت‌ها و افتراق سه بیماری آنفلوانزا، سرماخوردگی و کرونا، اظهار داشت: اگرچه بسیاری از علائم این بیماری‌ها مشابه و مشترک است، اما راه‌هایی برای تمایز و تشخیص نوع بیماری وجود دارد.

وی افزود: در بیماری سرماخوردگی، فرد مبتلا ابتدا دچار خستگی، کاهش انرژی و بی حالی می‌شود، سپس به تدریج علائمی مانند آبریزش بینی، تب تدریجی، عطسه، سرفه و گلودرد پیدا می‌کند‌. نکته حائز اهمیت این است که در سرماخوردگی مسیر علائم آرام و تدریجی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: اما در بیماری آنفلوانزا، علائم پر سر و صدا و ناگهانی بروز می‌کند. در این بیماری، فرد مبتلا یکباره دچار علائم تنفسی و تب بالا می‌شود.

ترکمان اسدی با بیان اینکه علائم آبریزش، اشک ریزش، عطسه، بدن درد، تب، لرز و سردرد در هر سه بیماری آنفلوانزا، سرماخوردگی و کرونا، مشترک است، اظهار داشت: معمولا بیماران مبتلا به آنفلوانزا دچار سردردهای شدید می‌شوند.

وی افزود: ممکن است بیماران در کنار علائم تنفسی، به علائم گوارشی نظیر دلپیچه، دل درد، اسهال و استفراغ هم دچار شوند که این علائم بیشتر در اثر ابتلا به ویروس آنفلوانزا و کرونا ایجاد می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه در بیماری کرونا ممکن است بیمار دچار اختلال بویایی و چشایی شود، عنوان کرد: در بیماری کرونا شدت تب به اندازه آنفلوانزا نیست.

ترکمان اسدی با بیان اینکه درمان‌های اولیه هر سه بیماری تنفسی یاد شده، مشابه است، گفت: معمولا در این مرحله استراحت، مصرف مایعات، رعایت بهداشت و استفاده از دارو برای علامت درمانی انجام می‌شود.

وی افزود: اما اگر علائم ادامه‌دار باشد و احساس کنیم به سمت عارضه پیش می‌رود، درمان‌های خاصی به کار گرفته می‌شود.

ترکمان اسدی با تاکید بر اینکه میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک در جامعه کاهش چشمگیری داشته است، گفت: در سال‌های گذشته که استفاده از ماسک جدی و اجباری بود، شاهد کاهش شیوع عفونت‌های سرماخوردگی و آنفلوانزا بودیم.

تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد