شویگو:۲۱ هواپیما، ۵ بالگرد و ۳۶ هزار نظامی اوکراین ازبین رفته‌اند

کد خبر: 1232670

وزیر دفاع روسیه امروز با هشدار درباره «مقابله مسکو با مهمات خوشه‌ای آمریکایی» درباره ضدحمله کی‌یف تأکید کرد: ۲۱ هواپیما، ۵ بالگرد و ۳۶ هزار نظامی اوکراین تا کنون ازبین رفته‌اند.

شویگو:۲۱ هواپیما، ۵ بالگرد و ۳۶ هزار نظامی اوکراین ازبین رفته‌اند

وزیر دفاع روسیه امروز با هشدار درباره «مقابله مسکو با مهمات خوشه‌ای آمریکایی» درباره ضدحمله کی‌یف تأکید کرد: ۲۱ هواپیما، ۵ بالگرد و ۳۶ هزار نظامی اوکراین تا کنون ازبین رفته‌اند.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه امروز سه شنبه در سخنانی اعلام کرد: ارسال مهمات خوشه‌ای آمریکا به کی یف طبیعتاً بر طولانی شدن درگیری‌ها تأثیر می‌گذارد. روسیه با درک خطری که مهمات خوشه‌ای برای غیرنظامیان ایجاد می‌کند، از استفاده از آنها در منطقه عملیات ویژه خودداری کرده و می‌کند.

وزیر دفاع روسیه در این ارتباط ادامه داد: مهمات خوشه‌ای روسی بسیار مؤثرتر از انواع آمریکایی آن و برد آنها گسترده تر و متنوع‌ تر نیز است. اگر آمریکا مهمات خوشه‌ای به اوکراین بدهد، نیروهای مسلح روسیه مجبور خواهند شد از ابزارهای مشابهی علیه نیروهای مسلح اوکراین استفاده کنند.

«سرگئی شویگو» در ادامه درباره ضدحمله اوکراین نیز گفت: به طور کلی دشمن در هیچ یک از جبهه‌ها به اهداف خود نرسید. تلفات نیروهای مسلح اوکراین از ابتدای ضدحمله تاکنون بیش از ۲۶ هزار نظامی و ۳ هزار واحد انواع سلاح بوده است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: ۲۱ هواپیمای اوکراینی، ۵ بالگرد، ۱۲۴۴ تانک و سایر خودروهای زرهی از جمله ۱۷ تانک لئوپارد و ۱۲ خودرو جنگی برادلی کی یف نیز تا کنون منهدم شده اند.

لازم به ذکر است که ارتش روسیه ۲۴ فوریه گذشته (۵ اسفند ۱۴۰۰) «عملیات ویژه نظامی» خود را در شرق اوکراین آغاز کرد.

آمریکا و کشورهای غربی برای مقابله با پیشروی ارتش روسیه در اوکراین، ضمن ارسال انواع تسلیحات پیشرفته به ارتش اوکراین، تا کنون تحریم‌های زیادی علیه روسیه اعمال کرده اند.

از سوی دیگر «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه نیز گفته است هر گونه محموله و کاروانِ حامل تسلیحات نظامی برای اوکراین، هدفی مشروع برای نیروهای روسیه است./مهر

روسیه: در صورت استفاده اوکراین از بمب خوشه‌ای اقدام مشابه انجام می‌دهیم

وزیر دفاع روسیه نسبت به استفاده احتمالی بمب خوشه‌ای ساخت آمریکا توسط ارتش اوکراین و پاسخ مشابه مسکو هشدار داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزیر دفاع روسیه غروب سه شنبه به وقت تهران بار دیگر نسبت به استفاده احتمالی ارتش اوکراین از بمب‌های خوشه‌ای ساخت آمریکا هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری «رویترز» «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه گفت که اگر آمریکا  بمب‌های خوشه‌ای را در اختیار اوکراین قرار دهد، این کشور مجبور به استفاده از ابزارهای مشابه  خواهد شد.

«پیمان ممنوعیت بمب‌های خوشه‌ای» یک معاهده بین‌المللی است که هر گونه استفاده، انتقال، تولید و انبار این بمب‌ها را ممنوع اعلام می‌کند. این پیمان روز ۳۰ مه ۲۰۰۸ در دوبلین به تصویب رسید و از اوت ۲۰۱۰ اجرایی شد. آمریکا، روسیه و اوکراین جزو کشورهایی هستند که این معاهده را امضا نکرده‌اند. این بمب‌ها پس از پرتاب به شمار زیادی بمب کوچکتر تبدیل می‌شوند که می‌تواند باعث کشتار گسترده غیرنظامیان شود. بمب‌های منفجر نشده نیز برای چند دهه خطر به همراه دارند.

آمریکا جمعه گذشته اعلام کرد بمب‌های خوشه‌ای در اختیار اوکراین قرار می‌دهد. استفاده از بمب‌های خوشه‌ای در بیش از ۱۰۰ کشور ممنوع است

شویگو در ادامه گفت که روسیه دارای بمب‌های خوشه ای است، اما تاکنون از استفاده از آنها در عملیات نظامی خود خودداری کرده است.

عملیات ویژه نظامی روسیه علیه رژیم کی‌یف از پنجم اسفند ماه سال ۱۴۰۰ و در پاسخ به تلاش‌های اوکراین برای عضویت در ناتو و حملات این کشور به روس‌تباران ساکن شرق اوکراین آغاز شد. روسیه می‌گوید دولت اوکراین تحت نفوذ تفکرات نئونازی است.

 وزیر دفاع اوکراین روز شنبه با استقبال از تصمیم آمریکا برای ارسال بمب‌های خوشه‌ای به کی‌یف، از عدم استفاده از این بمب‌ها در خاک روسیه خبر داد.

 «آلکسی رزنیکوف» وزیر دفاع اوکراین از تصمیم آمریکا برای ارسال بمب‌های خوشه‌ای به کی‌یف استقبال کرد و گفت این اقدام به بازپس‌گیری خاک اوکراین کمک می‌کند. رزنیکوف در توییتی نوشت: «اوکراین از این مهمات فقط برای بازپس‌گیری سرزمین‌های خود استفاده خواهد کرد. این مهمات در قلمرو به رسمیت شناخته شده روسیه استفاده نخواهد شد.»

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد