متن لايحه تشکیل شورای ايمني حمل و نقل

کد خبر: 316363

جزئیات لايحه تشکیل شورای عالي ايمني حمل و نقل كشور که به تصویب دولت رسید، منتشر شد.

مهر: لايحه شوراي عالي ايمني حمل و نقل كشور تصريح كرده است كه تصويب خط مشي هاي لازم در زمينه ايمني و حمل و نقل براي دستگاه هاي ذي ربط و نظارت عاليه بر فعاليت دستگاه هاي موضوع اين قانون در زمينه ايمني حمل و نقل بر عهده شورايعالي ايمني حمل و نقل كشور است.

در ماده 1 شوراي عالي ايمني حمل و نقل كشور آمده است: به منظور ارتقاي ايمني و كاهش سوانح حمل و نقل و ايجاد هماهنگي موثر بين دستگاه هاي ذي ربط و هماهنگ سازي اقدامات لازم در جهت ارتقاي ايمني تمام شقوق حمل و نقل، شورايعالي ايمني حمل و نقل كشور به رياست رئيس جمهور يا معاون اول رئيس جمهور (قائم مقام رئيس شورا) و عضويت وزير راه و شهرسازي (دبير)،‌ وزير كشور، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، وزير صنعت، معدن و تجارت، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، وزير آموزش و پرورش، وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح ، معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور، رئيس سازمان حفاظت محيط زيست ، رئيس سازمان صدا و سيما، ‌دادستان كل كشور، فرمانده نيروي انتظامي، ‌رئيس سازمان ملي استاندارد ايران، رئيس بيمه مركزي ايران، رئيس جمعيت هلال احمر و دو نفر از نمايندگان مجلس به عنوان ناظر به انتخاب مجلس تشكيل مي‌شود.

سياست گذاري در زمينه ارتقاء‌ ايمني حمل و نقل و پيشگيري و كاهش وقوع سوانح حمل و نقل؛ ايجاد هماهنگي هاي لازم ميان دستگاه‌ها و نهادهاي ذي ربط و تعيين وظايف مرتبط آنها به منظور تحقق اهداف اين قانون و تصويب برنامه‌هاي ميان مدت و بلند مدت ايمني حمل و نقل با اولويت جاده هاي كشور و معابر درون شهري از جمله وظايف و اختيارات اين شورا است.

همچنين از ديگر وظايف و اختيارات، سياست گذاري و ساماندهي مناسب خدمات امدادي، فوريت ها و نجات جاده اي با اولويت استفاده از خدمات بخش خصوصي؛ تصويب خط مشي هاي لازم در زمينه ايمني و حمل و نقل براي دستگاه هاي ذي ربط موضوع اين قانون؛ نظارت عاليه بر فعاليت دستگاه هاي موضوع اين قانون در زمينه ايمني حمل و نقل و جهت دهي و ارتقاء‌ فرهنگ عمومي جامعه درخصوص ايمني حمل و نقل و كاهش سوانح است.

همچنين فراهم سازي بستر جلب مشاركت بخش خصوصي و نهاهاي مردمي و نيكوكاران در اقدامات مرتبط با بهبود ايمني حمل و نقل؛ بررسي علل و تحليل سوانح مهم براي بهره برداري در جهت اهداف موضوع اين قانون و بررسي و پيشنهاد اعتبارات مورد نياز دستگاه هاي ذي ربط براي انجام وظايف محوله شورا در زمينه ايمني حمل و نقل از ديگر وظايف و اختيارات شورايعالي ايمني حمل و نقل كشور است.

بنابر اين گزارش دبيرخانه شورا در وزارت راه و شهرسازي مستقر بوده و جلسا آن حداقل فصلي يكبار تشكيل مي شود و مصوبات شورا توسط زير راه وشهرسازي ا بلاغ شده و مسئوليت نظارت بر حسن اجراي آنها بر عهده وي مي باشد.

همچنين جلسات شورا در غياب رئيس جمهور و يا معاون اول رئيس جمهور به رياست وزير راه و شهرسازي تشكيل مي شود و اعتبارت مورد نياز برنامه هاي ايمني حمل و نقل توسط دولت در لوايح بودجه سنواتي پيش بيني مي شود.

ذكر اين نكته ضروري است آيين نامه هاي اجرايي مورد نياز اين قانون توسط وزارت راه و شهرسازي تهيه و به تصويب هئيت وزيران مي رسد.

برای دریافت متن کامل این لایحه " اینجا " را کلیک کنید.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد