بانک مرکزی موظف به دفاع از ارزش پول ملی است/ به نظر می‌رسد آقایان قصد کنترل و نظارت بر بازار ارز و طلا را ندارند

کد خبر: 165826

وضعیت فعلی بازار ارز به جای ارز شناور مدیریتی، ارز از دست رفته است؛ وقتی هر دلار ۱۲۳۰ تومان باشد یعنی آقایان به طور جدی به بازار ورود پیدا نمی‌کنند و قصد نظارت و کنترل بازار را هم ندارند. ارتباط بین طلا و ارز مثل ارتباط بین مرغ و تخم مرغ است و نمی‌توان این دو بازار را جدا از یکدیگر دید و تحلیل کرد؛ با این وجود فرقی اساسی بین آن‌ها وجود دارد.توجه به افزایش قیمت جهانی طلا نمی‌توانیم طلا را کمتر از قیمت بین المللی بفروشیم درغیر این صورت ذخایر ارزی کشور به باد خواهد رفت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس کنترل بازار ارز به منظور حفظ ارزش پول ملی را از مهم‌ترین وظایف بانک مرکزی دانست و تاکید کرد: کنترل بازار ارز نشانگر هنر و توان مدیریتی بانک مرکزی و آقایان است، اما به نظر می‌رسد آقایان قصد کنترل و نظارت بر بازار را ندارد.
«محمدرضا خباز» در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس اقتصادی فردا با اشاره به وضعیت آشفته بازار سکه و ارز در کشور، یکی از مهم‌ترین وظایف بانک مرکزی را حفظ ارزش پول ملی دانست و گفت: بانک مرکزی وظایف مهمی بر عهده دارد که تنظیم بازار طلا و ارز به منظور حفظ و دفاع از ارزش پول ملی از مهم‌ترین این وظایف است.
نماینده کاشمر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بانک مرکزی یک بانک حاکمیتی است و حفاظت از ارزش پول ملی به این بانک سپرده شده است، تصریح کرد: بانک‌های عامل در کشور ما همچون بنگاه‌های اقتصادی فعالیت می‌کنند یعنی انتظار درآمدزایی از آن‌ها می‌رود اما بانک مرکزی به عنوان یک بانک حاکمیتی موظف به دفاع از ارزش پول ملی است و نباید به دنبال درآمدزایی و فعالیت اقتصادی باشد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: در بودجه سال ۹۰ قیمت هر دلار ۱۰۵۰ تومان و با مدیریت شناور تعیین شده است یعنی قرار نیست که حتما هر دلار ۱۰۵۰ باشد و اگر مثلا قیمت هر دلار ۱۰۳۰ یا ۱۰۷۰ هم تعیین شود منعی وجود دارد و در این حد اجازه مانور مدیریتی داده شده است.
وی با بیان اینکه آنچه امروز در بازار ارز اتفاق افتاده است دیگر ارز شناور مدیریتی نیست، تاکید کرد: وضعیت فعلی بازار ارز به جای ارز شناور مدیریتی، ارز از دست رفته است؛ وقتی هر دلار ۱۲۳۰ تومان باشد یعنی آقایان به طور جدی به بازار ورود پیدا نمی‌کنند و قصد نظارت و کنترل بازار را هم ندارند.
خباز در ادامه ارز و سکه را لازم و ملزوم یکدیگر دانست و اظهار داشت: ارتباط بین طلا و ارز مثل ارتباط بین مرغ و تخم مرغ است و نمی‌توان این دو بازار را جدا از یکدیگر دید و تحلیل کرد؛ با این وجود فرقی اساسی بین آن‌ها وجود دارد.
عضو فراکسیون اقلیت مجلس ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت جهانی طلا نمی‌توانیم طلا را کمتر از قیمت بین المللی بفروشیم بلکه باید همپای تغییرات جهانی پیش برویم درغیر این صورت ذخایر ارزی کشور به باد خواهد رفت و طلای کشور به تاراج می‌رود، اما وضعیت ارز متفاوت از طلا است؛ یعنی اگر مثلا قیمت ارز ۱۲۳۰ باشد بانک مرکزی می‌تواند آن را کمتر از این قیمت هم بفروشد.
این نماینده مجلس با تاکید براینکه کنترل بازار ارز به منظور حفظ ارزش پول ملی یک امر ضروری و مهم است، گفت: فارغ از اینکه با کنترل بازار ارز ارزش پول ملی حفظ می‌شود، شاهد کاهش تورم نیز خواهیم بود و آثار مثبتی بر نرخ تورم خواهد گذاشت.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاظرنشان ساخت: کنترل بازار ارز نشانگر هنر و توان مدیریتی بانک مرکزی و آقایان است و انتظار‌ها از بانک مرکزی این است که هرچه سریع‌تر از حالت بی‌تفاوتی خارج شده و سریع‌تر وضعیت بازار را سروسامان دهد.
خباز با تاکید براینکه مشغله اصلی بانک مرکزی باید در جهت کنترل بازار ارز و طلا باشد، افزود: قبول داریم که اختلاس بزرگ سه هزار میلیاردی موجب شد که بخش زیادی از انرژی این بانک و مسئولان آن صرف پیگیری این پرونده شود اما حفاظت از ارزش پول ملی نباید در هیچ برهه‌ای فراموش شود.
نماینده کاشمر تصریح کرد: عموما افراد شیاد و مفسد به دنبال همین بازارهای آشفته هستند تا از آب گل آلود ماهی بگیرند، از این رو نباید چنین اجازه‌ای را به آن‌ها داد و بانک مرکزی باید با هنر مدیریتی خود به این شرایط پیش آمده سروسامان دهد.
این نماینده مجلس در ادامه همچنین به برخی خبر‌ها مبنی بر احتمال تحریم بانک مرکزی از سوی آمریکا اشاره کرد و گفت: تحریم فی نفسه چیز بدی است و جمهوری اسلامی نیز از هیچ نوع تحریمی استقبال نمی‌کند.
خباز با تاکید براینکه باید با دیپلماسی قوی از اعمال تحریم‌ها علیه کشورمان جلوگیری کنیم، افزود: با این وجود همانطور که از اعمال هیچ نوع تحریمی خوشحال نمی‌شویم از هیچ نوع تحریمی هم نمی‌ترسیم؛ نباید اجازه دهیم برخی کشورهای غربی در همراهی با آمریکا با این نوع تحریم‌ها به ما تشر زده و ما را بترسانند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان ساخت: کشور ما ۳۰ سال است که به انحای مختلف تحریم می‌شود اما برخی از این تحریم‌ها به نفع ما بوده است و دانشمندان، نخبگان و جوانان کشورمان در همین دوران تحریم توانستند به بسیاری از موفقیت‌ها در زمینه‌هایی چون پزشکی، انرژی هسته‌ای، جنگ افزارهای نظامی، سلول‌های بنیادی و... دست یابند. بنابراین ما به خوبی تهدید‌ها را تبدیل به فرصت کردیم.
عضو فراکسیون اقلیت مجلس تاکید کرد: تحریم‌ها نباید ما را از اهدافمان عقب بیندازد یا عقب نشینی کنیم، نباید اجازه دهیم این تحریم‌ها سرنوشت ساز شوند بلکه باید با مدیریت درست بر آن‌ها فائق شویم.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد