پرسابقه‌ترین ایرلاین‌های فعال جهان

کد خبر: 1232213

در سال‌های اخیر، سفرهای هوایی در سراسر دنیا به طور قابل توجهی افزایش یافته است. حتی اگر هزینه‌های پرواز بیشتر شده باشد، مردم همچنان خرید بلیط هواپیما را ترجیح می‌دهند. همان‌طور که جهان سیارتر می‌شود، ایرلاین‌های بیشتری برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد ایجاد شده‌اند. با این حال، برخی از ایرلاین‌ها از مانند بزرگترین خطوط هوایی جهان، از روزهای اول حمل و نقل هوایی وجود داشته‌اند. در این نوشته از سفرمارکت قصد داریم آن‌ها را معرفی کنیم.

پرسابقه‌ترین ایرلاین‌های فعال جهان

 

 

۱. رویال داچ ایرلاینز یا KLM

رویال داچ ایرلاینز که به سادگی با نام KLM شناخته می‌شود، قدیمی‌ترین شرکت هواپیمایی در جهان است. این ایرلاین که در سال ۱۹۱۹ تأسیس شد، پرواز افتتاحیه خود را در سال بعد انجام داد. در سال ۱۹۲۴، پروازهای KLM به دورترین مسیر هوایی آن زمان، یعنی آمستردام به جاکارتا انجام می‌شدند (اندونزی در آن زمان هنوز مستعمره هلند بود). در سال ۱۹۴۶، KLM اولین شرکت هواپیمایی اروپایی بود که پروازهای منظم خود را به نیویورک می‌فرستاد. KLM در سال ۲۰۰۴ با ایرفرانس ادغام شد، اما دفتر مرکزی این شرکت در آمستردام است.

 

۲. آویانکا

آویانکا (Avianca) که فقط چند ماه از KLM جوان‌تر است، دومین شرکت هواپیمایی قدیمی جهان است. این شرکت مستقر در بوگوتا، کلمبیا، قدیمی‌ترین شرکت هواپیمایی در قاره آمریکا است. قبل از جنگ جهانی دوم، آویانکا SCADTA ((Sociedad Colombo Alemana de Transportes Aéreos نامیده می‌شد. کارآفرینان سابق آلمانی به تأسیس شرکت در سال ۱۹۱۹ کمک کردند. در طول جنگ، هزاران آلمانی دیگر به کلمبیا گریختند و روابط SCADTA با آلمان به یک نگرانی تبدیل شد. در سال ۱۹۴۰، شرکت تمام کارمندان آلمانی خود را اخراج کرد و نام اصلی خود را عوض کرد. افراد زیادی هنگام خرید بلیط هواپیما برای سفرهای هوایی خود، این ایرلاین را انتخاب کردند.

 

11

 

۳. کانتاس

خدمات هوایی کوئینزلند و قلمرو شمالی که به اختصار Qantas نامیده می‌شود، متعلق به یک شرکت هواپیمایی استرالیایی است. این ایرلاین مستقر در سیدنی، در سال ۱۹۲۰ تاسیس شد تا مناطق کم‌جمعیت استرالیا را به بقیه کشور متصل کند. اما در سال ۱۹۳۵، کانتاس شروع به ارائه پروازهای بین‌المللی کرد. لوگوی فعلی این شرکت برای اولین بار در سال ۱۹۴۴ ظاهر شد. این ایرلاین نام مستعار کانگوروی پرنده را به خود اختصاص داد.

 

۴. آئروفلوت

آئروفلوت که در زبان روسی به معنای «ناوگان هوایی» است، یکی دیگر از قدیمی‌ترین شرکت‌های هواپیمایی در این لیست است. اولین پرواز آن در سال ۱۹۲۳ انجام شد. در آن زمان، آئروفلوت (Aeroflot) با نام Dobrolet به معنای داوطلب عمل می‌کرد. مدت کوتاهی پس از تغییر نام خود در سال ۱۹۳۲، Aeroflot به بزرگترین شرکت هواپیمایی در جهان تبدیل شد. جای تعجب نیست، این ایرلاین به راحتی بهترین راه برای سفر در سراسر قلمرو وسیع اتحاد جماهیر شوروی را فراهم می‌کرد. مانند خود روسیه، آئروفلوت در طول دهه ۱۹۹۰ به تعدادی از نهادهای کوچکتر تقسیم شد، اما بعداً دوباره به یک مجتمع تجاری سازماندهی شده تبدیل شد. مسکو، پایتخت روسیه، همچنین محل استقرار دفتر مرکزی آئروفلوت است.

 

۵. چک ایرلاینز

چک ایرلاینز که در سال ۱۹۲۳ به عنوان خط هوایی ملی برای کشور جدید چکسلواکی ایجاد شد. این خط هوایی اولین هواپیمایی بود که دارای خدمه در کابین بود. این شرکت هواپیمایی همچنین اولین شرکتی بود که قربانی یک هواپیماربایی گروهی شد. در سال ۱۹۵۰، هشت سرباز چک سه فروند هواپیمای ناو را به مسیر نورنبرگ منحرف کردند. برخی از مسافران ناخواسته به چکسلواکی کمونیستی بازگشتند، در حالی که برخی دیگر از آلمان غربی تحت کنترل متفقین درخواست پناهندگی سیاسی کردند.

 

۶. دلتا

این ایرلاین به عنوان قدیمی‌ترین شرکت هواپیمایی که هنوز در ایالات متحده فعالیت می‌کند، معرفی می‌شود. دلتا همچنین یکی از بزرگترین خطوط هوایی در جهان است. این شرکت که اکنون در آتلانتا مستقر است، در سال ۱۹۲۴ در همسایگی ماکون، جورجیا تأسیس شد. در ابتدا یک عملیات کوچک گرد و غبارگیری محصولات کشاورزی بود و در سال ۱۹۲۹ پروازهای مسافری را آغاز کرد. دلتا اولین هواپیمایی بود که غذای رایگان در کابین را ارائه کرد (در سال ۱۹۵۹). اولین بار استعمال دخانیات را در تمام پروازهای خود ممنوع کرد (در سال ۱۹۹۵). همچنین اولین ایرلاینی بود که بار اول سوخت جت خود را تولید کرد (در سال ۲۰۱۲). انتخاب این ایرلاین هنگام خرید بلیط هواپیما خارجی مناسب است.

 

۷. بریتیش ایرویز

این شرکت هواپیمایی بریتانیایی در سال ۲۰۱۹ صدمین سالگرد خود را جشن گرفت. با اینکه از نظر فنی تا سال ۱۹۷۴ هنوز تأسیس نشده بود. این به این دلیل است که این شرکت سابقه خود را به خطوط هوایی قبلی خود بازمی‌گرداند. اولین پرواز برنامه‌ریزی‌شده بین‌المللی این ایرلاین در سال ۱۹۱۹ انجام شد. این هواپیما در لندن به پرواز درآمد، در پاریس به زمین نشست و عصر هوانوردی تجاری را آغاز کرد.

 

۸. تاجیک ایر

تاجیک ایر در سپتامبر ۱۹۲۴ راه‌اندازی شد. این شرکت هواپیمایی چندان بزرگ نیست و فقط پنج هواپیما در ناوگان خود دارد. این ایرلاین در این منطقه یکی از قدیمی‌ترین‌هاست. این شرکت هواپیمایی دولتی در سپتامبر ۱۹۲۴ با یک هواپیمای Junkers F۱۳ به بخارا در ازبکستان پرواز کرد. خدمات داخلی و منطقه‌ای این ایرلاین در طول دهه‌ها با هواپیماهای Junkers، Lisunov و Ilyushin بیشتر گسترش یافت.

ناوگان تاجیک ایر شامل یک بوئینگ ۷۵۷ ۳۰ ساله است. بعداً این ایرلاین هواپیماهای بوئینگ شامل طرح‌هایی از خانواده‌های ۷۳۷، ۷۴۷، ۷۵۷ و ۷۶۷ را اضافه کرد. با این حال، روزهای اخیر برای تاجیک ایر سخت بوده است، زیرا شرکت خصوصی Somon Air چندین مسیر آن را در اختیار گرفت. تاجیک ایر در واقع در سال ۲۰۱۹ فعالیت خود را متوقف کرد، اما از آن زمان خدمات خود را مجدداً آغاز کرده است و بوئینگ ۷۵۷ آن مهم‌ترین هواپیمای آن است.

 

12

 

۹. ایر صربیا

یکی دیگر از با سابقه‌ترین ایرلاین‌های دنیا ایر صربیا است که در سال ۱۹۲۷ تاسیس شد. این ایرلاین خاص در سال ۲۰۱۳ به عنوان خط هوایی صربستان شناخته شد. با این حال منشاء آن را می‌توان به چندین شرکت هواپیمایی ملی قبلی یوگسلاوی ردیابی کرد. این خط هوایی کار خود را با Aeroput در سال ۱۹۲۷ آغاز شد و بعداً به جات ایرویز تبدیل شد. جات ایرویز چندین هواپیمای ساخت غرب، از جمله Sud Aviation Caravelle، Douglas DC-۹ و Boeing ۷۰۷ را مدیریت می‌کرد. بعداً هواپیماهای ATR ۴۲ و ۷۲ را نیز در اختیار گرفت. فروپاشی یوگسلاوی رشد این شرکت هواپیمایی را در دهه ۱۹۹۰ تغییر داد. در سال ۱۹۹۲، این شرکت به یک شرکت عمومی و همچنین حامل پرچم جمهوری فدرال یوگسلاوی (و بعداً صربستان) تبدیل شد. اتحاد ایرویز در سال ۲۰۱۳ ۴۹ درصد از سهام آن را در اختیار گرفت و پس از آن شرکت هواپیمایی به ایر صربیا یا ایرلاین صربستان تبدیل شد. دولت صربستان از آن زمان سهام اتحاد را بازخرید کرد و اکنون ۸۲ درصد از شرکت حامل را در اختیار دارد.

 

کلام آخر

برادران رایت در سال ۱۹۰۳ اولین هواپیما را اختراع کردند و پرواز کردند. با این وجود اولین پروازهای برنامه ریزی شده خطوط هوایی مسافربری در سال ۱۹۱۴ انجام شد. در طول یک قرن که صنعت گردشگری و رزرو هتل رشد کرد، خطوط هوایی متعددی در جهان ایجاد شد. دانستن اینکه کدام ایرلاین‌ها بیشترین قدمت را دارد، جالب است. در این نوشته برخی از باسابقه‌ترین ایرلاین‌‌های مهم دنیا را به شما معرفی کردیم. امیدواریم که از خواندن این مطلب لذت برده باشید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد