زوایای دیپلماسی پنهان مکرون در شرق

کد خبر: 1129862

روزنامه نگار فرانسوی اخیراً در کتاب با عنوان افول فرانسه به ناکامی امانوئل مکرون رئیس جمهور این کشور در تلاش برای بازیابی نقش پاریس در منطقه اشاره کردند.

زوایای دیپلماسی پنهان مکرون در شرق

کریستین شنو و ژرژ مالبرونو، دوو روزنامه نگار فرانسوی در جدیدترین کتاب خود با نام افول فرانسه، از اراده باوری و اشتیاق اغلب بیهوده امانوئل مکرون انتقاد کردند.

د این نوشتار آمده است که مکرون در صدد است از افول دیپلماتیک فرانسه که به یک قدرت متوسط در خاورمیانه تبدیل شده است، جلوگیری کند.

در ککتابافول فرانسه، نتایج دو سال تحقیق درباره دیپلماسی فرانسوی در الجزایر و ایران گرفته تا شبه جزیره عربی را ارائه می‌شود.

دو خبرنگار و کارشناس بزرگ خاورمیانه، در فرانس اینتر و فیگارو، اظهارات خود را با توجه به صدها مصاحبه با رهبران، مشاوران و شخصیت‌های بلندپایه اطلاعاتی ابرازمی کنند.

اما این «افول بزرگ» که در این کتاب ۳۲۰ صفحه‌ای مطرح است، در پایان دوره مأموریت ژاک شیراک پس از «نه» فرانسوی‌ها به حمله آمریکا به عراق، روابط نزدیک اندک با واشنگتن و اسرائیل آغاز شد. سپس در دوران نیکلا سارکوزی و در دوره فرانسوا اولاند افزایش یافت.

در این کتاب آمده است: مانوئل مکرون می‌خواست جلوی آن را در الجزایر، لبنان، عراق و خلیج فارس بگیرد اما اراده باوری و اشتیاق او نتیجه نداد. رئیس جمهور در همه جا حاضر، دست و پا چلفتی است.

برای مثال اشتیاق شدید او برای حل بحران لبنان بدون در نظر گرفتن پارامتر اجتناب‌ناپذیر ایران، بیانگر این است که او هوش دارد، اما روش ندارد.

اگرچه کتاب حول محور شخصیت و رویکرد مکرون در خاورمیانه می‌چرخد، اما از تنش‌های بین الیزه و وزارت امورخارجه نیز می‌گوید. آفریقا و خاورمیانه یکی از بزرگترین بخش‌های وزارت امور خارجه بود. فرانسه چیزی بیش از یک «قدرت متوسط» نیست که نفوذ خود را از جمله بین نزدیک ترین متحدانش مانند امارات متحده عربی از دست می‌دهد. بردار اصلی نفوذ فرانسه در منطقه همچنان ابزار نظامی و فروش تسلیحات آن است.

دو ماه مانده به پایان ضرب الاجل انتخابات ریاست جمهوری، این کتاب این پرسش را مطرح می‌کند که احتمال انتخاب مجدد امانوئل مکرون چه پیامدهایی خواهد داشت.

نویسندگان کتاب نتیجه گیری می‌کنند که در پایان تحقیقات یکی از مخاطبان جرأت کرد امانوئل مکرون را با … لویی چهاردهم مقایسه کند!/مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد