تفاوت قیمت محصولات از مزرعه تا مغازه 5 برابر است

کد خبر: 487669

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی از تفاوت 5 برابری قیمت برخی محصولات کشاورزی از مزرعه تا مغازه خبر داد.

روزنامه کیهان: به گزارش خبرنگار ما عباس کشاورز در نشست خبری دیروز خود که در محل وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد به سؤالات خبرنگار اقتصادی کیهان پاسخ داد.
خبرنگار ما ابتدا از وی پرسید: برخی باغداران استان خراسان در تماس با روزنامه از زیان شدید خود خبر داده و گفته‌اند سیب درجه یک را با هزینه 1850 تومان در هر کیلو تولید کرده‌اند ولی الان همان سیب را 1400 تومان هم نمی‌خرند، چرا باید کشاورزان این قدر ضرر کنند؟
معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به این سؤال یادآور شد که حوزه باغداری خارج از حیطه کاری اوست.
در ادامه خبرنگار ما در قالب سؤال دیگری پرسید: چرا قیمت گوجه‌فرنگی در یک مقطع زمانی تا 10 هزار تومان افزایش می‌یابد ولی در مقطع دیگری به شدت افت می‌کند. آیا این ناشی از نبود الگوی کشت نیست؟ عباس کشاورز در پاسخ گفت: 93 درصد تولید گوجه فرنگی در فضای باز صورت می‌گیرد که این مسئله سبب می‌شود تا این محصول به شدت از اقلیم تأثیر بگیرد. بنابراین براثر اولین سرمایی که در سال رخ می‌دهد گوجه فرنگی نایاب می‌شود. مثلاً هر ساله در مهر، آبان و آذر این اتفاق رخ می‌دهد که ما بایستی برای این مقاطع جایگزین داشته باشیم که عمدتاً گوجه‌های گلخانه‌ای است که اندکی گران است.
وی افزود: بهرحال درباره گوجه فرنگی ما باید یا با کمبود مقطعی آن کنار بیائیم یا اینکه اندک گرانی گوجه گلخانه‌ای را بپذیریم.
کشاورز در عین حال درباره زیان کشاورزان گفت: ما قادر نیستیم قیمت محصولات را در خرده فروشی‌ها کنترل کنیم زیرا وظیفه ما تولید است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: فاصله قیمت بهترین گوجه فرنگی یا بهترین هندوانه و پیاز از مزرعه تا مغازه بسیار زیاد است و واقعاً این سؤال مطرح است که واسطه‌ها و دلالان چقدر می‌خواهند روی محصولات بخورند؟
وی خطاب به خبرنگار کیهان گفت: ایراد شما درباره تفاوت قیمت‌ها وارد است و بعضاً این تفاوت از مزرعه تا مغازه بین 4 تا 5 برابر است و من نمی‌دانم وظیفه چه دستگاهی است که با این امر برخورد کند.کشاورز در ادامه با بیان اینکه مقررات ثبت سفارش سبب واردات بیش از حد گندم شده است گفت: امسال حدود 700 هزار تن گندم بیش از پیش‌بینی ما وارد شده است.
وی در عین حال پیش‌بینی کرد میزان واردات برنج در سال جاری به 550 هزار تن برسد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این وعده که تا 2 سال آینده تولید گندم به حد بالایی خواهد رسید گفت: واردات گندم در 9 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 58 درصد کمتر شده است. همچنین واردات برنج هم در 9 ماهه 94 نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 43 درصد کاهش یافته است. در مورد شکر هم 40 درصد واردات کمتر شده است.
وی همچنین با بیان اینکه قیمت کود افزایش نیافته است گفت: از شروع فصل زراعی آینده هیچ کودی بدون اخذ گواهی ثبت اجازه عرضه نخواهد داشت. حتی بر کودهای دولتی هم نظارت می‌شود و لذا کشاورزان بدون هیچ نگرانی می‌توانند از کودهای ثبت شده استفاده کنند.
این مسئول به کشاورزان توصیه کرد با ثبت شماره کود در سامانه مربوطه از جزئیات کود خریداری شده مطلع شوند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد