ژاپن پیمان تجاری اقیانوس آرام را امضاء کرد

کد خبر: 841208

دولت ژاپن به رغم مخالفت آمریکا برای امضای پیمان تجدیدنظرشده تجارت آزاد اقیانوس آرام (ترانس پاسفیک)، روز جمعه بعد از مکزیک دومین کشوری بود که آن را در ساختار سیاسی کشورش تصویب و امضای نهایی کرد.

ژاپن پیمان تجاری اقیانوس آرام را امضاء کرد
ایرنا: به گزارش روزنامه ژاپنی 'جِپَن تایمز'، این اقدام دولت ژاپن درست در روزی انجام گرفت که آمریکا دور نخست تعرفه‌های گسترده را بر بعضی از کالا‌های چینی اعمال و به تدریج ترس زیادی در بین کشور‌های عضو این پیمان برای یک جنگ تجاری گسترده ایجاد کرد.
بعد از آنکه دولت آمریکا چندی پیش امضای خودش را از پای قرارداد تجارت آزاد اقیانوس آرام (ترانس پاسفیک) برداشت، ۱۱ عضو این پیمان در ماه مارس (فروردین) در این قرارداد تجدید نظر کرده و به تدریج می‌روند روندی را در پیش بگیرند که با خواست آمریکا برای ایجاد تعرفه تجاری علیه دیگر کشور‌ها مغایرت دارد. تاکنون دولت مکزیک نخستین کشوری بود که این قرارداد تجدید نظر شده را در ساختار سیاسی داخلی خود (دولت و پارلمان) تصویب و امضا کرد، دولت ژاپن نیز دیروز بعد از تصویب کلیات این طرح در پارلمان کشورش، آن را امضا کرد و هنوز لازم است تا حداقل شش کشور دیگر این موضوع را به تایید پارلمان‌های خود رسانده و با امضای آن، مرحله آخر تصویب را میان خود نهایی کنند. این قرارداد تجدید نظر شده قرار است بعد از تصویب، تجارت آزاد کالا و خدمات میان کشور‌های عضو (من‌های آمریکا) را که شامل ۱۳ درصد اقتصاد جهانی می‌شود و ۱۵ درصد از تجارت جهانی را در بر می‌گیرد، تسهیل کند. براساس این گزارش، شینزو آبه نخست وزیر ژاپن این هفته عازم اروپا است تا اراده کشورش را برای آغاز تجارت آزاد میان ژاپن و کشور‌های این اتحادیه اعلام رسمی کند، این درحالی است که آمریکا همچنان با این طرح مخالف است و جنگ تجاری خود با اروپا را نیز پیشتر آغاز کرده است. با خروج آمریکا از این پیمان، اکنون کشور‌های استرالیا، چین، ژاپن، مکزیک، زلاند نو، برونئی، سنگاپور، ویتنام، پرو، مالزی، کانادا و شیلی از اعضای اصلی آن هستند و کشور‌های کامبوج و تالیند نیز خواستار پیوستن به آن هستند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد