هشدار دبیرکل ناتو به چین درباره عواقب ارسال سلاح به روسیه

کد خبر: 1213457

دبیرکل ناتو امروز در سخنانی از پیش‌شرط این سازمان برای عضویت اوکراین در ناتو خبر داد.

هشدار دبیرکل ناتو به چین درباره عواقب ارسال سلاح به روسیه

دبیرکل ناتو امروز در سخنانی از پیش‌شرط این سازمان برای عضویت اوکراین در ناتو خبر داد.

به نقل از شبکه تلویزیونی راشا تودی، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو امروز چهارشنبه در سخنانی اعلام کرد: موضع ناتو در قبال اوکراین این است که این کشور عضوی از این سازمان شود؛ این موضوع تغییری نکرده است.

دبیرکل ناتو در این خصوص ادامه داد: این در حالیست که می دانیم یک موضوع مهم وجود دارد که باید مورد رسیدگی قرار گیرد تا این مسأله میسر گردد.

وی در این باره اضافه کرد: اول اینکه باید مطمئن شویم اوکراین به عنوان یک کشور مستقل در مناقشه با روسیه پیروز شود. لذا هر گونه بحصث درباه عضویت کی یف منوط به این موضوع می شود که اوکراین کشوری مستقل در اروپا باشد.

«ینس استولتنبرگ» در ادامه افزود: باید این نکته را نیز بگویم که کمک چین به روسیه در درگیریِ اوکراین یک اشتباه تاریخی خواهد بود.

این در حالیست که چین تا کنون بارها هر گونه مداخله در درگیری های جاری در اوکراین را رد کرده است.

گفتنی است که روز گذشته ماتوئوش موراویسکی، نخست‌ وزیر لهستان اعلام کرد که فنلاند، به عنوان سی‌ و یکمین عضو، رسماً به عضویت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در آمد.

وی با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: فنلاند اکنون عضو ناتو است، تبریک می‌گویم. از این پس، این اتحاد دارای ۳۱ کشور است. شرکایی قوی که تضمین کننده امنیت برای لهستان، منطقه و کل جهان هستند.

فنلاند و سوئد با کنار گذاشتن دهه‌ها عدم تعهد نظامی، در ماه می سال ۲۰۲۲ میلادی رسماً درخواست پیوستن به ناتو را مطرح کردند. با این حال، ترکیه، یکی از اعضای قدیمی ناتو، از دو کشور شمال اروپا درخواست کرد تا علیه گروه‌هایی مانند پ ک ک و گولن اقدامات مشخصی انجام دهند.

در ماه ژوئن یعنی حدود ۹ ماه پیش، فنلاند و سوئد یادداشتی را با ترکیه برای رسیدگی به نگرانی‌های امنیتی آنکارا امضا کردند و دیپلمات‌های ارشد و مقامات سه کشور از آن زمان جلسات مختلفی را برای بحث در مورد اجرای توافق سه جانبه برگزار کردند، اما مقامات ترکیه اعلام کردند که سوئد بر خلاف فنلاند نتوانسته به همه تعهدات خود به آنکارا برای مقابله با گروهای تروریستی کردی پای بند باشد و از این رو آنکار عضویت سوئد را برخلاف فنلاند تائید نکرده است.

 استولتنبرگ: رفتار قاطعانه چین ناتو را به چالش می‌کشد

دبیرکل ناتو اظهار داشت که رفتار قاطعانه چین چالشی برای ائتلاف ناتو است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو روز چهارشنبه به چین درباره عواقب ارسال سلاح به روسیه هشدار داد و افزود که رفتار قاطعانه چین چالشی برای ناتو است.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی»، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در نشست خبری پس از نشست دو روزه وزرای امور خارجه ناتو گفت: «هرگونه کمک مرگبار چین به روسیه اشتباه تاریخی با پیامدهای عمیق خواهد بود.»

او گفت که چین از محکوم کردن جنگ روسیه علیه اوکراین خودداری کرده و بیش از پیش خود را با مسکو همسو می‌کند.

این در حالی است که  سخنگوی وزارت خارجه چین اخیرا گفت که این کشور به شدت درباره مواضع ناتو در قبال چین نگران است و با این مواضع مخالفت دارد.

«وانگ ون‌بین» سخنگوی وزارت خارجه چین   گفت: «ما بارها اشاره کرده‌ایم که ناتو در به اصطلاح مفهوم راهبردی جدید خود حقایق را نادیده می‌گیرد، سیاه‌ را سفید می‌خواند و به اشتباه چین را به عنوان یک چالش نظام‌مند معرفی می‌کند.»

به گزارش آناتولی ، استولتنبرگ افزود که چین از اقتصاد روسیه حمایت می‌کند و فعالیت‌های نظامی مشترکی را در هوا و دریا انجام می‌دهد. دبیر کل ناتو گفت که این ائتلاف چین را دشمن نمی‌داند، اما «رفتار قاطعانه» پکن، منافع و ارزش‌های امنیتی ناتو را به چالش می‌کشد.

استولتنبرگ گفت: «چین به شدت روی قابلیت‌های جدید از جمله موشک‌های اتمی دوربرد سرمایه‌گذاری می‌کند.»

چین بر این باور است که ناتو با این مواضع خود در حال «تحقیر سیاست خارجی چین»، «بیان اظهارات غیرمسئولانه» درباره تقویت توان نظامی چین و «برانگیختن تقابل» است (جزئیات بیشتر).

ناتو در جدیدترین سند مفهوم راهبردی خود همچنین از همکاری چین و روسیه در تضعیف ارزش‌ها و منافع کشورهای ناتو انتقاد کرده بود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد