اتخاذ تدابیر ویژه برای حفاظت از حجاج پاکستانی

کد خبر: 512427

وزیر امور مذهبی پاکستان گفت: برای حفاظت از حجاج پاکستانی در موسم حج امسال از دستگاه‌های دیجیتال،‌ آرم‌های مخصوص و نظارت هوایی استفاده می‌شود.

خبرگزاری فارس: «سردار محمد یوسف» وزیر امور مذهبی پاکستان، با اشاره به اتخاذ تدابیر ویژه جهت حفاظت از حجاج و جلوگیری از تکرار حادثه منا اظهار داشت: برای مشخص شدن تعداد زائران و نظارت بر آنها از دستگاه‌های دیجیتال استفاده خواهد شد.
وی افزود: با کمک این دستگاه‌ها موقعیت هر یک از زائران روی سیستم کامپیوتر مشخص می‌شود و تمام اطلاعات مربوط به آن زائر نیز ثبت خواهد شد.
یوسف گفت: گروه‌های ویژه برای ساماندهی زوار تشکیل شده که می‌توانند در هر شرایطی با استفاده از دستگاه‌های دیجیتال به زائران دسترسی داشته و به آنها کمک کنند.
وزیر امور مذهبی پاکستان تأکید کرد: برای هر یک از زائران پاکستانی آرم مخصوص تهیه شده که همه زوار باید این ارم را به لباس خود وصل کنند.
وی افزود: از امکانات هوایی برای نظارت بر زائران در صحرای عرفات استفاده می‌شود و چنانچه زوار دچار گرمازدگی شدند با پاشیدن آب توسط بالگردها از خفگی نجات پیدا می‌کنند.
سردار محمد یوسف تأکید کرد: دولت عربستان نیز برای حج امسال برنامه‌های ویژه در نظر گرفته و انشاالله حادثه ناگواری پیش نخواهد آمد.
وی در زمینه اعزام زائران گفت: علاوه بر شرکت هواپیمایی ملی پاکستان پی آی ای، یک شرکت هواپیمایی عربستان سعودی و 2 شرکت خصوصی کار جابه‌جایی زائران را به عهده گرفته‌اند و وزارت حج با آنها به توافق رسیده است.
وزیر امور مذهبی پاکستان خاطر نشان کرد: امسال تسهیلات ویژه برای زائران در نظر گرفته شده است و ارائه خدمات از همان ابتدای وارد شدن به فرودگاه آغاز می‌شود.
وی افزود: برای زوار پاکستانی نزدیکترین هتل‌ها در نظر گرفته شده و حمل و نقل زائران نیز با برنامه ریزی قبلی انجام خواهد شد بنابراین هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد.
یوسف گفت: فقط کسانی که گذرنامه آنها تا 10 مارس 2017 اعتبار دارد می‌توانند برای سفر حج ثبت‌نام کنند و بقیه باید گذرنامه جدید دریافت نمایند.
وزیر امور مذهبی پاکستان اظهار داشت: دولت عربستان و دولت پاکستان امسال برنامه‌های ویژه برای ادای هر چه بهتر فریضه حج در نظر گرفته‌اند و امیدواریم هیچ حادثه ناگواری برای زائران پیش نخواهد آمد.
از امروز 18 آوریل ثبت‌نام برای سفر حج آغاز می‌شود که تا 26 آوریل ادامه خواهد داشت و بعد از آن بقیه زائران با قرعه‌کشی به مکه اعزام می‌شوند.
وزیر امور مذهبی پاکستان در این زمینه گفت: کسانی که در 5 سال گذشته به سفر حج رفته‌اند به مکه اعزام نمی‌شوند و حق شرکت در قرعه‌کشی برای این سفر را ندارند.
هنوز ناراحتی خانواده حجاج پاکستانی که سال گذشته بر اثر سوءمدیریت جان خود را در مراسم حج از دست دادند ادامه دارد.
هنوز هم تعداد زیادی از مردم از عزیزان خود که برای زیارت به مکه رفته بودند خبری ندارند اما با گذشت یک سال از حادثه منا دولت پاکستان تصمیم گرفته دوباره زائران را به عربستان اعزام کند.
سال گذشته وزارت بهداشت عربستان مدتی پس از حادثه منا، با انتشار فهرست 187 صفحه‌ای جان باختن 515 پاکستانی را تایید کرد.
برخی منابع خبری پاکستان اعلام کردند تعداد واقعی کشته شدگان پاکستان در حادثه منا بسیار بالا بوده و دولت اسلام‌آباد به علت ملاحظات سیاسی که با ریاض دارد و به منظور جلوگیری از تهییج افکار عمومی علیه آل سعود از اعلام تعداد بالای کشته شدگان ممانعت به عمل می‌آورد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد