قطب نما چیست و چگونه کار میکند؟

کد خبر: 1234434

قطب نما یک ابزار ناوبری است که برای تعیین جهت نسبت به قطب های مغناطیسی زمین استفاده می شود. از یک نشانگر مغناطیسی تشکیل شده است که خود را با میدان مغناطیسی هم تراز می کند تا شمال و جنوب را نشان دهد. قطب نما برای قرن ها برای ناوبری مورد استفاده قرار گرفته است و همچنان ابزاری ضروری برای جهت یابی، جهت یابی و نقشه برداری است.

قطب نما چیست و چگونه کار میکند؟

 

قطب نمای انلاین

در اینجا چند ویژگی کلیدی وجود دارد که یک قطب نمای آنلاین خوب را ایجاد می کند:

دقت - قرائت قطب نمای انلاین (online compass direction) باید دقیق باشد و تا حد امکان با شمال واقعی مطابقت داشته باشد. قطب نماهای خوب کالیبره شده اند و انحراف مغناطیسی را به حساب می آورند.

 

پاسخگویی - سوزن قطب نما باید به سرعت و روان هنگام چرخاندن دستگاه واکنش نشان دهد. باید حداقل تاخیر یا لرزش وجود داشته باشد.

کالیبراسیون - باید خودش را کالیبره کند تا میدان مغناطیسی محلی را تنظیم کند و از دقت در مکان‌های جغرافیایی اطمینان حاصل کند.

وضوح - خوانش قطب نما باید وضوح بالایی داشته باشد

صفحه نمایش دیجیتال - یک صفحه نمایش عددی دیجیتال عنوان خواندن را در مقایسه با یک فلش ساده تر می کند.

قابلیت اطمینان - قطب نمای آنلاین (live compass online) باید به طور مداوم در دستگاه ها و سیستم عامل های مختلف کار کند. نباید یخ بزند یا خراب شود.

سفارشی سازی - کاربران باید بتوانند عناصر نمایشگر مانند رنگ، اندازه، پس زمینه و غیره را برای دید بهتر تغییر دهند.

سادگی - یک رابط کاربری آسان و شهودی به کاربران اجازه می دهد تا بدون پیچیدگی به خوانش ها در یک نگاه دسترسی داشته باشند.

ویژگی‌ها - ویژگی‌های اضافی مفید مانند سطح، تنظیم شیب، و نقاط اصلی عملکرد را افزایش می‌دهند.

ادغام دستگاه - ادغام خوب با حسگرهای تلفن هوشمند مانند ژیروسکوپ، پاسخگویی و دقت را بهبود می بخشد.

به طور خلاصه، ویژگی‌های کلیدی یک قطب‌نمای آنلاین مؤثر (compass online)، دقت، حرکت سوزن سیال، خوانش قابل اعتماد بین دستگاه‌ها است. توجه به این ویژگی ها باعث ایجاد قطب نما می شود که قابلیت ناوبری بیشتری را فراهم می کند.

چگونه قطب نما کار می کند

قطب نما بر اساس میدان مغناطیسی زمین کار می کند. زمین مانند یک آهنربای میله ای بزرگ با قطب های مغناطیسی در نزدیکی قطب های جغرافیایی شمال و جنوب عمل می کند. هسته زمین از آهن مذاب و نیکل تشکیل شده است که میدان مغناطیسی را ایجاد می کند. این میدان مغناطیسی از زمین و به فضا گسترش می یابد.

یک قطب نما حاوی یک آهنربای کوچک روی یک سوزن چرخان است. آهنربا پلاریزه است، به این معنی که دارای قطب شمال و جنوب مغناطیسی مشخصی است. همانطور که میدان مغناطیسی زمین به منطقه اطراف قطب نما گسترش می یابد، سوزن قطب نما مغناطیسی شده خود را در جهت قطب های مغناطیسی سیاره قرار می دهد. انتهای سوزن که به سمت قطب مغناطیسی شمال زمین است با علامت "N" برای شمال مشخص شده است. انتهای دیگر که به سمت قطب مغناطیسی جنوب است با علامت "S" برای جنوب است.

هنگامی که قطب نما در یک سطح قرار دارد، سوزن روی محور خود شناور می شود و به سمت شمال می رود. محفظه قطب نما با جهت های اصلی شمال، جنوب، شرق و غرب مشخص شده است. همانطور که قطب نما می چرخد، سوزن به سمت شمال ادامه می دهد و به کاربر اجازه می دهد جهت های اصلی قطب نما را با جهت حرکت خود تراز کند. به این ترتیب قطب نما هم جهت و هم جهت روی زمین را نشان می دهد.

قدرت میدان مغناطیسی زمین در سراسر سیاره متفاوت است. در نزدیکی قطب هایی که خطوط میدان بیشتر متمرکز هستند، قوی ترین است. در خط استوا، خطوط میدان گسترده شده و میدان مغناطیسی ضعیف تر است. قطب نماها بر اساس قدرت میدان مغناطیسی محلی برای اطمینان از دقت کالیبره می شوند.

انحراف مغناطیسی

یک واقعیت کلیدی در مورد قطب نما این است که آنها به سمت قطب شمال مغناطیسی زمین اشاره می کنند، نه قطب شمال جغرافیایی. قطب های مغناطیسی زمین صدها مایل از محور چرخشی آن جدا شده اند. تفاوت شمال واقعی و شمال مغناطیسی را میل می گویند. انحراف در سراسر جهان بسته به موقعیت متفاوت است.

نقشه‌نگاران تغییرات انحراف را در نقشه‌ها محاسبه می‌کنند تا یاتاقان‌های قطب‌نما با جهت‌های جغرافیایی واقعی مطابقت داشته باشند. هنگام استفاده از نقشه و قطب نما با هم برای ناوبری، شیب نقشه باید روی قطب نما تنظیم شود تا خوانش های بلبرینگ تصحیح شود. تنظیم نکردن انحراف منجر به جهت دهی نادرست نقشه ها می شود.

انواع قطب نما

انواع مختلفی از قطب نما برای اهداف مختلف استفاده می شود:

- قطب نمای پایه: رایج ترین قطب نما برای پیاده روی و ناوبری است. دارای یک پایه مستطیلی شفاف با جهت پیکان حرکتی یا خطوط جهت گیری است.

- قطب نما لنزاتیک: این یک قطب نما ناوبری دقیق با یک کپسول چرخان پر از مایع است. دارای مناظر در امتداد لبه ها برای گرفتن بلبرینگ های دقیق است.

- قطب نما GPS: قطب نمای الکترونیکی داخلی در دستگاه های GPS و گوشی های هوشمند. آنها مانند سوزن های مغناطیسی کار می کنند اما بر پایه تراشه هستند.

- قطب نما نقشه برداری: قطب نمای تخصصی با دقت بالا که با سه پایه برای نقشه برداری و نقشه برداری استفاده می شود.

قطب نمای انلاین: سایت های قطب نمای انلاین همچون onlinecompass.net گزینه مناسبی برای استفاده در جهت یابی هستند که ویژگی های کاملی برای ذخیره جهت جغرافیایی و اشتراک گذاری ان با بقیه در صورت نیاز ارائه می دهد.

تاریخچه قطب نما

قطب نما از زمان های قدیم برای ناوبری استفاده می شده است. اولین قطب نماها سوزن های مغناطیسی ساده ای بودند که در آب شناور بودند. برخی از مورخان معتقدند که کشف مغناطیس به بیش از 2000 سال قبل از سلسله هان چین باز می گردد. فالگیران چینی از سنگ‌های لودستون، قطعات مغناطیسی طبیعی معدنی مگنتیت، برای جهت‌دهی نقشه‌ها و ساختمان‌های خود استفاده کردند.

در قرن دوازدهم، ملوانان چینی از قطب نماهای اولیه برای ناوبری دریایی استفاده می کردند. قطب نما تا سال 1300 به اروپای قرون وسطی رسید و امکان سفرهای اقیانوسی را فراهم کرد. در این مدت قطب نما محوری خشک اختراع شد. قطب‌نماهای خشک از یک سوزن متعادل بر روی یک نوک تیز استفاده می‌کردند که استفاده از آنها در کشتی‌ها را آسان‌تر می‌کرد.

با گسترش ناوبری، پیشرفت در طراحی قطب نما تا دهه 1600 ادامه یافت. قطب نماهای پر از مایع به تثبیت سوزن ها کمک کردند. صفحه‌های درجه‌بندی شده، علامت‌گذاری جهت را بهبود بخشیدند. تغییرات انحرافی ثبت شد که منجر به قطب‌نماهای قابل تنظیم شد. قطب نماها باعث افزایش اکتشاف، تجارت و کشف سرزمین های جدید شد.

قطب نماهای مدرن طراحی سوزن مغناطیسی همیشگی خود را حفظ می کنند. اما قطب نماهای الکترونیکی جدید از ریزتراشه ها، نمایشگرهای دیجیتال و ادغام با GPS استفاده می کنند. قطب نماها به همراه فناوری ناوبری به تکامل خود ادامه می دهند و در عین حال ابزاری ضروری برای یافتن مسیر شما هستند.

سوزن قطب نما یک آهنربای کوچک است که روی یک نقطه محوری تقریباً بدون اصطکاک متعادل شده است. سوزن پلاریزه می شود و قطب های هر انتهای آن به صورت افقی قرار گرفته اند. یک نوک سوزن به عنوان قطب شمال و دیگری به عنوان قطب جنوب عمل می کند. قطب شمال سوزن قطب نما زمانی که اجازه چرخش آزادانه به سمت قطب مغناطیسی شمال زمین را می دهد.

میدان مغناطیسی زمین

هسته زمین از فلزات مذاب متراکم تشکیل شده است و با سرعت یک چرخش در روز می چرخد. این هسته مذاب در حال چرخش میدان مغناطیسی ایجاد می کند که سیاره را احاطه کرده است. میدان مغناطیسی در قطب های مغناطیسی شمال و جنوب از زمین خارج می شود و با خطوط نامرئی نیرو دور سیاره می چرخد. این خطوط در قطب ها همگرا می شوند.

تراز مغناطیسی

هنگامی که یک قطب نما در میدان مغناطیسی زمین قرار می گیرد، سوزن تحت تأثیر نیروی مغناطیسی اطراف آن قرار می گیرد. قطب شمال سوزن با اشاره به قطب مغناطیسی شمال سیاره با خطوط میدان مغناطیسی زمین همسو می شود. قطب جنوب سوزن به سمت قطب مغناطیسی جنوب می رود. این تراز مغناطیسی باعث می شود که سوزن قطب نما در داخل محفظه بچرخد تا جهت را نشان دهد.

تنظیم انحراف

زاویه بین شمال جغرافیایی واقعی و شمال مغناطیسی را میل می گویند. انحراف بسته به مکان متفاوت است و هر سال کمی تغییر می کند. انحراف قطب نما باید با تنظیم محفظه قطب نما در طول استفاده از نقشه محاسبه شود. این خوانش قطب نما را با نمایش شمال واقعی نقشه هماهنگ می کند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد